Månedens Klassiker
Onsdag, 01 Februar 2012 00:00
 

ALFA ROMEO GT

Alfa Romeo GT blev præsenteret biludstillingen i Genève i marts 2003, og det var ikke en afløser for en eksisterende model, men en udvidelse til Alfa Romeo’s modelprogram. Alfa Romeo GT er en sportslig bil med stor bagklap og bedre plads ved bagsædet end i en typisk coupé, og kan bagsædets ryglæn lægges ned. Bagagerummet er selv med bagsædet i brug ret stort og meget større end i en GTV.

Alfa Romeo GT er en bil, hvor hensynet til design og køreegenskaber ikke er gået ud over funktionalitet og komfort. GT’en er designet af Bertone og har samme akselafstand som 156, som den teknisk set har meget tilfælles med, og GT’ens interiør minder meget om det i 147. Den forreste del af bilen har i det hele taget meget tilfælles med model 147.

 

   
Alfa Romeo GT fra 2003. Bemærk det lille Bertone-mærke foran baghjulene.
Ud over blokeringsfrie bremser (ABS) og elektronisk bremsekraftfordeling har Alfa Romeo GT også ESC (antiudskridning) og ASR (antispin). GT’en blev fremstillet Pomigliano d’Arco ved Napoli og kom det italienske marked i januar 2004 med tre forskellige motorer. 2.0 JTS har samme 4-cylindrede rækkemotor som 156 og GTV/Spider. JTS står for ”Jet Thrust Stoichiometric”, hvilket vil sige direkte benzinindsprøjtning med indsprøjtningsdyser i topstykket fremfor i indsugningsmanifolden. Motoren har ét tændrør pr. cylinder, kompressionsforholdet er 11,3:1, og af hensyn til forureningskravene får den en meget mager blanding af benzin og luft ved omdrejningstal under 1.500 o/m. Ud over 5-trins manuel gearkasse kan 2.0 JTS fås med 5-trins Selespeed-gearkasse, der kendes fra 147 og 156.

3.2 V6 24V har samme 6-cylindrede V-motor som 166 og GTV/Spider. Motoren er en videreudvikling af den kendte V6-motor fra Alfa Romeo 6 fra 1979, og med et slagvolumen 3.179 cm3 er den maksimale effekt 240 hk v/6.200 o/m, og det maksimale drejningsmoment er 300 Nm v/4.800 o/m. De forreste bremseskiver har en diameter 330 mm, og gearkassen er 6-trins manuel. Acceleration 0-100 km/t kan ske 6,7 sek., og tophastigheden er 243 km/t. Brændstofforbrug (EU-mix) er 8,1 km/l.

1.9 JTDm 16V har samme 4-cylindrede commonrail dieselrækkemotor som 147 og 156. Motoren har to overliggende knastaksler og fire ventiler pr. cylinder, yder 150 hk v/4.000 o/m og har et maksimalt drejningsmoment 305 Nm v/2.000 o/m. Gearkassen er 6-trins manuel, og præstationerne er acceleration fra nul til 100 km/t 9,6 sek. og tophastighed 209 km/t. Brændstofforbrug (EU-mix) er 16,1 km/l.

I 2004 kom Alfa Romeo GT i en lidt billigere version med 1.8 TS 16V-motoren fra 156. Den maksimale effekt er 140 hk v/6.500 o/m, og det maksimale drejningsmoment er 163 Nm v/3.900 o/m. Præstationerne er acceleration 0-100 km/t 9,9 sek. og tophastighed 205 km/t. Brændstofforbruget er 14,9 km/l. Denne variant er aldrig officielt importeret til Danmark.

biludstillingen i Frankfurt am Main i september 2007 blev Alfa Romeo GT præsenteret i varianten 1.9 JTDm 16V Q2, hvor Q2 indikerer, at bilen har et Torsenspærredifferentiale af samme type som 147 1.9 JTDm Q2. Spærredifferentialet fordeler automatisk kræfterne mellem forhjulene, og det reducerer hjulspin, understyring og reaktioner i rattet ved kraftig acceleration. Spærredifferentialet reducerer accelerationstiden 0-100 km/t fra 9,6 til 9,2 sek, og ud over emblemet bagklappen kan GT med Q2 kendes spejlhuse i børstet aluminium og særlige 18-tommer aluminiumsfælge.

