Månedens Klassiker - 1960 til 1969
Mandag, 01 April 2002 00:00
 

ALFA ROMEO GIULIA

Giulia'en er nok den meste kendte sedan-Alfa, og den har stadig sin egen, store fanskare. Især i Holland er der mange eksemplarer, der fortsat holdes kørende.

   
En flot Giulia 1300 TI (1300 med enkelte forlygter, 1600 med dobbelte) fra 1966. Instrumentbordet med bånd-speedometer.
En Giulia 1300 Super fra 1971. Instrumentbordet nu med runde instrumenter.
Giulia Nuova Super 1300 fra 1974. Nuova har mere glatte linier i for- og bagklap. Instrumentbordet udvidet med flere instrumenter i midterkonsol.

Alfa Romeo Giulia 1600 TI blev præsenteret Monza-banen, den 27. juni 1962, som en afløser for den vellykkede Giulietta fra 1955, og den tiltrak sig straks stor opmærksomhed. Den nye Giulia kunne rumme seks personer, takket være gearstang ved rattet og sofarække for og bag, og den havde et rummeligt bagagerum.


Mekanisk var Giulia 1600 TI identisk med sin forgænger, men den bød høj komfort, også ved lang tids kørsel med høj hastighed, og den krævede mindre vedligeholdelse end sin forgænger. For eksempel krævede hjulophængene ikke regelmæssig smøring, da disse nu var med vedligeholdesfrie gummibøsninger.

Fra maj 1964 kunne Giulia 1600 TI bestilles med separate forsæder og gearstang, placeret i gulvet, og fra samme år kunne Giulia fås med en motor 1.290 ccm.

I perioden 1965-1967 fremstillede Carrozzeria Colli et begrænset antal stationcars, der hovedsageligt blev brugt af færdselspolitiet og autoværksteder.

I forbindelse med en ansigtsløftning i juni 1974 fik Giulia'en tilnavnet "Nuova", en kølergrill af plastic, fire lige store forlygter og en helt plan bagagerumsklap.

I 1976 blev Giulia præsenteret med en fire-cylindret Perkins-dieselmotor 1.760 ccm, ydende 50 hk v/3.800 o/m og med et maksimalt drejningsmoment 10,8 kgm v/2.000 o/m. Med en tophastighed 133 km/t havde diesel-versionen meget beskedne præstationer, men til gengæld var den økonomisk i drift: 12,7 km/l i gennemsnit og 18 km/l ved 90 km/t.

     
Baghjulsophænget med stiv aksel, skruefjedre, langsgående reaktionsarme og den karakteristiske T-arm, der styrer bagakslen langs og tværs. Giulia Giardinetta med karrosseri af Colli.
Et rummeligt bagagerum 480 liter. Giulia var en rigtig familie-sportsvogn med plads til hele familien og bagage. Interiør i Alfa Romeo Giulia 1600 TI. Bemærk stående pedaler, gearstang ved rattet, håndbremse under rattet og sofarække for og bag.

SPECIFIKATIONER, Giulia 1600 TI
 

Opbygning
Selvbærende karrosseri. Langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse placeret ved motor. Baghjulstræk.

Motor
4-cylindret rækkemotor med to overliggende, kædetrukne knastaksler og to ventiler pr. cylinder. Motorblok og topstykke af aluminium. Boring 78 mm. Slaglængde 82 mm. Slagvolumen 1.570 ccm. Kompression 9:1. En karburator af typen Solex 32 PAIA 7. Maksimal ydelse 90 hk v/6.000 o/m. Maksimalt drejningsmoment 12,1 kgm v/4.400 o/m. Litereffekt 57,3 hk/l.

Transmission
Manuel 5-trins gearkasse med gearstang, placeret ved rattet. Tør enkeltplade-kobling. Udveksling i gearkasse: 1. 3,3:1; 2. 1,98:1; 3. 1,35:1; 4. 1:1; 5. 0,79:1; R. 3,01:1. Udveksling i differentiale: 5,125:1.

Bremser
Hydraulisk system med tromlebremser ved alle hjul (bremseforstærker og skivebremser ved alle hjul fra 1964). Mekanisk håndbremse baghjulene.

Hjulophæng
For: Dobbelte triangler, skruefjedre, hydrauliske teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator.
Bag: Stiv aksel med langsliggende reaktionsarme, skruefjedre, hydrauliske teleskopstøddæmpere og T-formet reaktionsarm.

Styretøj
Snekke/rulle.

Hjul
Stålfælge i størrelse 4,5x15" med dæk i størrelse 155SR15.

Mål og vægt
Længde 414 cm. Bredde 156 cm. Højde 143 cm. Frihøjde 12 cm. Akselafstand 251 cm. Sporvidde for/bag 131/127 cm. Egenvægt 1.060 kg. Bagagerum 480 liter. Benzintank 46 liter.

Præstationer
Tophastighed 169 km/t

Produktion
1962-1978, 572.646 stk. (Berlina & Giardinetta)
 

   

Tekst: Erik Schifter-Holm. FotoFabriksfoto/-tegning & Internettet.

 

 

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark