Tænding på 1.7 QV

Home Forums Alfa Forum Type 905/907 – 33 Tænding på 1.7 QV

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Søren Noes
    Participant

Hej

Er den heldige ejer af en 33 SL fra 1986 der lige er indkøbt. Bilen er ombygget hundrede gange og motor og undervogn er fra en 1.7 QV.

Jeg har ingen boxer erfaring, så er igang. Bilen “skyder” lidt og jeg ville i dag kontrollere tænding på den (Arne Juel har været efter kaburatorene). Som altid vil jeg fjerne vacumslange til strømfordeleren inden jeg kontrollerede tændingen i tomgang. Til min overraskelse var der ingen vacumslange eller forordning til forskydning ved vacum? Hvorledes stilles tænding på en sådan motor? og hvorfor er der ingen vacum forskydning? Eller er jeg blind og dum?

Jeg har ikke kunnet finde svar i de få manualer jeg har kunnet finde på nettet.

Er der nogen der kan være behjælpelige?

Søren
    Læg venligst mærke til at selvom der ikke vises nogen forumkode- eller smileyknapper, er de stadig brugbare

Michael Riis
    Participant

Motoren kan godt køre uden vacum. den stiller bare tændningen tætter på ØD ved speeder slip.
    Så motoren ikke tænder 30 grader før ØD hvis man slipper speederen ved 3-4000 omd.

Centrifugalregulering sidder inde i strømfordeleren eller så er det kodet ind i ECU ( boksen ).

hvilken tændning system er der på motoren.
    Bosch eller Marelli

Anonymous
    Inactive

Hej Søren!

Godt at se dig aktiv igen. Jeg ved jo ikke noget om Boxere kun hunde men strømfordelere ved jeg lidt om. Marelli har ikke vacuum regulering, det har Bosch. Arne siger, at det er dine 1.5 karburettorer, der er problemet, du skal finde nogle lidt større, der passer til en 1.7´er.

Mange hilsener
    Klaus

Søren Noes
    Participant

Hej Klaus

Ja jeg ved godt at de små karbs er problemet, men ville nu gerne lige blive klog på tændingen. Har købt 40 karb og tragte. Vi skal jo være tre og tænkte om ikke den bette vil have godt af lidt ordentlig lyd i de unge år!!! Det kunne vel blive starten på noget stort!

Har aftalt med Arne at de (40 mm) først skal på til foråret om der er 100 hk eller 118 hk hen over vinterne betyder ikke så meget. Bilen går ok og meget bedre en da jeg fik den (takket være Arne). Men syntes nu det er underligt med den vakum forstiller. Hvor sidder forskydninge så? ved godt at der er fjedre i strømfordeleren til forskydning af tænding, men vakum forskydningen skal jo sikre økonomi ved tomgang og stabil kørsel. Og ikke mindst hvorledes stiller man tænding?

Og ikke mindst tænkte jeg, at der måtte være nogle kloge her som kunne forklare sagens sammenhæng?

Og jo jeg er aktiv, blev hentet af en mørkeblå Mondeo på vej ud til Arne Juel, de sagde de havde kørt stærkt for at følge med!!!!

Mange hilsner

Søren

Anonymous
    Inactive

Hej Søren!

Det var en god nyhed med den lille ny tillykke! Det var uheldigt med den Mondeo.
    På min Spider sidder der en Marelli fordeler, og den har heller ingen vacuum regulering, svingklodserne klarer det hele.

Mange hilsener
    Klaus

Søren Noes
    Participant

Hej Klaus

Tak for det. Mondeoens besætning var nu flinke og havde “desværre” ikke fået taget en måling i farten. Det var de små veje fra Århus til Tilst så det har nok været en gyngende oplevelse i en Mondeo!!

Spørgsmålet er så nu, hvorledes forholder jeg mig til tændingsmærkerne i tomgang? Hvorledes stilles tændingen?

Bedste tanker

Søren

Anonymous
    Inactive

Hej Søren

Godt at se, at du prøver “de andre” Alfa’er.

Uanset om der er vacuum-regulering eller ej, stilles tændingen på samme måde (ja, hvis der er vacuum-slange, så skal den afmonteres inden justering).

Der er et topmærke, og derefter tre mærker. Det første mærke er tomgangsmærket, og det skal du så bruge.

De næste to mærker er til kontrol af svingklodsreguleringen. Der er et mærke for 2000 o/m og for 4.500 o/m.

Vacuum-reguleringen bør, som du siger, bidrage til at give bedre økonomi.

mvh
    Peter D

Michael Riis
    Participant

Tænding skal stå 8 grader uden vakuum ved 900 omd.,

fortænding 0-3 grader ved 1000 omd.
    fortænding 7-11 grader ved 1600 omd.
    fortænding 24-28 grader ved 3600 omd.
    det er alle uden vakuum

Søren Noes
    Participant

Tak for det

Så er det er lidt at gå igang med.

Søren

Anonymous
    Inactive

Den Marelli fordeler du har på er det den med 2 aflæser i fra svenskermodellen skal den stå på 0 grader og når du tager ledning af kontakt den sidder på stopskrue på den ene karburator skal den hoppe over på den anden og tænde de normale 8-10grader før top ellers sæt den på mærket på svinghjul som er på 8-10 grader før top Kontrollere også lige at ledning ikke er defekt inde ved giver isolering har med at forsvinde med alderen og det giver overgang mellem de to ledninger og skulle du mangle en sådan i ny er det lagervare i Sædding Ellers spørg pibetyggeren i Ilskov??

Søren Noes
    Participant

Hej Herluf

Piperygeren har fundet en Peugeot 505 Turbi Injektion fra 85 i Herning, så vi er helt vilde og er igang med at smadre alle sparegrise!!

Har ikke fået gjort noget ved tændingen og har i stedet levet med lidt skyderi, den trækker ok og det er kun når gassen slippes at det er et probelm. Lidt flovt i byerne. Det er sikkert den ledning du omtaler som er problemet, så en dag nå vi får lidt lys igen ser jeg på det. Kan man ikke bare rive ledningen af? Jeg har fundet et par 40 Weber og hold nu fast Herluf, til 1200 kr. De kommer snart på og så må jeg se på tændingen også.

Søren

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.