I juli 2008 blev Alfa Romeo GT 1.9 JTDm 16V Q2 præsenteret i en lidt kraftigere version, idet motoren nu fik en maksimal effekt 170 hk v/3.250 o/m og et maksimalt drejningsmoment 330 Nm v/2.000 o/m. Acceleration 0-100 km/t kan klares 8,2 sek., og tophastigheden er 216 km/t. Brændstofforbruget er uændret 16,1 km/l. 

Produktionen af Alfa Romeo GT ophørte i 2010.

 
   

 
IInstrumentbordet minder meget om det i 147, men GT’en har et lille aflæggerum.
 

Hjertet i en Alfa Romeo 2.0 JTS.

 
Flotte lædersæder med god støtte. Her er det i en skrappe røde farve.
 
Prototype fremstillet i ét eksemplar af Bertone. Det kunne have været den første åbne Alfa Romeo med rigtige bagsæder i flere årtier, men i stedet fik vi den nye Spider (tipo 939) fra 2006, baseret Brera’en.
SPECIFIKATIONER, GT 2.0 JTS

Opbygning

Selvbærende stålkarrosseri. Tværliggende motor, placeret foran. Gearkasse, placeret ved motor. Forhjulstræk.

Motor
4-cylindret rækkemotor med to overliggende, tandremstrukne knastaksler og fire ventiler pr. cylinder. Motorblok af støbejern og topstykke af aluminium. Boring 83 mm. Slaglængde 91 mm. Slagvolumen 1.970 cm3. Kompression 11,3:1. Bosch MED 7.1.1 direkte benzinindsprøjtning. Maksimal effekt 165 hk v/6.400 o/m. Maksimalt drejningsmoment 206 Nm v/3.250 o/m. Litereffekt 83,8 hk/l.


Transmission
5-trins manuel gearkasse med gearstang, placeret i gulvet. Tør enkeltpladekobling. Udveksling i gearkasse: 1. 3,91:1; 2. 2,24:1; 3. 1,52:1; 4. 1,16:1; 5. 0,946:1; R. 3,91:1. Udveksling i differentiale: 3,73:1.


Hjulophæng
For: Dobbelte tværsvingarme med skruefjedre, krængningsstabilisator og hydrauliske teleskopstøddæmpere.
Bag: McPherson-ophæng med to tværgående arme og en langsgående arm, skruefjedre, krængningsstabilisator og hydrauliske teleskopstøddæmpere.


Styretøj
Tandstangsstyring med servoassistance.


Bremser
Hydraulisk system med servoassistance, ABS, EBD (elektronisk bremsekraftfordeling), skivebremser med massive bremseskiver for og bag samt lastafhængig bremsekraftregulator til bagbremserne. Mekanisk håndbremse baghjulene.


Hjul
tluminiumsfælge i størrelse 6,5x16” med dæk i størrelse 205/55-16.


Mål og vægt
Længde 449 cm. Bredde 176,5 cm. Højde 135 cm. Akselafstand 259,5 cm. Sporvidde for/bag 151,5/151 cm. Egenvægt 1.320 kg. Frihøjde 14 cm. Benzintank 63 liter. Bagagerum 320-905 liter.


Præstationer
Acceleration 0-100 km/t 8,7 sek. Tophastighed 216 km/t. Brændstofforbrug efter EU-normen 11,5 km/l.


Nypriser 29.10.2001
2.0 JTS: 483.993 kr.
3.2 V6 24V: 612.494 kr.

Tekst: Erik Schifter-Holm Foto: Alfa Romeo
 

 

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark