Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Konkurrence
Søndag, 01 Oktober 2017 00:00
Udfordring af din Alfa-viden

Konkurrencen fra Alfa Romeo NYT nr. 5/2017

Her ses et billede af en Alfa Romeo.

Hvad hedder modellen?

Løsningen sendes til: Denne emailadresse er beskyttet mod programmer som samler emailadresser. Du skal aktivere javascript for at kunne se adressen.

Hvis du skriver brev, så skriv til:
Erik Schifter-Holm
Solängen 51
S-23169 Skegrie

Vi skal have dit svar senest den 1. november 2017, hvis du vil deltage i lodtrækningen.


Konkurrencen fra Alfa Romeo NYT nr. 4/2017


Til konkurrencen i sidste blad har vi modtaget otte svar, hvoraf de seks er helt rigtige.

Tage Hyldgaard-Jensen skriver:
Bilen hedder Alfa Romeo 1900 CSS Coupé og blev bygget af Carrozzeria Boano i Grugliasco (Torino) i 1955.

Manden bag navnet var Felice Mario Boano (1903-1989), som startede sin karriere som bildesigner hos Stabilimenti Farina og derpå hos Pininfarina. Men i 1944 købte han Carrozzeria Ghia sammen med Giorgio Alberti efter Giacento Ghia’s død.

Efter nogle uoverensstemmelser mellem Boano og firmaets chefingeniør Luigi Segre forlod Boano Ghia i 1953, og ejerskabet overgik til Segra i 1954.

I 1954 grundlagde Boano så Carrozzeria Boano sammen med sin søn Gian Paolo Boano (født 1930), som også havde arbejdet sammen med ham hos Ghia, men firmaet eksisterede kun i omkring tre år, hvorpå det overgik til Boano’s svigersøn og fik navneforandring til Carrozzeria Ellena.

Boano og hans søn blev nemlig ansat i Fiat’s designafdeling i 1957, hvor de arbejdede under Dante Giacosa og skabte Fiat 600 og (i 1960) Fiat’s projekt nr. 122, som blev til Simca 1000. Boano trak sig tilbage fra Fiat i 1966 og døde i 1989. Hans søn blev hos Fiat indtil 1988.

Da Giulietta Sprint skulle designes, opnåede Boano ikke at få opgaven, men han lavede nogle signifikante design for Alfa Romeo, hvoraf det mest berømte var 6C 3000 CM-udgaven til den argentiske præsident Peron i 1955. Den fik et meget futuristisk udseende inspireret af "Disco Volante"-modellerne. Dens særkende var den store todelte bagrude, som måske senere gav inspiration til Chevrolet Corvette. Peron’s bil blev senere smadret et par gange og til sidst ombygget med et andet karosseri.

Da Boano præsenterede sin udgave af 1900 Super Sprint på biludstillingen i Torino i 1955, anvendte han præcis de samme karrosserilinjer som i bilen til Peron (bortset fra en ændring i bagruderne), og derfor bliver disse to biler ofte forvekslet. Hvilken af de to der kom først, er jeg dog ikke helt klar over.

1900 CSS er baseret på 1900 Super Sprint fra 1954, og derfor har den langsliggende frontmotor med to overliggende knastaksler, der yder 115 hk v/5.000 omdrejninger i minuttet. Den har baghjulstræk, og gearkassen er manuel med fem trin. Man mener, at der kun blev bygget et enkelt eksemplar af den viste bil.

Boano byggede fem biler baseret på 1900 Super Sprint, og flere kilder hævder, at de fem biler skulle have hver sit design, men for mig forekommer den røde bil i konkurrencen meget identisk med den lysegule bil med sort tag. Designhus-emblemerne på forskærmen sidder dog forskelligt, men derudover er der vist ingen forskel. Den røde bil i konkurrencen blev solgt på auktion i Arizona i januar 2016 for USD 990.000.

Den rigtige løsning er således 1900 CSS og Boano.

Lykkens gudinde har udtrukket en rigtig besvarelse, og den heldige vinder er:

Karsten Rørbo, Roskilde

Vi gratulerer med tre flasker italiensk rødvin.

 

Banner

© 2008-2017 Alfa Romeo Klub Danmark