Klubbens historie - Side 3
Mod et nyt årtusinde:


I 1991 afholdt Alfa Romeo-klubben det første Årstræf for Bilmærkeklubber på Ring Knutstorp. Porsche-klubben vandt foran Alfa Romeo-klubben, men det var kun med ét sekund.

Medlemstallet for de tre klubber er på i alt 341 ved årets udgang. Fordelingen var, ligesom den faktisk uændret har været lige siden, med 50-52% på Sjælland, 36-38% på Jylland og 8-12% på Fyn.

Klubbladet var nu ved at sprænges med 60-64 sider, stadig i format A5. I 1992 gik vi så endelig over til klubblad i A4-format. Det første store, fælles Alfa Romeo Træf blev afholdt af fynboerne på Tåsinge og blev en stor succes.

Vi afholdt også igen Årstræf for Bilmærkeklubber, og vi blev nummer tre i konkurrencen efter MG-klubben og Porsche-klubben.

Vi deltog fortsat i den svenske klubs banearrangementer, og i 1992 drog 9 klubmedlemmer helt op til Mantorp Park for at køre på banen der. På generalforsamlingen blev kontingentet hævet til 300 kr. (hvilket blev bibeholdt indtil år 2005!).

Pr. 1. juli 1992 overtog Fiat Automobiler Danmark importen af Alfa Romeo i Danmark, og fra 1. januar 1993 overtog Giovanni Osellame posten som direktør hos Fiat Automobiler Danmark, og det blev til stor fordel for os, for Osellame var nemlig ikke "Fiat-mand", men derimod "Alfa Romeo-mand". Det var blandt andet takket være Giovanni Osellame (og PR-direktøren i Danmark, Fulvio Graglia), at vi i 1994 kom på et storslået besøg på fabrikken i Italien.

1993 var året, hvor Alfa Romeo dominerede DTM i Tyskland med Alfa 155 V6 TI, med blandt andet Larini bag rattet. Det blev indledningen til en tradition, hvor vi tog til et DTM-løb hvert år. Det første år tog vi det nærmeste, nemlig på Avus i Berlin. I starten af året enedes de tre sektioner om et fælles klubmærke, nemlig det tidligere sjællandske/landsdækkende mærke, hvor prikkerne blot blev erstattet af teksten "Alfa Romeo" med den korrekte skrift ovenover, og Klub Danmark nedenunder. Årets store Alfa Romeo Træf blev afholdt på De Hvide Svaner Camping ved Næstved. Klubberne indledte en hvervekonkurrence, hvor det gjaldt om at hverve flest medlemmmer.

I slutningen af 1993 skrev Alfa Romeo Italien og Fiat Automobiler Danmark kontrakt med Kris Nissen om, at han skulle køre i DTM 1994 og i Noscar i Danmark i en 155 Q4. Nu var der yderligere incitament til at komme ud at se motorløb.

I 1994 blev der for første gang afholdt "Italiensk Bilmærkedag" ved Odense. Det er arrangementet, der senere udviklede sig til det årlige Bella Italia.

Vi blev inviteret til fabrikken i Italien i begyndelsen af maj 1994 for at se nye Alfa Romeo-modeller, inden de blev præsenteret offentligt. Vi lavede en tur ud af det og indledte med at overvære DTM-løbet på Nürburgring. Så kørte vi videre til Italien, hvor vi gik på Alfa-museet, og derefter fik vi rundvisning på Alfa Centro Stile, hvor de røde dækkener blev løftet af ikke mindre end fire helt nye, endnu ikke offentligt viste Alfaer. Det var Alfa 145, Alfa 146, GTV og Spider. Det var en enestående oplevelse. På vejen hjem besøgte vi det berømte Rosso Biancho museum i Aschaffenburg.

I Sverige vandt vi Årstræf for Bilmærkeklubber 1994 foran Porsche-klubben. Vi lejede også Ring Djursland til banekørsel for medlemmerne.

Årets Alfa Romeo 1994 bliver igen Leif Olesens Junior Zagato, og det store træf blev afholdt i Kollund i Sønderjylland. I 1995 blev der afholdt en trivselsanalyse, hvor medlemmerne skulle svare på en masse spørgsmål. Med fine præmier i lodtrækning blandt de indsendte besvarelser opnåede vi en helt utrolig flot besvarelsesprocent på over 50. Vi fandt blandt andet ud af, hvad der interesserede medlemmerne generelt, hvordan de var blevet opmærksomme på klubbens eksistens, og hvad der interesserede mest i klubbladet. Den korte udgave af konklusionen var, at rigtig mange var "passive" medlemmer, og at klubbladet derfor var det vigtigste aktiv. Det blev derfro besluttet, at der under ingen omstændigheder måtte spares på bladet. Bladet fik nu rød forside og blev udvidet fra 36 til 48 sider.

Vi afholdt banekørsel på JyllandsRingen i samarbejde med BMW-klubben, og på trods af, at BMW’erne var de kraftigste, var det naturligvis en Alfa Romeo (Birger Sørensen i en Alfa 33 16V), der var hurtigst i tidskørslen.

Vi inviterede også BMW-klubben til at deltage i vort arrangement på Ring Djursland, og også her blev den hurtigste bil en Alfa Romeo (Peter Dyrelunds Alfasud). Det årlige Alfa Romeo Træf blev igen afholdt på De Hvide Svaner Camping.

1996 var året for den store Alfa Romeo-udstilling på Kunstindustrimuseet, La Bellezza Necessaria. Denne fantastiske udstilling kom til Danmark, efter at have været i Barcelona og Amsterdam, og det blev årets højdepunkt med megen omtale af Alfa Romeo, og endnu en chance for at få nye medlemmer til klubben.

Ved Årstræf for Bilmærkeklubber vandt Alfa Romeo-klubben foran Lotus og Porsche. Ved det årlige Alfa Romeo Træf, der denne gang blev afholdt i Nordjylland, blev Leif Olesens Junior Zagato kåret som Årets Alfa Romeo for 3. gang, og han fik pokalen til ejendom. Vi blev også igen i 1996 inviteret til at se nye modeller på Alfa Centro Stile, og vi kombinerede turen til Italien med besøg ved ITC-løbet på Norisring samt bilmuseet i Mulhouse. På Centro Stile så vi Alfa 156 (et år før den officielle præsentation), Alfa 166 (mere end to år før officiel præsentation!), Spider Monoposto og Nuvola. Endnu en storslået oplevelse. I Jylland havde man stor succes med julearrangementet, og i 1996 kom man blandt andet på veterantogtur. På Fyn og Sjælland holdt man fast ved det årlige julebanko med en overdådighed af præmier.

I 1997 fik klubbladet farver på forsiden, en farveplakat på midtersiden, og farve på fire sider yderligere. Årets Alfa Romeo Træf blev afholdt på Sandager Næs Camping på Fyn. Der var som sædvanlig banekørsel på Ring Djursland og Lindtorp Flyveplads, og også på flere af de svenske baner, bl.a. Knutstorp og Anderstorp.

Vi blev inviteret til træf i Hamburg af den tyske klub, og vort fremmøde var så fint (over 20 danske biler), at vi overgik tyskerne i antal.

Den 7. marts 1998 blev klubbens lokaler på 100 m2 indviet. Det var lokaler, som Peter Dyrelund havde stillet til rådighed i sit hus efter en større om-/tilbygning. Der blev indstiftes et klubmesterskab, hvor resultaterne fra fire afdelinger talte med. Det var kørsel på Lindtorp (flyveplads i Jylland), Ring Knutstorp, Ring Djursland og Fredericia KTI.

I løbet af vinteren 1998/1999 drøftedes reglementet for to klubmesterskaber dels ClubSport, hvor man kunne deltage med almindelige, indregistrerede biler, og konkurrencen er kørsel på tid, og dels ClubRace, hvor vi deltog sammen med HMS, og hvor bilerne skulle have styrtbur, ildslukker og hovedafbryder, og hvor der kørtes egentlig heatkørsel. Daniele Dezzi vandt DASU-mesterskabet for historiske biler, og i vort ClubSport-mesterskab blev vinderne i de tre klasser, Morten Elsborg (GTV6), Thomas Vølund (Alfa 33 1.7) og Christian Skøtt (Alfa 146 1.6 TS), mens de to klasser i ClubRace blev vundet af Peter Nielsen og Peter Dyrelund, begge i Alfasud.

Vi besøgte igen fabrikken i Italien og så den nye Alfa 156 Sportwagon i designcenteret. Vi besøgte også Rosso Bianco museet igen. Det store Alfa Romeo Træf blev afholdt på Bøsøre Camping på Fyn.

I år 2000 kørtes ClubRace og ClubSport igen med små justeringer. Vi havde fået FL Nordic som sponsor for ClubRace, og turneringen omdøbtes til "Selénia ClubRace". Sponsoreringen var så fin, at vi kunne tilbyde 300 kr. i tilskud pr. deltager pr. arrangement, og derudover fik vi 200 liter racing-olie til uddeling som præmier.

Ved klubaftenerne havde vi blandt andet Poul Heickendorff på besøg. "Lille Poul" fortalte spændende om de glade racerdage i 60'erne. Årets højdepunkt var den ultimative pilgrimsrejse til Italien i egne biler, en gentagelse af turen fra 1994 og 1996, hvor vi hver gang besøgte Alfa Centro Stile og andre steder. Men denne gang blev turen ekstra indholdsrig, og vi besøgte på samme tur Techno Classica Essen, Franco Sbarro Museet, Fiat Lubrificanti (Selénia Oil), Alfa museet, Alfa Centro Stile (så ny Alfa 147), Tarox bremsefirma, Colombo & Bariani, Alfa Romeo-fan Chiapparini (med en fantastisk samling racer-Alfaer) og endelig Rosso Bianco museet i Aschaffenburg. Det var en meget spændende tur på syv dage. I Forum afholdes en udstilling for sportsvogne og racervogne, og vi havde en stor stand med hele syv biler. Ved kørekurset på Nürburgring deltog 14 danske biler ...



 

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark