Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Essen Motor Show 2006
Lørdag, 16 December 2006 01:00
(Lars Kruse har her nedfældet sine indtryk ...)

Nogle klubmedlemmer (med Peter Dyrelund i spidsen) har været til Essen Motor Show, stedet hvor bilfabrikkerne viser deres topmodeller og tuningsfirmaerne deres sidste nye trend. Yderligere er der et kæmpe udvalg af klassiske biler, modelbiler og alt i udstyr.

Udstillingen er præget af at den foregår i Tyskland, og derfor afspejles trenden indenfor tuning og udstyr især på tyske biler. Men Essen er altid en oplevelse og den foregår hver år i starten af december.

   
Den af importøren til rådighed stillede Seat TDI FR, aflåses forsvarligt af redaktøren ved ankomsten til Essen.
Et "view" over en af de mange haller på Essen Motor Show - her en hal med klassiske biler til salg.

 

Hvad er så trenden ?

Fælge: Her ser det endeligt ud til at udviklingen er gået lidt i stå. Det er stadig maks. 22” til de lidt større biler og 30” til en Hummer. Jeg undrer mig lidt over hvad man skal med en 22" fælg, selv har jeg lige købt nye 17". Så jeg må jo siges at være lidt bagud. En enkelt fabrikant forsøger sig med en slags hjulkapsler til alufælge? Andre med læder- og træbeklædte centerdele på fælgen. Jo, her er det hele ...

Sidste år var hovedtrenden hvide biler, i år var de der stadig sammen med de klassiske sorte, men det nye i år var farven "Ford Focus RS" Orange. Den var der alle steder og på alle bilmærker, selv Audi har taget den til sig på en S3. Så var der mit personlige farve-hit "Blood to Black" (en utrolig flot mørk Amarone rødvins farve), en farve man har lyst til at røre ved og smage på, den er bare uimodståelig FLOT.

   
Voldsomme kølergrills, "8C Competizione" farve samt de snart klassiske "Lambo-døre" (her på en Lamborghini!) er en del af tidens trends.

En trend der var sikker alle steder var kølehuller i panelerne, ikke at de skulle bruges til noget som helst - men der skal bare være huller alle steder. Jeg tror det er en trend der er insprireret fra WRC Rallybilerne, der også har kølehuller overalt. På WRC-bilerne bliver hullerne brugt til noget - på tuningsbilerne er de bare til pynt ...

Kører man VW eller Audi ville det være svært at vælge hvilken front den skulle monteres med. Audi space frame kølergrill fås til eftermontering til alt lige fra en ældre Polo til ny Passat. Bl.a. sås den sidste Passat model "skamferet" med en Audi inspireret kølergrill monteret med hønsenet.

   
Zender stod for den største koncentration af Alfa'er. Standen indeholdt "kun" vores yndlings mærke.

Der er udstødninger i massevis, men her ser det ud til at udviklingen er gået lidt i stå. Det er nu ikke længere så vigtigt om man har 3" eller 5” bagpotte, nu er det vigtigere at der er afgangsrør i begge sider - helst to i hver side af bilen. Jeg kan ikke lade være med at blive lidt teknisk, og tænke på at det da er OK på en langsliggende V-motor, men på en tværstillet 4-cyl., har jeg svært ved at finde formålet.

Det ser ud til at du godt kan pille den 5 liters malerbøtte af din bil, den er yt!

Skal det være vildt, så skal der naturligvis indbygges blå diodelys inde i udstødningsrøret (gad vide hvor længe det holder).

Heldigvis er det ikke gået af mode at vise søde piger sammen med bilerne. Vi valgte hurtigt Castrol Olie standen til den mest populære, olie specifikationerne blev studeret nøje og længe. Ellers blev der tanket kaffe hos de søde piger fra Auto Sport.

   
Den orange farve bredte sig over hele udstillingen - selv på en stakkels Bentley Continental GT ...
I den klassiske afdelingen var mit personlige hit en Austin frø-øje i hvid, 112% perfekt og så sød så jeg var ved lige ved at få købstanker.

Der blev indkøbt lidt legetøj til trackdaybilen, en G-måler, som måler både langs og trærgående G-kræfter, med maks. logging osv. Så nu skal der trænes friktionscirkel på trackdays.

   
De klassiske Alfa'er var bl.a. repræsenteret af 8C 2600 Monza og 8C 2300 Le Mans.
En Brera var blevet diskret stylet af Engstler Motorsport, hvorimod en 147 GTA på Pirelli-standen var blevet udstyret med det meste udstillingen kunne byde på ...

Transportmidlet til turen var en rød Seat Leon Diesel FR. Jeg er jo ikke den store dieselnyder, men her er endelig en diesel med en sportslig undervogn, kører dejligt, men uanset de 170 HK og masser af moment, så savner jeg noget speederrespons og nogle omdrejninger. Ligesom man synes det går godt løber den jo tør for omdrejninger. Ellers masser af ros til bilen som brugte 7 liter per 100 km på turen. Når trafikken tillod det, lå den på fra 140 til de maks. 211 km/t vi kunne klokke på GPS’en. Pænt lydsvag og stabil selv ved topfart. Godt gået Seat.

   
Kælderen var blevet fyldt med klassiske Le Mans racere (her Porsche 917, Ford GT40, Bentley EXP Speed8 og Jaguar XJR-12).
Til sidst blev præmierne til Sektion Sjællands julebanko suppleret - til kilopris?
 
Foto: Lars R. Nissen
 
 

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark