Start/stop og batteri spænding?

Home Forums Alfa Forum Type 940 – Giulietta Start/stop og batteri spænding?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • Author
    Anonymous
    Inactive

Min Giulietta har lige været til karosseri tjek ifm. at den er blevet 2 år. I den forbindelse bad jeg værkstedet (H&H i Nærum) om at kigge på start/stop teknikken, for den har ikke været i funktion én eneste gang i år. Værkstedet meldte så tilbage, at det var fordi, der ikke var tilstrækkelig spænding på batteriet, og at jeg bare skulle køre en god lang tur. Det undrede mig lidt, da jeg f.eks. dagen før havde kørt en tur fra København til Vordingborg og tilbage igen, og der havde den heller ikke fungeret. Så sagde de, at batteriet måske var ved at være lidt træt, og at nye biler generelt ikke lader ret meget på batteriet under kørsel!

Kan det virkelig være rigtigt, at jeg skal ud at skifte batteri på en to år gammel bil for at start/stop skal kunne fungere, eller skal jeg evt. investere i en lader, så batteriet kan komme op på max. spænding? Det skal siges, at jeg ikke ellers har haft nogen som helst problemer med batteriet – heller ikke i vinters, hvor den sprang i gang lige så snart nøglen blev sat i tændingslåsen. Er der nogen andre, der har nogle erfaringer med dette?

Vernon Pedersen
    Participant

Ja – et batteri holder ikke ret længe hvis ikke det bliver holdt fuldt opladet altid – 2-3år ved alm. dansk kørselsbehov – mange små ture.

Tilforskel for “de gode gamle dage” bruger dagens biler altid en del strøm – til at drive motoren (bla benzin pumpen), klima anlæget og lys – det kan man ikke altid nå at “toppe op” med de korte ture – i de gode gamle ….. var det kun starteren og tændningen der brugte strøm og det kunne generatoren selv nå at toppe op.

Jeg forsøger at huske at toppe mit batteri op, en gang med 1-2 ugers interval med en 2amp lader.

Jeg er på tredje batteri på min 159 – der er 8år gammel, jeg har haft den i 6år.

Anonymous
    Inactive

Du skriver ikke om din Giulietta er en benzin eller diesel, dieselmotorer kræver højere spænding på batteriet end benzin.
    Jeg ved ikke, hvor mange dråber benzin man sparer ved stop/start funktion, men jeg tvivler på, at det kan beløbe sig til mere end hvad et nyt batteri koster hvert 1½ år.
    Selv har jeg en Fiat Bravo med samme motor som en Giulietta 120 HK, den kører stadig med samme batteri, som da den var ny for 6+ år siden. Det driver også en motorvarmer om vinteren, og starter bilen hver gang, hvad enten den har kørt 1-2 uger korte ture, eller har været på langfart. Tilsvarende erfaring har jeg med en Alfa 156 med motorvarmer, som fik ét nyt batteri på 12½ år.
    Erik
    Erik

Anonymous
    Inactive

Her er billedet fuldstændigt det samme, start/stop har ikke været aktivt i mange måneder indtil en god tur på Autobahn i sidste uge. Jeg nød tiden mens det var inaktivt… 😉

PS. Start/stop teknikken giver altså ingen mening, hvis batteriet ikke bliver ladet ordentligt op i dagligdagen…

Anonymous
    Inactive

Tak for alle svarene. Ja, jeg har også tit været irriteret pga. start/stop funktionen, da den virkede, men nu den ikke virker, bliver jeg også irriteret – er sgu’ ikke nem at stille tilfreds! :whistle:

Tror jeg vil investere i en lader, så jeg kan lade batteriet helt op engang i mellem.

Erik, det er en benziner, jeg har – det står i øvrigt under mit navn! 😉

Vernon Pedersen
    Participant

@ Erik – der er ikke den store forskel på benzin og diesel på denne årstid!
    – indspröjtning osv – fungere stortset efter samme pränciper!

– Forvarmen bruger en del mere om vinteren – her vil en diesel have ekstra stor hjälp af at få “toppet” batteriet op i ny og nä 🙂

– Jeg syntes faktisk jeg kan märke men bil köre bedre (hele funktionen) når jeg har ladet lidt på batteriet :blush: måske lidt det samme som en nyvasket bil 🙂

Anonymous
    Inactive

Vernon – hvilken lader vil du anbefale? Man skal vel købe noget ordentligt, så man ikke risikerer at ødelægge noget af alt det elektriske isenkram, der sidder på en moderne bil.

Jeg hedder godt nok ikke Vernon :laugh: men jeg vil til en hver tid anbefale en Ctek lader. Den måler selv spændingen på batteriet og slå over på vedligehold ladning når batteriet er fuld opladt. Den kan også i nogle tilfælde redde et batteri som har været helt tør for strøm i længere tid

Vernon Pedersen
    Participant
    quote Steffen Jørgensen” post=14739:

Jeg hedder godt nok ikke Vernon :laugh: men jeg vil til en hver tid anbefale en Ctek lader. Den måler selv spændingen på batteriet og slå over på vedligehold ladning når batteriet er fuld opladt. Den kan også i nogle tilfælde redde et batteri som har været helt tør for strøm i længere tid

Jeg havde godtnok også anbefalet en lader – men er jeg er helt enig i det du skriver B)
    “C-tek” kan köbes mange steder – bla. hos FDM

http://www.ctek.com/dk/da

Anonymous
    Inactive

Svar fra Vernon’er, Steffen’er samt alle andre er meget velkomne! 😉

Har godt hørt rosende omtale af Ctek laderne.

Jesper Jensen
    Participant

Jeg er med på at det selvfølgelig skal virke når nu det er der men kan man ikke slå det start/stop fra? Jeg har lige haft en Audi A6 3,0 TDI til rådighed i en uge. Det første jeg gjorde efter jeg havde startet bilen var netop at slå start/stop fra. Det var eddermame irriterende at køre med:)

Anonymous
    Inactive

Jo og efter en softwareopdatering, så husker den også indstillingen, men så skal man hele tiden glo på et grimt symbol i info displayet… Det burde være omvendt, altså indikation for at start/stop er slået til.

PS. Ifølge diverse tests jeg har læst, så lyder det som om, at kun franskmændene kan lave start/stop umærkeligt?

Anonymous
    Inactive
    quote Thomas Lund Nielsen” post=14743:

Jo og efter en softwareopdatering, så husker den også indstillingen, men så…..

Hvad er det for en softwareopdatering, du skriver om? Er det ikke kun den nye faceliftede version af Giulietta, der husker indstillingen – inkl. DNA indstillingen? Min husker den i hvert fald ikke – hverken start/stop eller DNA!

Vernon Pedersen
    Participant
    quote Thomas Lund Nielsen” post=14743:

……….. PS. Ifølge diverse tests jeg har læst, så lyder det som om, at kun franskmændene kan lave start/stop umærkeligt?

…… umärkeligt ?? så virker den vel ikke :laugh:
    – jeg syntes da ikke man märker noget ved stop/start udover bilen bliver helt stille 🙂 – jeg har kun i de tidligste Giulietta’er og MiTo’er märket en lidt mystisk (klodset) start.

Jeg har hört at “huske” funktionen af DNA og S/S ikke kunne opdateres ….. det kan den alligevel!?

Anonymous
    Inactive
    quote Roar Jensen” post=14745:

Hvad er det for en softwareopdatering, du skriver om? Er det ikke kun den nye faceliftede version af Giulietta, der husker indstillingen – inkl. DNA indstillingen? Min husker den i hvert fald ikke – hverken start/stop eller DNA!

Det var en softwareopdatering ifm. en fabrikskampagne, den husker dog kun start/stop!
    http://www.alfamedia.dk/alfatools/service.html

PS. Alfa’s start/stop skal være mere “seamless” før jeg kan leve med det! Specielt i rundkørsler kan det være træls.

Personligt vil jeg foretrække en knap, så jeg selv nemt kan slukke motoren under samme forudsætninger, som det nuværende system. Computeren ved intet om trafikken, det gør jeg.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.