Månedens Klassiker - 1930 til 1939
Onsdag, 01 Juni 2005 00:00
 

ALFA ROMEO 6C 1900

Alfa Romeo 6C 1900 blev præsenteret i 1933, men den fik kun en kort levetid mellem modellerne 6C 1750 og 6C 2300.

   
 
Den første 6C-motor med topstykke af aluminium.
Motoren var den seneste version fra model 6C 1750, men boringen var øget med 3 mm til 68 mm, hvormed slagvolumen steg fra 1.752 til 1.917 cm3. Det er værd at bemærke, at model 6C 1900 var den første bil i 6C-familien, der havde et topstykke af aluminium. I forhold til model 6C 1750 var sporvidden øget med 4 cm til 142 cm, og de halvelliptiske bladfjedres længde var øget med 2 cm til 74 cm.

De fleste eksemplarer af model 6C 1900 blev leveret med Alfa Romeos eget berlinakarrosseri med fire døre af “selvmordstypen” og to-farvet lakering, men både den britiske karetmager James Young, Carrozzeria Touring samt Carrozzeria Castagna leverede åbne karrosserier til model 6C 1900.

Model 6C 1900 nåede kun at blive fremstillet i 197 eksemplarer, før den i 1934 blev afløst af model 6C 2300.
 
     
Denne to-farvede 6C 1900 fra 1933 med Alfa Romeos eget berlina-karrosseri. Alfa Romeo 6C 1900 fra 1933 med karrosseri af Carrozzeria Castagna.

SPECIFIKATIONER, 6C 1900

Opbygning

Chassisramme af stål med karrosseri af stålplade. Langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse placeret ved motor. Baghjulstræk.

Motor
6-cylindret rækkemotor med to tandhjulstrukne, overliggende knastaksler og to ventiler pr. cylinder. Motorblok af støbejern og topstykke af aluminium. Boring 68 mm. Slaglængde 88 mm. Slagvolumen 1.917 cm3. Kompression 6,3:1. En dobbelt-karburator af typen Solex 26-30 FFVS. Maksimal ydelse 68 hk v/4.500 o/m. Litereffekt 35,5 hk/l.

Transmission
Manuel 4-trins gearkasse med gearstang, placeret i gulvet. Tør flerplade-kobling. Udveksling i gearkasse: 1. 3,8:1; 2. 2,16:1; 3. 1,5:1; 4. 1:1; R. 3,8:1. Udveksling i differentiale: 4,909:1.

Styretøj
Snekke/rulle.

Hjulophæng
For: Stiv aksel med halvelliptiske bladfjedre og friktions-støddæmpere.
Bag: Stiv aksel med halvelliptiske bladfjedre og justérbare friktions-støddæmpere.

Bremser
Mekanisk system med tromlebremser for og bag. Mekanisk håndbremse på baghjulene.

Hjul
Trådhjul med dæk i størrelse 5,5x18”.

Mål og vægt
Længde 397 cm. Akselafstand 292 cm. Sporvidde for/bag 142/142 cm. Egenvægt 1.250 kg. Benzintank 58 liter.

Præstationer
Tophastighed 130 km/h.

Produktion
1933 197 stk.

Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksfoto.

 

 

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark