Månedens Klassiker - 1970 til 1979
Tirsdag, 01 April 2008 00:00

ALFA ROMEO ALFETTA 2.0 TD

Da Alfa Romeo Alfetta afløste model 1750 Berlina i maj 1972, var der tale om en helt ny bil med et velkendt modelnavn. Væddeløbsbilen Alfa Romeo 158 fra 1938 havde nemlig haft tilnavnet Alfetta, og det var næppe tilfældigt, at man genbrugte et glorværdigt modelnavn. Den nye Alfetta var designet af Mario Favilla hos Alfa Centro Stile og virkede mere kompakt og sporty end forgængeren 1750 Berlina.

   
Alfetta 2.0 TD fra 1979. Bemærk luftindtagene i den forreste kofanger.
Alfetta 2.0 TD fra 1983 med det sidste udseende med luftudtag ved bagrudens sider og plastic omkring baglygterne.

Teknisk set kom kun motoren fra forgængeren, og alle øvrige detaljer var særdeles avancerede i forhold til konkurrenterne. Kobling og gearkasse var placeret ved differentialet og sikrede dermed optimal vægtfordeling. Forhjulsophænget bestod af dobbelte triangler med langsgående torsionsfjedre, stræberarm til øverste triangel, hydrauliske teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator. Baghjulsophænget var et DeDion-ophæng (arv fra væddeløbsbilen Alfa Romeo 159 fra 1951) med skruefjedre, Watt-link, hydrauliske teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator. Bilen havde skivebremser ved alle hjul, og de bageste skivebremser var monteret “indvendigt” ved differentialet for at minimere den uaffjedrede vægt. Styretøjet var nu af tandstangtypen.

I oktober 1979 blev Alfetta præsenteret med en dieselmotor fra den kendte italienske motorproducent VM. Motoren var på 1.995 cm3 med fire separate letmetaltopstykker og forsynet med indirekte brændstofindsprøjtning fra Bosch og turbolader fra KKK. Effekten var 82 hk v/4.300 o/m, og det maksimale drejningsmoment 17 kgm (167 Nm) v/2.500 o/m. Tophastigheden var 155 km/t, og det gennemsnitlige brændstofforbrug 12,6 km/l.

   

Røntgen-tegning af motoren i en Alfetta TD fra motorfabrikken VM i Cento i Ferrara-provinsen. Bemærk, at hver cylinder har sig "eget" topstykke, og at ventilerne aktiveres af et vippetøj, der aktiveres af stødstænger fra den sideliggende knastaksel. Turboladeren fra KKK ses i billedets venstre side.

Alfetta 2.0 TD var den første italienske personbil med turbodieselmotor. Verdens første personbil med turbodieselmotor var Mercedes-Benz 300 SD Turbodiesel (5 cylindre, 3,0 liter og 115 hk), der blev præsenteret på IAA (Internationale Automobil-Ausstellung) i Frankfurt am Main i efteråret 1977 og introduceret på det amerikanske marked i maj 1978. På Salon International de l'Automobile i Genève i foråret 1979 blev Peugeot 604 D-Turbodiesel (4 cylindre, 2,3 liter og 73 hk) præsenteret som den første personbil med turbodieselmotor til det europæiske marked.

Alfetta 2.0 TD adskiller sig fra sine benzinsøstre ved at have store luftindtag i den forreste kofanger. Støbejernsmotorblokken er af ”tunneltypen”, hvilket betyder, at krumtappen ikke skal monteres i motorblokken nedefra, men stikkes ind ad et stort hul i motorblokkens side. Motoren har fire separate topstykker (et pr. cylinder), og det har den fordel, at topstykkerne bedre kan udvide sig og trække sig sammen ved opvarmning og afkøling. Turboladeren er fra KKK og giver et maksimalt overtryk på 0,85 bar v/2.600 o/m.

   
Motorrum i en Alfetta TD. Bemærk den ekstra støjdæmpning på motorrummets sider.
I april 1983 blev Alfetta-serien udvidet med en Alfetta 2.4 TD. Bilen havde en 4-cylindret dieselmotor fra VM på 2.393 cm3 med en maksimal effekt på 95 hk v/4.200 o/m og et maksimalt drejningsmoment på 19 kgm (186 Nm) v/2.400 o/m. Tophastigheden var 166 km/t.

Den sidste Alfetta med turbodieselmotor blev fremstillet i slutningen af 1984, og den allersidste Alfetta blev fremstillet i februar 1985.

   
Emblem på Alfetta 2.0 TD.

SPECIFIKATIONER, Alfetta 2.0 TD

Opbygning
Selvbærende stålkarrosseri. Langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse, placeret bag. Baghjulstræk.

Motor
4-cylindret rækkemotor med én sideliggende knastaksel og to ventiler pr. cylinder. Motorblok af støbejern og topstykker af aluminium. Boring 88 mm. Slaglængde 82 mm. Slagvolumen 1.995 cm3. Kompression 22:1. Indirekte brændstofindsprøjtning fra Bosch og en turbolader fra KKK. Maksimal effekt 82 hk v/4.300 o/m. Maksimalt drejningsmoment 167 Nm v/2.500 o/m. Litereffekt 41,1 hk/l.

Transmission
Manuel 5-trins gearkasse med gearstang, placeret i gulvet. Tør enkeltpladekobling. Udveksling i gearkasse: 1. 3,5:1; 2. 1,95:1; 3. 1,25:1; 4. 0,94:1; 5. 0,78:1; R. 3,0:1. Udveksling i differentiale: 4,1:1.

Hjulophæng
For: Dobbelte triangler med langsliggende torsionsfjedre, stræberarme, hydrauliske teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator.
Bag: De Dion-aksel med skruefjedre, Wattlink, hydrauliske teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator.

Bremser
Hydraulisk system med servoassistance. Skivebremser ved alle hjul og lastafhængig bremsekraftregulator til baghjulene. Mekanisk håndbremse baghjulene.

Styretøj
Tandstangstyring.

Hjul
5,5” stålfælge med dæk i størrelse 165SR14.

Mål og vægt
Længde 438 cm. Bredde 164 cm. Højde 143 cm. Akselafstand 251 cm. Sporvidde for/bag 136/135 cm. Frihøjde 12 cm. Egenvægt 1.270 kg. Brændstoftank 49 liter.

Præstationer
Acceleration 0-100 km/t ca. 14 sek. Tophastighed 155 km/t. Brændstofforbrug 12,6 km/l.

Produktion
2.0 TD 1979-1981 10.538 stk.
2.0 TD 1982-1983 10.558 stk.
2.0 TD 1983-1984 1.201 stk.
2.4 TD 1983-1984 7.654 stk.

Nypriser i Danmark pr. 15. januar 1980:
Alfasud 1.35 (71 hk) 66.714 kr.
Alfetta 2.0 (130 hk) 109.974 kr.
Alfetta 2.0 TD (82 hk) ca. 130.000 kr.
Fiat 131 1.6 (96 hk) 89.991 kr.
Fiat 131 2.0 Diesel (60 hk) ca. 100.000 kr.
Mercedes-Benz 200 (94 hk) 193.022 kr.
Mercedes-Benz 200 D (60 hk) 208.646 kr.
Peugeot 504 1.8 GR (73 hk) 99.910 kr.
Peugeot 504 2.1 GRD (59 hk) 121.123 kr.
Volkswagen Golf 1.3 (60 hk) 78.122 kr.
Volkswagen Golf 1.5 Diesel (50 hk) 91.285 kr.

Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksfoto og diverse.

 

 

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark