Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst

EMNE: Erfaring m 159 TBi søges

Sv: Erfaring m 159 TBi søges 08.07.2017 21:48 #26132

Jeg har haft min TBi siden september 2015, hvor kilometertælleren stod på 89.000 km. Nu står den på 133.000 km.
Jeg har samme rumlen med motorbremsning, som forsvinder når man kobler ud eller bremser. Jeg har hørt et sted, at det er svinghjulet, som er afkoblet fra krumtappen med gummi, og at det er der rumlen stammer fra.

Jeg har fået skiftet begge trækaksler, først den ene og så nogle få tusinde kilometer senere den anden. Den første trækaksel blev så skiftet igen pga. produktionsfejl på en manchet. Så nu er der ro på, og den kører igen som en drøm.

Da den første trækaksel blev dårlig rystede bilen så meget ved selv meget lidt træk, at jeg ikke turde fortsætte. Da den anden begyndte at opføre sig på samme måde skyndte jeg mig at få bilen på værksted.

Jeg ved ikke om det var sådan, men det lød som om at trækakslen kunne flytte sig således at den ikke sad i center længere og blev presset væk fra center og derved ligevægt af centrifugalkraften ved træk på akslen. Når den så sad off-center stødte den på et eller andet, så der kom en metallisk lyd. Men mekanikerne kunne ikke finde nogen anden skade da de skiftede trækakslen.

Ellers har jeg fået skiftet støddæmpere og en fjeder i bagtøjet. Øverste bærearm i højreside er også blevet skiftet.

Min kører gennemsnitligt 10,9 km/l og det bedste jeg har fået en tankfuld op på er 11,9 km/l. Det kan sikkert gøres bedre, men den kører altså for godt til at spare på krudtet

/Mogens

Sv: Erfaring m 159 TBi søges 02.11.2017 21:56 #26951

Så er den gal igen
Jeg er endnu ikke kommet nærmere en ny bil - men man skal jo heller ikke forhaste sig i så vigtig en sag (passer ikke helt, da jeg har fundet en 156 som overgangs vogn;)

TBi'er hænger jo ikke just på træerne så nu når gearkasse problematikken er afdækket er der selvfølgelig dukket nye spørgsmål op.....

1750 : hvad er grundmotoren egentlig i den - er det også en GM!?
2,0 JTDm 170: er der nogen som har langtidserfaring med den?

Håber der er nogen af jer gæve gutter som gider smide lidt ud af jeres viden

Sv: Erfaring m 159 TBi søges 03.11.2017 08:13 #26952

1750'eren er en rigtig Alfa Romeo motor - slagvolumen trækker tråde langt tilbage i modelrækken med bl.a Bertone og 1,8 TS i 155/156 som retteligt var en 1750.

Men TBI er en ny konstruktion som bruges i Giulietta QV, 4C og 159 - maskinen i 4C er dog lavet helt i aluminium og fandt for et par år siden vej til Giulietta QV også.

Giulia og Stelvios TBI er så en 2000 version af 1750'eren

Uden at være ekspert på diesel er 2,0 en videreudvikling af 1,9'eren, som velsagtens er en af de mest udbredte maskiner overhovedet - lavet af FIAT og udenfor koncernen også brugt af Opel og Saab
FIAT 500S
Alfa Romeo 156 GTA
Ducati Monster S4 916

Sv: Erfaring m 159 TBi søges 03.11.2017 10:20 #26953

Jeg har kørt 105.000km i en 2,0JTDm. Den havde kørt 15.000km, da jeg købte den og solgte den med 120 på klokken.
I de 3år jeg havde den havde jeg ingen problemer ud over en defekt lambdasonde.
Jeg synes der var rigtig godt træk i den. Og meget atypisk dieselmotorer, så kunne den godt lide høje omdrejninger.

Min var en TI'er og jeg kørte med 19" både sommer og vinter.
Jeg kørte omkring 15km/L.
Nuværende: Alfa Romeo 156 2,5 V6 samt køretøj af Sydkoreansk afstamning
Tidligere: Fiat 127, Alfa Romeo 75 2,0 TS, Alfa Romeo 159 SW Ti 2,0JTDm, Alfa Romeo GTV6 2,5 med lidt ekstra samt en riskoger og en tjekke.

Sv: Erfaring m 159 TBi søges 03.11.2017 13:00 #26954

"1750'eren er en rigtig Alfa Romeo motor - slagvolumen trækker tråde langt tilbage i modelrækken med bl.a Bertone og 1,8 TS i 155/156 som retteligt var en 1750."

De "små" Alfa motorer er da en ren Fiat blok i støbejern. Det er først i 2015, at Giulietta QV får den nye Alfa aluminiumsmotor, som i 4C.

Ole
Giulietta 170 Multiair
159 Q4
Guilia Spider 1600 Junior
GT 1600 Junior

Sv: Erfaring m 159 TBi søges 03.11.2017 14:27 #26955

Lidt flere detaljer omkring boring/slaglængde/slagvolumen:

Den legendariske Nord motore:
1750 Berlina, GT Veloce, Spider, Alfetta, 90: 80x88,5 =1779 ccm

155 Twin Spark: 84x80 =1773 ccm
156 Twin Spark: 82x82,7 =1747 ccm

159/4C/Giulietta: 83x80,5 =1742 ccm
Om blokken er lavet af jern eller alu har næppe betydning for andet end vægten? Mig bekendt er den ikke brugt i nogen FIAT, men vistnok i Lancia Delta?

Hvorom alting er, så er betegnelsen 1750 en klassiker indenfor Alfa og har været brugt i mange forskellige konfigurationer.

Der er ikke noget slægtskab mellem Nord/TS/TBI i mine øjne, selvom der muligvis er noget nyt, noget gammelt, noget lånt og noget .. rødt ..
FIAT 500S
Alfa Romeo 156 GTA
Ducati Monster S4 916
Tid til at oprette siden: 0.18 sekunder

Banner

© 2008-2017 Alfa Romeo Klub Danmark