Månedens Klassiker -
1990 til 1999
|
Tirsdag, 01 Juni 2010 00:00 |
|
|
ALFA ROMEO 155 2.5 V6 TURISMO INTERNAZIONALE
Efter at have vundet det italienske standardvognsmesterskab i 1992 i Alfa Romeo 155 GTA, tog Alfa Romeo et skridt fremad og præsenterede Alfa Romeo 155 V6 TI, der var blevet udviklet til 1993-sæsonen af DTM (Deutsche Tourenwagen Meisterschaft, det tyske standardvognsmesterskab).
|
|
|
|
|
|
|
Alfa Romeo 155 V6 TI uden bemaling som den så ud ved præsentationen i 1993. |
|
Det tyske reglement var mindre restriktivt end det italienske, og 155 V6 TI havde en langsplaceret V6-motor på 2,5 liter med en maksimal effekt på 420 hk (i starten), permanent firehjulstræk med en kraftfordeling på 33% for og 67% bag, modificeret chassis og hjulophæng, karrosseriplader af kulfiber, 6-trins gearkasse (i starten normalt H-gear, men senere med sekventielt gearskifte) og en fører, der af hensyn til vægtfordelingen var placeret 15 cm længere tilbage end normalt. GTA-155’eren fra 1992 havde derimod teknik som en 155 Q4, det vil sige tværvendt 4-cylindret rækkemotor med turbo.
I Tyskland var DTM lige så populært som Formel 1, og 155 V6 TI havde mange dueller med Mercedes-Benz 190, som man vandt over i 12 ud af 20 løb. To sejre gik til Alessandro Nannini, og 10 sejre gik til Nicola Larini, der vandt mesterskabet i 1993.
Dysten fortsatte i 1994, hvor Klaus Ludwig vandt mesterskabet i den nye Mercedes-Benz C-klasse, selv om en Alfa Romeo havde vundet 11 ud af 20 løb. Nicola Larini, Alessandro Nannini og danske Kris Nissen, der alle kørte i 155 V6 TI, blev henholdsvis nummer 3, 4 og 7.
|
|
|
|
|
|
|
|
Nicola Larini i Alfa Romeo 155 V6 TI i 1993, hvor han vandt DTM-mesterskabet. |
Alessandro Nannini i Alfa Romeo 155 V6 TI på Norisring ved Nürnberg i juni 1993, hvor holdkammeraten Nicola Larini vandt løbet. |
|
I 1995-sæsonen, der var den sidste DTM-sæson og den første ITC-sæson (International Touring Car Series), var præget af elektronik og computerstyring i bilerne, og det blev en skuffende sæson for Alfa Romeo, der kun vandt fem ud af 24 løb. Det var især i sæsonens start, at det gik galt, og i starten måtte man endda gå tilbage til en videreudviklet 1994-udgave, da den avancerede 1995-udgave voldte for store problemer.
Begge mesterskaber (DTM og ITC) blev vundet af Bernd Schneider i Mercedes-Benz C-klasse. Nicola Larini blev nr. 4 i DTM og 6 i ITC.
I 1996-sæsonen var man helt overgået til ITC (nu forkortelse for International Touring Car Championship), og der var mindre elektronik i bilerne, hvilket gjorde 155 V6 TI konkurrencedygtig mod Mercedes-Benz C-klasse og Opel Calibra, og 155 V6 TI vandt ti ud af 26 løb, heraf seks sejre i træk. Mesterskabet blev dog vundet af Manuel Reuter i Opel Calibra med Bernd Schneider i Mercedes-Benz C-klasse og Alessandro Nannini i 155 V6 TI på de følgende pladser.
I september 1996 meddelte Alfa Romeo og Opel, at man på grund af de meget store udgifter ikke ville deltage i 1997-sæsonen af ITCC, selv om begge bilmærker havde forpligtet sig til at deltage i 1997, og da Mercedes-Benz dermed var den eneste tilbageværende deltager, blev 1997-sæsonen aflyst.
|
|
|
|
|
|
|
|
Nicola Larini i Alfa Romeo 155 V6 TI i 1994 med nr. 1 efter at have vundet mesterskabet i 1993. |
Nicola Larinis Alfa Romeo 155 V6 TI fra 1996. |
|
SPECIFIKATIONER, 155 V6 TI
Opbygning
Selvbærende stålkarrosseri med aftagelig front og stålrørsforstærkninger. Langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse, placeret ved motor. Firehjulstræk.
Motor
6-cylindret, 60-graders V-motor (i 1996 også 90-graders) med fire overliggende, tandhjulstrukne knastaksler og fire ventiler pr. cylinder. Motorblok og topstykker af aluminium. Boring 93 mm. Slaglængde 61,3 mm. Slagvolumen 2.498 cm3. Kompression 12,5:1. Tændings- og brændstofindsprøjtningssystem af typen Weber Marelli. Maksimal effekt 420 hk v/11.500 o/m (senere op til 500 hk). Maksimalt drejningsmoment 30 kgm v/8.000 o/m. Litereffekt 168,1 hk/l.
Transmission
Manuel 6-trins gearkasse med centralt placeret gearstang. Senere sekventielt med stang i gulvet eller paddles bag rattet.
Hjulophæng
For: Uafhængigt McPherson-ophæng med justerbar krængningsstabilisator. Senere dobbelte tværsvingarme.
Bag: Uafhængigt McPherson-ophæng med justerbar krængningsstabilisator. Senere dobbelte tværsvingarme med push-rods.
Styretøj
Tandstangstyring med servoassistance.
Bremser
Hydraulisk system med ventilerede skivebremser for og bag. ABS fra Kelsey Heynes. Senere fra Bosch.
Hjul
Letmetalfælge med dæk i størrelse 254/650-18 for og 254/650-19 bag.
Mål og vægt
Længde 458 cm. Bredde 175 cm. Højde 141 cm. Akselafstand 254 cm. Sporvidde for/bag 146/146 cm. Egenvægt 1.100 kg. Benzintank 110 liter.
|
|
|
|
|
|
Kris Nissen i Alfa Romeo 155 V6 TI på Zolder i april 1994. Han blev nr. 7 i første løb og udgik med motorskade i andet løb. |
|
Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Alfa Romeo.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|