Månedens Klassiker - 1970 til 1979
Fredag, 01 April 2005 00:00
 

ALFA ROMEO ALFASUD

Alfa Romeo Alfasud blev præsenteret Automobiludstillingen i Torino i november 1971, men den blev først udbudt til salg fra sommeren 1972. Alfasud blev fremstillet Alfa Romeos nye fabrik i Pomigliano d’Arco (12 km nordøst for Napoli), en fabrik, der var et led i regeringens bestræbelser at øge beskæftigelsen i det sydlige Italien, og deraf navnet ”Alfasud”.

     
 
Dobbeltforlygter og frontspoiler ti. Hækspoiler, kofangerhorn og 2 døre ti.
Alfasud var konstrueret af den østrigskfødte ingeniør Rudolf Hruska og designet af Giorgetto Giugiaro, og både fremstillingsstedet og den tekniske opbygning med boksermotor og forhjulstræk var en nyhed. Alfasud overhalede konkurrenterne den tekniske side med boxermotor, just. rat, skivebremser for og bag og fremragende køreegenskaber.

Som det er tradition hos Alfa Romeo begyndte Alfasuds motoreffekt langsomt at stige, og ti-varianten var første skridt vejen. Alfasud 1.2 ti med 68 hk (5 mere) blev præsenteret i 1973 med højere kompression, register-karburator og ændrede knastaksler. Bilen var 2-dørs og havde 5-trins gearkasse, dobbelte forlygter, lille front og hækspoiler, ændrede stålfælge og bredere dæk. Fra maj 1973 fik alle Alfasud-varianter bremseforstærker.

I februar 1975 blev Alfasud-modelrækken udvidet med N- og L-varianter. N-varianten havde et lavt udstyrsniveau og manglede for eksempel hjulkapsler, medens L-varianten var bedre udstyret og havde en kromliste bagagerumsklappen. Det var i 1975, at Alfa Romeo fik officiel dansk importør, og Alfasud blev storsælgeren.

Alfasud Giardinetta (italiensk for stationcar) kom i maj 1975 og var 4,5 cm længere end sine søskende. Bagagerummet var vokset til 600 liter, og det kunne øges til 1.300 liter ved at lægge bagsædet ned. Ikke alle syntes om bagenden (Austin Allegro?!).

Siden præsentationen af model Giulia TI i 1962 havde en 5-trins gearkasse været en værdsat detalje hos Alfa Romeo, og L- og Giardinetta-varianter fik 5-trins gearkasse fra april 1976, medens de øvrige varianter først fik 5-trins gearkasse fra november 1976. Biler med 4 døre og 5-trins gearkasse kan kendes et klistermærke C-stolpen med teksten ”5M”, hvor M’et står for ”marce” (italiensk for gear).

   
Boxermotor, justerbart rat, tank under bagsæde, stiv aksel med Watt-led.
Gearkasse, differentiale og kobling. Bemærk indenbords bremser samt “plads” til 5. gear i den oprindelige 4-trins gearkasse.
I juli 1977 kunne Alfasud fås som 1.3 ti med en motor 1.286 cm3 og 76 hk.

I december 1977 blev Super-modellen præsenteret (i daglig tale Serie 2). Den havde 1.286 cm3 motor og 68 hk. Generationen kendes plasticbanderne kofangerne.

I 1978 fik Alfasud motorer 1.351 og 1.490 cm3, og 1.5 ti-varianten havde 84 hk og skærmforøgere af sort plast samt en ændret hækspoiler. Denne motor kom også sidst året i den 4-dørs Super 1.5.

I 1980 fik Alfasud sit andet facelift (vi kalder den Serie 3) med nye kofangere helt af plast, ny kølergrill, større baglygter og nyt instrumentbrædt, og 1.5 ti-varianten, der nu havde to dobbeltkarburatorer og 95 hk, fik nye spoilere, og de forreste blinklys blev indbygget i selve kofangeren (før ovenpå). I juni 1981 kunne Alfasud fås med 3 døre, hvor man hidtil kun kunne vælge mellem 2 døre (ti-varianter) og 4 døre. I Danmark var det kun ti-varianten, der nu fik 3 døre. Varianterne med 3 døre havde et forstærket karrosseri i bund og loft bag, men læssehøjden var blevet højere, for baglygterne sad nu ikke længere bagagerumsklappen.

I juni 1982 kunne Alfasud fås med 5 døre og samme læssehøjde som de 3-dørs varianter. Samme år blev Alfasud 1.5 QO (Quadrifoglio Oro, gyldent firkløver) præsenteret med trærat og elektriske sideruder. Motoren var 1.490 cm3 med 95 hk.

Quadrifoglio Verde (italiensk for grønt firkløver) havde været brugt på Alfa Romeos væddeløbsbiler siden Targa Florio-løbet på Sicilien i 1923, og dette adelsmærke blev genindført med Alfasud 1.5 ti QV, der blev præsenteret i oktober 1982. Motoreffekten var 105 hk, tophastigheden 183 km/h, og bilen havde alufælge, læderrat og bogstaverne ”ti” broderet i rødt på det sorte sædebetræk.

       
Ingen omdrejningstæller i basisvariant. Indgående crashtestet (for den tid). Først i 1981 fik Sud den store bagklap.
     
Stationcar-versionen hedder Giardinetta, her i Serie 2-version (plast på kofangere).
Alfasud blev i 1980 kåret af det britiske "CAR" som "Årtiets Bil" i 70'erne i en "alle mod alle" dyst. I begrundelsen hed det, at "Alfasud har været en milepæl i bilhistorien, lige siden den første Alfasud løb af samlebåndet i 1972. Alfasuden har beholdt den vigtige status lige siden. Mange andre bilfabrikker har bestræbt sig på at efterligne dens kvaliteter, men det er hidtil kun lykkedes for få. Praktisk taget samtlige bilfabrikkers udviklings- og testafdelinger over hele verden har Alfasud i deres stald. Bildesignere og ingeniører har grundet over – og gør det i øvrigt stadig – hemmeligheden bag skabelsen af en så perfekt og fuldkommen bil." Det var altså teksten fra det engelske CAR i 1980.

Som I vil kunne se i oversigten i jubilæums-nummeret af Alfa Romeo NYT (2005), er der p.t. kun 18 indregistrerede Alfasud tilbage i Danmark, hvoraf redaktøren har de tre! Men modellen lever i bedste velgående som ClubRace'r og er – med kraftigere motor fra Alfa 33 – stadig konkurrencedygtig.
     
Guldfirkløver (QO), 95 hk, hvide blink. Interiør i Serie 3, her QO med trærat.
Boxeren med to dobbeltkarburatorer. Seneste model, 1.5 ti QV med 105 hk.

SPECIFIKATIONER, Alfasud 1.2

Opbygning
Selvbærende karrosseri af stålplade. Langsliggende motor, placeret foran foraksel. Gearkasse placeret bag motor. Forhjulstræk.


Motor
4-cylindret boksermotor med to enkelte, overliggende, tandremstrukne knastaksler. Patenteret justerings-mekanisme. To parallelle ventiler pr. cylinder. Motorblok af støbejern, og topstykker af aluminium. Boring 80 mm. Slaglængde 59 mm. Slagvolumen 1.186 cm3. Kompression 8,8:1. 1 stk. karburator af typen Solex C32 DISA/21. Maksimal ydelse 63 hk v/6.000 o/m. Maksimalt drejningsmoment 8,5 kgm v/3.500 o/m. Litereffekt 53,1 hk/l.

Transmission
Manuel 4-trins gearkasse med gearstang, placeret i gulvet. Tør enkeltplade-kobling. Udveksling i gearkasse: 1. 3,54:1; 2. 1,94:1; 3. 1,29:1; 4. 0,97:1; R. 3,09:1. Udveksling i differentiale: 4,111:1. 26 km/t v. 1.000 o/m.

Hjulophæng
For: McPherson-ophæng med skruefjedre, langs- og tværgående reaktionsarme og krængningsstabilisator.
Bag: Stiv aksel med skruefjedre, Watt-parallelogram i hver side, indbygget krængningsstabilisatorvirkning, panhardstang.

Bremser
Hydraulisk to-kreds system med skivebremser for (ved differentiale) og bag, og lastafhængig bremsekraftregulator til baghjulene. Mekanisk håndbremse på forhjulene.

Styretøj
Tandstangsstyring. Justérbart rat.

Hjul
5x13” stålfælge med 145SR13 dæk.

Mål og vægt
Længde 389 cm. Bredde 159 cm. Højde 137 cm. Akselafstand 245,5 cm. Sporvidde for/bag 138/135 cm. Frihøjde 15 cm. Bagagerum 400 liter. Egenvægt 830 kg. Benzintank under bagsæde 50 liter.

Præstationer
Acceleration 0-100 km/t på 14 sek. Tophastighed 152 km/t. Brændstofforbrug 10-13 km/liter.

Nypriser i Danmark 1976
Priser i Danmark pr. 20.01.1976 (kilde: Bilrevyen 1976). Priser m. 4 døre hvis muligt.
Alfa Romeo Alfasud 1.2 (63 hk): 43.997 kr.
Alfa Romeo Alfasud 1.2 ti (68 hk): 49.996 kr.
Alfa Romeo 2000 Berlina (131 hk): 74.997 kr.
Austin Allegro 1300 (56 hk): 41.488 kr.
Citroën GS Club 1220 (60 hk): 52.289 kr.
Fiat 128 1.1 (55 hk): 39.223 kr.
Ford Escort 1300 (57 hk): 40.741 kr.
Opel Kadett 1.2 S (52 hk): 39.563 kr.
Peugeot 304 1.3 (60 hk): 59.956 kr.
Toyota Corolla 1200 (58 hk): 44.200 kr.
Volkswagen 1200 L (type 1, 34 hk): 42.050 kr.
Volkswagen Golf 1.1 L (50 hk): 51.000 kr.

Produktion
Alfasud 1972-1984 900.925 stk.
Alfasud Giardinetta 1975-1982 5.899 stk.

Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksfoto.

 

 

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark