Home › Forums › Alfa Forum › Type 105/115 – Giulia, Giulia GT og Spider › Skift af dele i hjulophæng/styretøj
- This topic has 3 replies, 3 voices, and was last updated 15 years, 8 months ago by Anonymous.
-
AuthorPosts
-
18. May 2009 at 8:56 #4592Jan Stelsig DahlsgaardParticipant
Hej
Jeg er blevet anbefalet at skifte øverste bærearme og nederste bærekugler på min bertone, nr. (9)+(10) på vedlagte skema over hjulophæng. Årsagen er en noget upræcis styretøj, som tilsyneladende ikke skyldes problemer med styrehuset.
Når mekanikeren nu alligevel skal igang (ja, jeg kan ikke lave noget selv), er der så andet jeg bør skifte ved samme lejlighed ? Jeg tænker på f.eks. nr. (2) samt 1+2 på skemaet over styretøj.
Jeg er mekanisk analfabet, og kender derfor ikke de korrekte betegnelser for diverse dele, og heller ikke arbejdets omfang.
Når han nu er igang med hjulophæng, er der så meget ekstra-arbejde i at skifte styretøjsdelene ?mvh
Jan18. May 2009 at 8:57 #9745Jan Stelsig DahlsgaardParticipant18. May 2009 at 17:12 #9746AnonymousInactivedet er næppe bedre af at skifte til standardbærearme Bilen er vel synet da du købte den så der er forhåbentlig ikke slør i hverken bærekugler en styrekugler eller stræbearmskugler som du skriver om og styrhuset er nok en Burmann kuglekredstype og den er der normalt heller ikke slør i Hjælpestyrearm er vel også kontrolleret for slør det er også en normal fejlkilde
Hvis du vil have bedre køreevner så sæt en ledleje i ved stræbearm /øverste bærearm men det kræver en drejebænk da der skal fremstilles holder + lidt andet tilbehør den indvendige gummibøsning kan med fordel udskiftes med ledleje +støtter men det går bare ikke sammen med ledleje ved stræber som så skal være en fast bøsning som man også selv laver det findes mig bekendt ikke færdiglavet
samtidig bør du nok skifte krænger ud med en eibach den fåes i 27 mm tykkelse men så skal du også have lidt ommonteringsdele da det ikke passer fra den gamle med gummibøsninger
Til slut vil en Cornervejning med Chaufførballast være en god investering så den trykker rimeligt ens på h + v side det kan rammes inden for 15 kg jeg brugte 8 timer på raceren her i vinters men så står den godt nok lidt skæv på gaden
19. May 2009 at 10:26 #9747AnonymousInactiveHvis ikke der er decideret slør i nogle dele, så hjælper det ikke at skifte dem.
Herluf har derfor ret, men hans alternative forslag er en radikal ændring (nærmest til en racerbil).
Mon ikke, at det er fordi du er vant til en moderne bil med tandstangstyring? Så føles sådan en gammel bil helt forkert – uden at der faktisk er noget galt.
Jeg foreslår, at du lader en person, der kender disse modeller godt (hvad med Hans Jørgen Jensen fra Classico-Registeret?), prøve din bil og fortælle, om den virkelig er væsentligt anderledes, end man kan forvente.
mvh
PeterD -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.