Månedens Klassiker - 1990 til 1999
Lørdag, 01 Oktober 2011 00:00
 

ALFA ROMEO 166

Alfa Romeo 166 blev præsenteret i september 1998 som en afløser for Alfa Romeo 164 (1987-1997) i toppen af Alfa Romeo-programmet. Den var designet af Centro Stile under ledelse af Walter de Silva og blev fremstillet Rivalta-fabrikken ved Torino, og motorerne blev fremstillet i Arese (V6) og i Pratola Serra ved Napoli (TS 16V og diesel).

   
Pressebillede fra 1998. TS-udgaver med plastic-navkapsler.
I forhold til forgængeren var model 166 en helt ny bil. Forhjulsophænget var i store træk identisk med forhjulsophænget model 156, og baghjulsophænget var af multi-link-typen. Som et flagskib i Alfa Romeo-programmet bød model 166 tekniske detaljer som blokeringsfrie bremser (ABS), antispin (ASR & TCS), variabel speeder-respons, cd-skifter i bagagerummet, indbygget navigation og telefon, xenon-forlygter, regnsensor og fartpilot.

Udover varianten 2.0 TS 16V med den kendte 4-cylindrede rækkemotor kunne 166 også fås med en 2-liter V6-motor med turbo, som også kendes fra 164 og GTV/Spider. De italienske afgiftsregler favoriserer biler med en slagvolumen under 2 liter, og der er derfor en stor efterspørgsel biler med ”små” motorer. Varianten 2.0 V6 TB (turbo benzina) havde en effekt 205 hk, et drejningsmoment 280 Nm og en 6-trins gearkasse.

Alfa Romeo 166 kunne også fås i større udgaver af den kendte V6-motor, der i sin tid dagens lys i 1979 i Alfa 6, og her kunne man vælge mellem varianterne 2.5 V6 24V og 3.0 V6 24V med henholdsvis 190 og 226 hk. 3-liters varianten havde 6-trins gearkasse, og begge varianter kunne fås med Sportronic-gearkasse, der var en 4-trins automatisk og adaptiv gearkasse, og udover automatisk gearskift efter chaufførens kørestil kunne man selv skifte op og ned mellem gearerne ved at påvirke gearvælgeren. De store V6-varianter havde ”drive by wire”, dvs. ledning i stedet for kabel mellem gaspedal og motor (ligesom 156 2.5 V6 24V fra 1997). Med manuel gearkasse kunne 3-liters varianten accelerere fra nul til 100 km/t 7,8 sek. og nå en tophastighed 243 km/t, og tallene for samme bil med Sportronic-gearkasse var henholdsvis 8,5 sek. og 237 km/t.
 
     
Interiør fra 1998. Interiør fra 2004. Bemærk nyt rat, ny gearknop og perforeringer i en del af sædernes læder.
Ud over de fire benzinmotorer kunne Alfa Romeo 166 også fås i varianten 2.4 JTD med samme 5-cylindrede common rail-dieselmotor som i lillesøsteren 1562.4 JTD med en effekt 136 hk v/4.000 o/m og et drejningsmoment 305 Nm v/ 2.000 o/m. Præstationerne var en acceleration fra nul til 100 km/t 9,9 sek. og en tophastighed 202 km/t. Brændstoføkonomien var 13,7 km/l, hvilket var udmærket for en stor bil 1.490 kg.

På automobiludstillingen i Frankfurt am Main i september 2003 blev Alfa Romeo 166 præsenteret med et facelift med en ny front som den mest synlige forskel. Ud over benzinvarianterne 2.0 TS 16V, 2.5 V6 24V og 3.0 V6 24V kunne man nu også vælge en 3.2 V6 24V med 240 hk (0-100 km/h 7,4 sek. og 245 km/t), og dieselsiden kunne man vælge mellem 2.4 JTD (150 hk og 305 Nm) og 2.4 JTD 20V (175 hk og 385 Nm). Den stærkeste dieselvariant kunne accelerere fra nul til 100 km/t 8,9 sek., havde en tophastighed 222 km/t og en brændstoføkonomi 13,3 km/l.
   

Produktionen af Alfa Romeo 166 ophørte i 2007, og Alfa Romeo har ikke siden haft en model i denne klasse. Ved produktionens ophør blev platformen solgt til kinesiske Guangzhou Automobile Group, der i løbet af 2011 har præsenteret en model med navnet Trumpchi. Udvendigt er der dog ingen lighed med Alfa 166.
 
     
Alfa Romeo 166 før facelift, set i Rom i 2006. Alfa Romeo 166 efter facelift, set ved Stazione Termini i Rom i 2006.
SPECIFIKATIONER, 166 2.0 TS 16V

Opbygning
Selvbærende stålkarrosseri. Tværliggende motor, placeret foran. Gearkasse, placeret ved motor. Forhjulstræk.


Motor
4-cylindret rækkemotor med 2 overliggende, tandremstrukne knastaksler og 4 ventiler pr. cylinder. Motorblok af støbejern og topstykke af aluminium. Boring 83 mm. Slaglængde 91 mm. Slagvolumen 1.970 cm3. Kompression 10:1. Bosch Motronic M 1.5.5 elektronisk tænding og elektronisk benzinindsprøjtning. Maksimal effekt 155 hk v/6.400 o/m. Maksimalt drejningsmoment 187 Nm v/2.800 o/m. Litereffekt 78,7 hk/liter.


Transmission
Manuel 5-trins gearkasse med gearstang, placeret i gulvet. Tør enkeltpladekobling. Udveksling i gearkasse: 1. 3,8:1; 2. 2,24:1; 3. 1,52:1; 4. 1,16:1; 5. 0,91:1; R. 3,55:1. Udveksling i differentiale: 3,94:1.


Hjulophæng
For: Dobbelte tværsvingarme med skruefjedre, krængningsstabilisator og hydrauliske teleskopstøddæmpere.
Bag: Multi-link-ophæng med to tværgående arme, skruefjedre, krængningsstabilisator og hydrauliske teleskopstøddæmpere.


Styretøj
Tandstangsstyring med servoassistance.


Bremser
Hydraulisk system med servoassistance, ABS, skivebremser med ventilerede skiver for og massive bag samt lastafhængig bremsekraftregulator til bagbremserne. Mekanisk håndbremse baghjulene.


Hjul
Stålfælge 6x15” med dæk i størrelse 205/55R16.


Mål og vægt
Længde 472 cm. Bredde 181,5 cm. Højde 142 cm. Akselafstand 270 cm. Sporvidde for/bag 154,5/153 cm. Egenvægt 1.420 kg. Frihøjde 14 cm. Benzintank 72 liter. Bagagerum 490 liter.


Præstationer
Acceleration 0-100 km/t 9,6 sek. Tophastighed 213 km/t. Gennemsnitligt brændstofforbrug 10,3 km/l.


Nypriser pr. 01.10.1998 ifølge Bilårbogen 1998:
2.0 TS 16V 395.000 kr.
2.5 V6 24V 450.000 kr.
2.5 V6 24V aut. 480.000 kr.
3.0 V6 24V Super 540.000 kr.
Tekst: Erik Schifter-Holm Foto: Erik Schifter-Holm og Alfa Romeo
 
 

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark