Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst

EMNE: Rens af gasspjæld 2,4 JTDm.

Rens af gasspjæld 2,4 JTDm. 10.07.2015 12:25 #19037

I min søgning efter en løsning på mit røg/trykproblem valgte jeg i går at gå i gang med at rense mit gasspjæld. Inde på AO blev det foreslået at for meget snavs i den kunne resultere i at den ikke åbner helt = for lidt luft.
Jeg har som sådan aldrig lavet mekanisk arbejde, ud over bremser og dækskift, på mine biler, så jeg var lidt nervøs ved at skulle i gang. Men jeg synes det er sjovt, og lærerigt, så jeg vil hellere selv end at sende den til en mekker man alligevel ikke kan stole på.

Den var godt nok dirty føj for den. Det skulle jeg vidst have gjort for længe siden. Og jeg skal helt sikkert have indsugningsmanifolden af også, for jeg kunne se inden i den, at den også trængte til en ordentlig omgang.

Nå, men her er billederne fra operationen, jeg har ikke været ude og prøve den ordentligt endnu, det skal jeg først senere, så er lidt spændt på resultatet.


IMAG0933.jpg


IMAG0934.jpg


IMAG0936.jpg


IMAG0932.jpg


IMAG0938.jpg


IMAG0939.jpg




En anden ting jeg lige fiksede nu jeg var i gang, var indsugningsrøret til turboen. Havde læst flere steder på www at denne kunne sidde løs. Det resulterer så i olie på ydersiden af røret, og logikken siger at kan der komme olie ud, kan der komme luft ind, og da det er efter MAF'en skulle det kunne lave rod i nogle ting. Ganske rigtig, den sad løs, man kunne trække den op og ned ad flangen og spændebåndets funktion må man sige ikke blev udført. Så nyt på, så det er nu også i orden.
Carsten Skals
Vissenbjerg
Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic 2010
DPF afmonteret, EGR slettet, chippet.
0-100 km/t 6.92 sek.
V-max: Speedometer 254 km/t GPS: 244 km/t.
Økonomisnit: www.spritmonitor.de/en/detail/685723.html

Tidligere sjove/interessante biler:
156 1.6 TS (fik skiftet til 1.8)
147 2.0 TS
156 2.5 V6 (fik en 3.0 V6 i)
159 2.2
147 1.6 TS Lusso
Fiat Coupé 16v Turbo

Sv: Rens af gasspjæld 2,4 JTDm. 12.07.2015 20:57 #19045

hvad så?? hjalp det at rense kanalerne..?? kan jo være min skal have samme tur så

Sv: Rens af gasspjæld 2,4 JTDm. 13.07.2015 00:51 #19047

Man får da helt lyst til at gå i gang med en omgang rens...

Sv: Rens af gasspjæld 2,4 JTDm. 13.07.2015 05:49 #19048

Brian Hansen skrev:
hvad så?? hjalp det at rense kanalerne..?? kan jo være min skal have samme tur så


Michael Heegaard skrev:
Man får da helt lyst til at gå i gang med en omgang rens...


Hej Brian & Michael
Det har helt sikkert hjulpet. Den føles mere levende nu, hvis man kan sige det sådan. Den reagerer hurtigere på speederjusteringer og en måling med multiecuscan viser at den åbner mere.
Så helt sikkert noget jeg vil anbefale
Carsten Skals
Vissenbjerg
Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic 2010
DPF afmonteret, EGR slettet, chippet.
0-100 km/t 6.92 sek.
V-max: Speedometer 254 km/t GPS: 244 km/t.
Økonomisnit: www.spritmonitor.de/en/detail/685723.html

Tidligere sjove/interessante biler:
156 1.6 TS (fik skiftet til 1.8)
147 2.0 TS
156 2.5 V6 (fik en 3.0 V6 i)
159 2.2
147 1.6 TS Lusso
Fiat Coupé 16v Turbo
Sidste redigering: 13.07.2015 05:49 af Carsten Skals.

Sv: Rens af gasspjæld 2,4 JTDm. 13.07.2015 11:11 #19049

Carsten Skals skrev:

Michael Heegaard skrev:
Man får da helt lyst til at gå i gang med en omgang rens...


Hej Brian & Michael
Det har helt sikkert hjulpet. Den føles mere levende nu, hvis man kan sige det sådan. Den reagerer hurtigere på speederjusteringer og en måling med multiecuscan viser at den åbner mere.
Så helt sikkert noget jeg vil anbefale


Spørgsmålet er om man skulle prøve at finde et større spjæld istedet.
Min egen 210'er har kørt 40.000 det sidste år, med tyske hastigheder når jeg har kunnet komme den vej omkring. Min føles også kvikkere end da jeg købte den, og kan også køre længere på literen en før den blev "blæst igennem"

Men er der mere at hente, så skal det jo findes frem.
Jeg har blandt andet overvejet at opdatere dyserne. Men er endnu ikke gået i gang med at undersøge mulighederne endnu

Sv: Rens af gasspjæld 2,4 JTDm. 13.07.2015 15:06 #19050

Michael hvis du ikke har fået den chippet endnu, så start med det, der kan hentes rigtig mange HK ud af den motor med de dyser der er monteret.
Clogz har 319 HK og der er ikke skiftet dyser endnu.
Det er mere luft den skal have, ny indsugning, større intercooler, større turbo, anden udstødning uden DPF og så vand/methanol indsprøjtning.
Vand/methanol håber jeg på at få monteret inden udgangen af året. Skulle gerne give 20-30 HK og sørge for bedre køling = bedre forbrænding = sundere motor.
Carsten Skals
Vissenbjerg
Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic 2010
DPF afmonteret, EGR slettet, chippet.
0-100 km/t 6.92 sek.
V-max: Speedometer 254 km/t GPS: 244 km/t.
Økonomisnit: www.spritmonitor.de/en/detail/685723.html

Tidligere sjove/interessante biler:
156 1.6 TS (fik skiftet til 1.8)
147 2.0 TS
156 2.5 V6 (fik en 3.0 V6 i)
159 2.2
147 1.6 TS Lusso
Fiat Coupé 16v Turbo
Sidste redigering: 13.07.2015 15:07 af Carsten Skals.
Tid til at oprette siden: 0.11 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark