Månedens Klassiker - 1950 til 1959
Tirsdag, 01 Februar 2005 00:00
 
 

ALFA ROMEO GIULIETTA BERLINA

Alfa Romeo Giulietta Berlina blev præsenteret Automobiludstillingen i Torino i 1955, og det blev indledningen til et nyt kapitel i mærkets historie.

Bilen var en kombination af fire-dørs familiebil og sportslig bil med en motor med to overliggende knastaksler, og den var den hurtigste i sin klasse.

I 1959 blev kromen i fronten ændret, hækfinnerne blev lidt mere markante, og baglygterne blev større.

I 1961 blev hele kølergrillen ændret, bagagerumsklappen blev bredere, og motorens kompression blev øget til 8,5:1. Motoreffekten steg til 62 hk v/5.800 o/m, hvilket rakte til en tophastighed 145 km/t.

     
Anden udgave af Giulietta fra 1959 med mere markante hækfinner og større baglygter.

Forlænget Giulietta Berlina fremstillet af Carrozzeria Colli.

   
 
     
Første udgave af Giulietta fra 1955 med runde hækfinner og små baglygter. Giulietta 1959 med nyt krom i fronten, mere markante hækfinner og større baglygter. Giulietta Berlina fra 1961 med ny kølergrill og bredere bagagerumsklap.
  Berlina TI
Alfa Romeo Giulietta Berlina TI (Turismo Internazionale) blev præsenteret på Monzabanen i september 1957. Motoren havde høj kompression (8,5:1) og en dobbelt-karburator, og motoreffekten var steget til 65 hk v/6.150 o/m. Berlina TI-versionen kunne kendes på let ændrede hækfinner og baglygter, og indvendigt havde Berlina TI fået nyt speedometer og omdrejningstæller.

I 1958 fik gearkassen i Berlina TI ny indmad, idet de hidtidige synchromeshringe af Werner-typen blev udskiftet til fordel for ringe af Porsche-typen.

På Automobiludstillingen i Frankfurt i 1959 blev Berlina TI præsenteret med ændret krom i fronten, nye kofangere med gummi-puder på hornene samt et ændret instrumentbræt.

I 1961 fik Berlina TI samme nye kølergrill som Berlina, bredere bagagerumsklap, og motoreffekten var nu 74 hk v/6.300 o/m, hvilket rakte til en tophastighed på 155 km/t.

I slutningen af 1962 kunne Berlina TI leveres med gearstang, placeret i gulvet.

Giardinetta
Carrozzeria Colli i Milano fremstillede 91 stk. Giardinetta-varianter (italiensk for stationcar) af Alfa Romeo Giulietta. Bilen kunne transportere seks personer eller en last på 500 kg, og bagsædets ryglæn kunne lægges ned. Affjedringen og bagakslen var forstærket, og bilen havde en tophastighed på 140 km/t. De fleste af Giardinetta-varianter blev solgt til politiet.

   
   
Giardinetta fremstillet af Carrozzeria Colli. Giulietta Berlina ved præsentationen i Portello.

SPECIFIKATIONER, Giulietta Berlina

Opbygning
Selvbærende karrosseri. Langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse, placeret ved motor. Baghjulstræk.

Motor
4-cylindret rækkemotor med to overliggende, kædetrukne knastaksler og to ventiler pr. cylinder. Motorblok og topstykke af aluminium. Boring 74 mm. Slaglængde 75 mm. Slagvolumen 1.290 cm3. Kompression 7,5:1. 1 enkelt-karburatorer af typen Solex 32 BIC. Maksimal ydelse 53 hk v/5.500 o/m. Maksimalt drejningsmoment 8,5 kgm v/3.000 o/m. Litereffekt 41,1 hk/l.

Transmission
Manuel 4-trins gearkasse med gearstang, placeret ved rattet. Tør enkeltplade-kobling. Udveksling i gearkasse: 1. 3,25:1; 2. 1,98:1; 3. 1,35:1; 4. 1:1; 5. 0,85:1; R. 3,25:1.Udveksling i differentiale: 4,556:1.

Hjulophæng
For: Dobbelte triangler, skruefjedre, hydrauliske teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator. Bag: Stiv aksel med langsliggende reaktionsarme, skruefjedre, hydrauliske teleskopstøddæmper og T-formet stabilisator.

Styretøj
Snekke/rulle.

Bremser
Hydraulisk system med tromlebremser ved alle hjul. Mekanisk håndbremse på baghjulene.

Hjul
Stålfælge med dæk i størrelse 155x15.

Mål og vægt
Længde 399 cm. Bredde 155 cm. Højde 140 cm. Frihøjde 18 cm. Akselafstand 238 cm. Sporvidde for/bag 128/127 cm. Egenvægt 870 kg. Benzintank 40 liter.

Præstationer
Tophastighed 136 km/t. Gennemsnitligt brændstofforbrug 12,5 km/liter.

 

Nypriser i Danmark pr. 12. november 1957
Alfa Romeo Giulietta Berlina
39.990 kr.
Alfa Romeo Giulietta Berlina TI
42.750 kr.
Alfa Romeo Giulietta Spider
49.650 kr.
Alfa Romeo Giulietta Sprint
51.950 kr.
Fiat 1100 Berlina
18.399 kr.
Ford Prefect
16.624 kr.
Mercedes-Benz 180
29.813 kr.
Peugeot 403
26.400 kr.
Volkswagen 111 (type 1)
13.396 kr.
   
Produktion
 
1955-1963 Giulietta Berlina
39.057 stk.
1957-1964 Giulietta Berlina TI
92.658 stk.
1957-1959 Giulietta Giardinetta
91 stk.
Total
131.806 stk.

 
       
  En sammenklappelig cykel finder plads i bagagerummet. Giulietta Berlina blev også brugt til race.   Den vigtigste motor i Alfa Romeos historie. Aluminium med foringer og to overliggende knaster.

Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksfoto.

 

 

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark