Månedens Klassiker - 1950 til 1959
Onsdag, 01 December 2004 00:00
 

ALFA ROMEO 2000 SPIDER

Alfa Romeo 2000 Berlina blev præsenteret Automobiludstillingen i Torino i november 1957 som en afløser for model 1900 Super. Motoren var den pålidelige og velkendte 4-cylindrede rækkemotor 1.975 cm3 med to overliggende knastaksler. Gearkassen havde nu fem trin, og motoren ydede nu 108 hk, takket være en forhøjet kompression. Bilen havde sofasæder for og bag, og der var således plads til seks personer.

   
Alfa Romeo 2000 Spider fra 1958. Bagfra, forfra samt med hardtop. Tourings karrosse har meget elegante linier.

Carrozzeria Touring fik til opgave at designe en åben udgave, og resultatet er den bil, vi kender som model 2000 Spider fra 1958. Akselafstanden var reduceret med 22 cm i forhold til Berlina’en, og motorens effekt var øget til 115 hk. Model 2000 Spider er en yderst elegant bil, og vi kan glæde os over, at der er fire Spidere i klubben.

I slutningen af 1959 kunne Alfa Romeo præsentere model 2000 Sprint, en coupé-udgave af 2000 Berlina, og med design af Carrozzeria Bertone (tegnet af Giorgetto Giugiaro, der det tidspunkt var nyansat hos Bertone). Akselafstanden var 8 cm længere end hos dens åbne søster, men teknikken var den samme.

I 1962 blev de tre 2000-varianter suppleret med nye og større motorer. De nye motorer var seks-cylindrede rækkemotorer 2.584 cm3 med både motorblok og topstykke i aluminium. Vi har tre stk. 2600 Spider samt tre stk. 2600 Sprint i klubben (pr. december 2004). Dertil en enkelt 2000 Spider (hvor vi kalder den Spider Touring for ikke at forveksle med de nyere 2000 Spider, type 105).

     
Alfa Romeo 2000 Berlina fra 1957. Slutningen af 50'erne var hækvingernes tid, også hos Alfa Romeo.
       
Førerpladsen i 2000 Berlina.
Alfa Romeo 2000 Sprint fra 1959.
Motorrummet i en Alfa Romeo 2000 Sprint.

SPECIFIKATIONER, 2000 Spider Touring

Opbygning
Selvbærende karrosseri. Langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse placeret ved motor. Baghjulstræk.

Motor
4-cylindret rækkemotor med to overliggende, kædetrukne knastaksler og to ventiler pr. cylinder. Motorblok af støbejern og topstykke af aluminium. Boring 84,5 mm. Slaglængde 88 mm. Slagvolumen 1.975 cm3. Kompression 8,5:1. To dobbelt-karburatorer af typen Solex 44 PHH. Maksimal ydelse 115 hk v/5.900 o/m. Maksimalt drejningsmoment 14,9 kgm v/3.600 o/m. Litereffekt 58,2 hk/l.

Transmission
Manuel 5-trins gearkasse med gearstang, placeret i gulvet. Tør enkeltplade-kobling. Udveksling i gearkasse: 1. 3,25:1; 2. 1,98:1; 3. 1,35:1; 4. 1:1; 5. 0,85:1; R. 3,25:1. Udveksling i differentiale: 4,778:1.

Hjulophæng
For: Dobbelte triangler, skruefjedre, hydrauliske teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator.
Bag: Stiv aksel med langsliggende reaktionsarme, skruefjedre, hydrauliske teleskopstøddæmper og T-formet stabilisator.

Styretøj
Snekke/rulle.

Bremser
Hydraulisk system med tromlebremser ved alle hjul. Mek. håndbremse baghjulene.

Hjul
Stålfælge med dæk i størrelse 165x400.

Mål og vægt
Længde 450 cm. Bredde 166 cm. Højde 138 cm. Frihøjde 13 cm. Akselafstand 250 cm. Sporvidde for/bag 140/137 cm. Egenvægt 1.180 kg. Bagagerum 400 liter. Benzintank 60 liter.

Præstationer
Tophastighed 171 km/t. Gennemsnitligt brændstofforbrug 7,7 km/liter.

Nypriser i Danmark pr. 12. november 1960
Alfa Romeo 2000 Berlina, 59.700 kr.
Alfa Romeo 2000 Spider, 73.960 kr.
Austin-Healey 3000, 40.610 kr.
Fiat 2100 Berlina, 28.910 kr.
Mercedes-Benz 220 SE, 55.401 kr.
MGA 1600, 26.600 kr.
Porsche 356 B 1600 cabriolet, 49.695 kr.
Volkswagen 111 (type 1) , 12.915 kr.

Produktion
1957-1962, 2000 Berlina, 2.893 stk.
1958-1961, 2000 Spider, 3.443 stk.
1959-1962, 2000 Sprint , 700 stk.
Total, 7.036 stk.

Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksfoto.

 

 

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark