Månedens Klassiker - 1990 til 1999
Onsdag, 01 April 2009 00:00
 

ALFA ROMEO 155 GTA

  alt    
alt
  155 GTA Superturismo fotograferet ved den hollandske Alfa Romeo-klubs arrangement Spettacolo Sportivo Assen. Stadig en flot racer.
    alt

I starten af 1992 koncentrerede Alfa Corse (Alfa Romeo’s væddeløbsafdeling) sig om kørsel med standardvogne, der altid har været en interessant disciplin for Alfa Romeo.

Det italienske SuperTurismo-mesterskab ventede forude, og Alfa Romeo havde et stærkt våben i form af Alfa Romeo 155 Q4 med 4-cylindret turbomotor to liter og permanent firehjulstræk. Den færdige væddeløbsbil havde en motor med en ydelse 400 hk (mod gadebilens 186 hk), vandkølet turbolader, 6-trins gearkasse, bremser i “næsten-Formel-1-kvalitet” og justerbare differentialer fra ZF for og bag, bilen kunne tilpasses de forskellige baner.


Bilens skærme, motorhjelm, bagagerumsklap, sideskørter samt front- og hækspoiler var fremstillet af kulfiber, og det var med til at “slanke” væddeløbsbilen med 350 kg i forhold til gadebilen. Baghjulsophænget var ændret til at minde om ophænget Alfa Romeo 164 med McPherson-fjederben med tværliggende arme i stedet for de langsliggende arme Alfa Romeo 155.

Fire Alfa Romeo 155 GTA deltog i de 20 løb i 1992-sæsonen, to Alfa Corse-biler og to private biler fra Jolly Club-holdet, og de fire biler vandt ikke mindre end 17 løb. Nicola Larini vandt ni løb og dermed mesterskabet. Giorgio Francia vandt tre løb og blev nummer to i mesterskabet. Alessandro Nannini vandt fire løb og blev nummer tre i mesterskabet, og Antonio Tamburini vandt et løb og blev nummer fire i mesterskabet.

I 1993 blev reglementet ændret, Alfa Romeo 155 GTA kun i tilfælde kunne deltage i den bedste klasse (S1) i det italienske mesterskab.

155 GTA under de første test.
alt
Alfa Romeo 155 GTA fotograferet under test i marts 1992.
alt
  Giorgio Francia fra Totip Jolly Club team.
alt  
  Officielt pressebillede af 155 GTA ved præsentationen.

SPECIFIKATIONER, 155 GTA

Opbygning
Selvbærende stålkarrosseri med stålrørsforstærkninger. Tværliggende motor, placeret foran. Gearkasse, placeret ved motor. Firehjulstræk.

Motor
4-cylindret rækkemotor med to overliggende, tandremstrukne knastaksler og fire ventiler pr. cylinder. Motorblok af støbejern og topstykke af aluminium. Boring 84 mm. Slaglængde 90 mm. Slagvolumen 1.995 cm3. Kompression 8:1. Tændings- og brændstofindsprøjtningssystem af typen Weber Marelli. Vandkølet turbolader af typen Garrett T3 med tilhørende ladeluftkøler. Maksimal effekt 400 hk v/6.500 o/m. Maksimalt drejningsmoment 500 Nm v/4.500 o/m. Litereffekt 200,5 hk/l.

Transmission
Manuel 6-trins gearkasse med gearstang, placeret i gulvet. Tør enkeltpladekobling.

Hjulophæng
For: Uafhængigt McPherson-ophæng med nedre triangel og krængningsstabilisator.
Bag: Uafhængigt McPherson-ophæng med nedre triangel og krængningsstabilisator.

Styretøj
Tandstangstyring med servoassistance.

Bremser
Hydraulisk system med ventilerede skivebremser for og bag. Mekanisk håndbremse baghjulene.

Hjul
Letmetalfælge med dækstørrelse 245/645-18.

Mål og vægt
Længde 444 cm. Bredde 180 cm. Højde 144 cm. Akselafstand 254 cm. Sporvidde for/bag 158/158 cm. Egenvægt 1.050 kg. Benzintank 80-100 liter.
 

  alt  
  Nicola Larinis Alfa Romeo 155 GTA på præsentationsfoto.

Tekst: Erik Schifter-Holm. FotoFabriksfoto og diverse

 

 

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark