Månedens Klassiker - 1950 til 1959
Mandag, 01 Juni 2009 00:00
 

ALFA ROMEO BAT 7

Alfa Romeo BAT 7 blev præsenteret automobiludstillingen i Torino i 1954, og den var det andet resultat af en opgave, som Carrozzeria Bertone havde fået af Alfa Romeo. Opgaven lød at designe tre koncept-biler, der alle skulle have den lavest mulige luftmodstand. Bilerne fik navnene BAT 5, BAT 7 og BAT 9, hvor BAT var en forkortelse for “Berlinetta Aerodinamica Tecnica”, og de blev præsenteret automobiludstillingen i Torino i henholdsvis 1953, 1954 og 1955. De tre biler ejes i dag af en privat samler og skal være udstillet Blackhawk Museum i Danville, California, USA.

   
  BAT 7 med forlygterne skjult tæt bilens midte.

BAT 7 er designet af Franco Scaglione, der begyndte at arbejde for Carrozzeria Bertone i 1951, og som efter at have designet BAT 5 nu tilsyneladende ville finde “grænserne” for aerodynamisk design. Bilen var bygget en Alfa Romeo 1900 Sprint, men motoren var nu 1.975 cm3 med en ydelse 115 hk, og tophastigheden var nu 200 km/t.

Designet af BAT 7 kan minde lidt om BAT 5 (omtalen af BAT 5 kan også ses under Modelhistorie), men BAT 7 var noget “vildere”. Fronten var igen opsigtsvækkende, men forlygterne var nu flyttet ind mod bilens midte, forruden var endnu mere buet og krævede nu tre viskere, sideruder nu lidt mere lodrette, de to store buede bagruder var nu noget mindre, og de to høje halefinner, der bøjer ind mod bilens midte var nu endnu større. Forkortelsen BAT var tvetydig i engelsk-talende lande, for bilen gav associationer til en flagermus, der engelsk hedder “a bat”.

Carrozzeria Bertone fik stor ros og anerkendelse for sit design af BAT 7, der med en luftmodstandskoefficient kun 0,19 var bemærkelsesværdig aerodynamisk.

Til sammenligning er her luftmodstandskoefficienten en række kendte biler:

0,38 Volkswagen type 1 (1938)
0,51 Citroën 2CV (1948)
0,60 Mini (1959)
0,26 Alfa Romeo Disco Volante (1952)
0,23 Alfa Romeo BAT 5 (1953)
0,36 Alfa Romeo 75 (1985)
0,29 Alfa Romeo 155 (1992, det var vist falsk reklame)
0,31 Alfa Romeo 156 (1997)

 
  En stakkels nærsynet mand ...

SPECIFIKATIONER, BAT 7

Opbygning
Selvbærende karrosseri. Langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse, placeret ved motor. Baghjulstræk.

Motor
4-cylindret rækkemotor med 2 overliggende, kædetrukne knastaksler og 2 ventiler pr. cylinder. Motorblok af støbejern og topstykke af aluminium. Boring 84,5 mm. Slaglængde 88 mm. Slagvolumen 1.975 cm3. Kompression 8,0:1. 1 dobbelt-karburator. Maksimal ydelse 115 hk v/5.500 o/m. Litereffekt 58,2 hk/l.

Hjulophæng
For: Dobbelte triangler, skruefjedre, hydrauliske teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator.
Bag: Stiv aksel med langsliggende reaktionsarme, skruefjedre, hydrauliske teleskopstøddæmper og T-formet stabilisator.

Styretøj
Snekke/rulle.

Bremser
Hydraulisk system med tromlebremser ved alle hjul. Mekanisk håndbremse baghjulene.

Mål og vægt
Egenvægt 998 kg.

Præstationer
Tophastighed 200 km/t.

Produktion
1954: 1 stk.

   
  BAT 7 med BAT 5 og BAT 9 i baggrunden.
BAT 7 med høje halefinner, der buer ind mod bilens midte.

Tekst: Erik Schifter-Holm. FotoInternettet

 

 

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark