Månedens Klassiker - 1930 til 1939
Lørdag, 01 Juni 2002 00:00
 

ALFA ROMEO 158

Alfa Romeo 158 lyder næsten bekendt. Vi har jo nu bl.a. Alfa 156 som den mest populære Alfa Romeo i Danmark og i vores klub. En Alfa Romeo 158 er imidlertid noget helt andet.

   
Giuseppe Farina i sin Alfa Romeo 158 Silverstone i 1950.

Alfa Romeo 158 med kælenavnet "Alfetta" (den lille Alfa) blev konstrueret af Alfa Romeo-ingeniører med hjælp fra Scuderia Ferrari i Modena et tidspunkt, hvor væddeløbsbiler med slagvolumen 1,5 og 3 liter var meget vigtige.

Model 158 havde en 8-cylindret rækkemotor 1,5 liter med kompressor og en effekt 195 hk v/7.200 o/m, der i 1939 blev øget til 225 hk v/7.500 o/m.


Det uafhængige forhjulsophæng med en tværliggende bladfjeder og den modificerede gearkasse, af hensyn til et lavt tyngdepunkt, er blot to af modellens tekniske detaljer.

Alfa Romeo 158 debuterede i Coppa Ciano i 1938, hvor den blev nummer et og to i klassen for biler under 1.500 ccm med henholdsvis Emilio Villoresi og Clemente Biondetti. Modellen sejrede senere ved Milanos Grand Prix, og før-krigs-højdepunktet var ved Tripolis Grand Prix i 1940, hvor modellen kom mål som nummer et, to og tre med henholdsvis Giuseppe Farina (rekord-gennemsnit 202,7 km/t), Clemente Biondetti og Grev Felice Trossi.

Det lykkedes Alfa Romeo at "gemme" modellen under den tyske besættelse af Italien, og bilerne var klar til kamp, da motorsport igen fandt sted fra 1946, medens Alfa Romeo's konkurrenter var i en ganske anderledes situation.

Den mest bemærkelsesværdige ændring i 1946 var et nyt brændstofsystem med to to-trins lobe-kompressorer, hvormed motoren ydede 225 hk. I 1947 var effekten øget til 275 hk v/7.500 o/m, og i 1950 var effekten 350 hk v/8.500 o/m.

Alfa Romeo deltog ikke i væddeløb i 1949, men ved det første Formel 1-VM i 1950 vandt Giuseppe Farina titlen med sejre i tre af sæsonens syv løb. Juan Manuel Fangio vandt ligeledes tre løb, og Luigi Fagoli opnåede en tredieplads. Alle tre kørte Alfa Romeo 158.

   
I "afklædt" tilstand kan man se en række af detaljerne Alfa Romeo 158, blandt andet den 8-cylindrede rækkemotor og den kæmpe tank bag føreren.
Her er Juan Manuel Fangio i sin Alfa Romeo 158 på vej rundt i den berømte hårnål ved Monte Carlo Grand Hotel ved Monacos Grand Prix i 1950.

SPECIFIKATIONER, 158 "Alfetta"

Opbygning
Chassisramme med karrosseri af stålplade. Langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse placeret ved motor. Baghjulstræk.

Motor
8-cylindret rækkemotor med to overliggende, tandhjulstrukne knastaksler og to ventiler pr. cylinder. Motorblok og topstykke af aluminium. Boring 58 mm. Slaglængde 70 mm. Slagvolumen 1.479 ccm. Kompression 6,5:1. En lodret, tredobbelt karburator og en lobe-kompressor. Maksimal ydelse 195 hk v/7.200 o/m. Litereffekt 131,8 hk/l.

Transmission
Manuel 4-trins gearkasse med gearstang placeret i gulvet. Tør flerplade-kobling. Udveksling i differentiale: 2,375:1.

Styretøj
Snekke/rulle.

Hjulophæng
For og bag: Uafhængigt ophæng med skråsvingarme, tværliggende bladfjedre og friktions-støddæmpere.

Bremser
Hydraulisk system med tromlebremser for og bag. Mekanisk håndbremse baghjulene.

Hjul
Trådhjul med aluminiumsfælge og dæk i størrelse 6 x 18".

Mål og vægt
Længde 411 cm. Akselafstand 250 cm. Sporvidde for og bag 125 cm. Egenvægt 620 kg, Benzintank 170 liter.

Præstationer
Topfart 232 km/t.

Produktion
1938: 6 stk.
1940: 6 stk.

Tekst: Erik Schifter-Holm. FotoFabrikstegning & Internettet.

 

 

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark