Månedens Klassiker - 1950 til 1959
Tirsdag, 01 Juni 2004 00:00
 

ALFA ROMEO 750 COMPETIZIONE

Alfa Romeo 750 Competizione (italiensk for konkurrence) dagens lys i 1955, og det var hensigten, at bilen skulle anvendes til væddeløbskørsel i sportsvognsklassen for biler med slagvolumen under 1.500 cm3. Bilen er forsynet med en 4-cylindret rækkemotor 1.488 cm3 med en effekt 145 hk, hvilket rækker til en tophastighed 220 km/h.

   
Bemærk to vindspejle og ingen "rygfinne". Dette eksemplar skulle også befinde sig hos Alfa Romeo i Arese, men det vides ikke, om den er udstillet museet.
Den ene af de to 750 Competizione. Bemærk ét vindspejl og "rygfinne".

Det mest usædvanlige ved denne bil er dens karrosseri, et selvbærende karrosseri af stålplade, bygget og designet af designhuset Boano, mens chassiset er fremstillet af Abarth, der ellers er mest kendt for at fremstille hurtige versioner af de mindste Fiat-modeller. Intet ved karrosseriets design leder tankerne i retning af Alfa Romeo, lige bortset fra den antydede Alfa Romeo-trekant i fronten. En fiks detalje er de to karrosserilinjer, der går fra Alfa Romeo-trekantens øvre del til vindspejlet/vindspejlene. Udstødningen sidder udvendigt bilens venstre side.

Travlhed med seriefremstilling af gadebiler og flere væddeløbssejre med modellerne 1900 og Giulietta betød, at projekt 750 Competizione blev lagt i graven, og man nåede kun at fremstille to prototyper. Det har ikke været muligt af indhente information om forskellen de to prototyper, men ved hjælp af det tilgængelige billedmateriale kan man se, at det ene eksemplar har ét vindspejl og en "rygfinne" bag chaufføren, medens det andet eksemplar har to vindspejle og ingen "rygfinne".

   
Dette billede af den ene af de to 750 Competizione er taget Alfa Romeos museeum i Arese. Besøg kan varmt anbefales.
Motor og gearkasse til 750 Competizione.

SPECIFIKATIONER, 750 Competizione

Opbygning
Selvbærende karrosseri af stålplade. Langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse, placeret ved motor. Baghjulstræk.

Motor
4-cylindret rækkemotor med to overliggende, kædetrukne knastaksler, topventiler og to ventiler pr. cylinder. Motorblok og topstykke af aluminium. Boring 76 mm. Slaglængde 82 mm. Slagvolumen 1.488 cm3. Kompression 10:1. To vandrette dobbelt-karburatorer. Maksimal ydelse 145 hk v/8.000 o/m. Litereffekt 97,4 hk/l.

Transmission
Manuel 5-trins gearkasse med gearstang, placeret i gulvet. Tør enkeltplade-kobling. Udveksling i differentiale: 4,545:1.

Bremser
Hydraulisk system med tromlebremser for og bag. Mekanisk håndbremse baghjulene.

Hjulophæng
For: Dobbelte triangler, skruefjedre og hydrauliske teleskopstøddæmpere.
Bag: Stiv aksel med langsliggende reaktionsarme, skruefjedre, hydrauliske teleskopstøddæmper og T-formet stabilisator.

Styretøj
Snekke/rulle.

Hjul
Trådfælge med dæk i størrelse 5,90 x 15".

Mål og vægt
Længde 347 cm. Akselafstand 212 cm. Sporvidde for/bag 122/124 cm. Egenvægt 690 kg. Benzintank 80 liter.

Præstationer
Tophastighed 220 km/h.

Produktion
1955:  2 prototyper

Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksfoto.

 

 

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark