Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst

EMNE: En kort glæde

En kort glæde 15.02.2014 07:51 #12866

Hej Alle

Jeg har i et stykke tid været på jagt efter en 156 gta sedan. Jeg fandt pludseligt den helt rigtige i Sverige til en fornuftig pris.

Gik den grundigt igennem og købte den, da den står rigtig fin af en 2002 udgave. Ingen umiddelbar rust, ingen huller i sæder og den er ikke blevet bygget om af en med personalerabat hos T-Hansen.

Til toldsynet finder de heller ikke noget. Motoren går rigtig godt og den flyver igennem syn - næsten. En utæthed i det ene forrør betød at jeg skulle til omsyn pga. miljøtesten ikke kunne gennemføres.

Dagen inden jeg tager den på værksted for at få skiftet forrør, kommer der pludselig motorfejl ud af det blå, og motoren går meget ujævnt og hakker voldsomt. Jeg var heldigvis 100 meter hjemmefra så den fik lov til at glide hjem i indkørslen. Efter bugsering til værkstedet og de har kigget på den er den umiddelbare dom at 1 tændrør var tændstiften knækket af, 1 tændspole var defekt og en af de bagerste cylindre er utæt. Med stor sandsynlighed en ny stempelring.

Jeg har ikke fået tilbud på reparationen endnu, men når jeg bliver stillet spørgsmålet "hvad koster en ny motor" så bliver jeg sgu nervøs...

Hvordan kan der fra perfekt motorgang pludselig gå så meget galt?? Tandremmen er ikke hoppet, det skete ikke under fuld gas, der var olie på og ingen motorfejl i de små 150 km. jeg nåede at køre i bilen. Bilen har kørt 125.000 kr. Så den burde da ikke være så træt endnu.

Den står på et værksted med en rigtig dygtig Alfa mekaniker så jeg tror ikke det er inkompetence på værkstedet.

Nogen forslag, nogen gode ideer til hvor jeg kan få lavet sådan noget uden jeg skal samle flasker de næste mange år?

Eneste positive jeg kan finde i alt det her er at jeg endnu ikke har betalt afgift, så lige nu står jeg kun til at "miste" købsprisen i Sverige.

Øv.

/Alex

Sv: En kort glæde 15.02.2014 09:14 #12867

Det er næppe en stempelring Men en dårlig tændspole kan måske resultere i at der er brændt hul i toppen af stempel eller rester af tændrør kan have lavet mærker i kandten af stempel så øverste stempelring er blevet klemt Sæt da en endoskopkamera ned i tændrørhullet og kik det kan give en forløbig diagonose om hvor galt det er gået Nb kender en som har haft og muligvis endnu har en gta motor stående

Sv: En kort glæde 15.02.2014 09:18 #12868

Øv øv øv
For satan hvor er det ærgerligt, jeg kan ikke hjælpe særlig konstruktivt med noget, men hvor er det typisk. Man får endelig det man har ventet på, og så går der noget galt
Føler med dig...
Carsten Skals
Vissenbjerg
Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic 2010
DPF afmonteret, EGR slettet, chippet.
0-100 km/t 6.92 sek.
V-max: Speedometer 254 km/t GPS: 244 km/t.
Økonomisnit: www.spritmonitor.de/en/detail/685723.html

Tidligere sjove/interessante biler:
156 1.6 TS (fik skiftet til 1.8)
147 2.0 TS
156 2.5 V6 (fik en 3.0 V6 i)
159 2.2
147 1.6 TS Lusso
Fiat Coupé 16v Turbo

Sv: En kort glæde 15.02.2014 10:19 #12869

Hej Herluf

Tak for input.

Den ødelagte tændspole var den midterste forreste. Det var også fra samme cylindre tændstiften var knækket af tændrøret - og forsvundet...

Den utætte cylindre er en af de bagerste, så det hænger vel ikke sammen, eller kan den tændstift blive suget over i en anden cylindre.

Værkstedet må proppe et kamera ned og se hvad problemet er.

Jeg kan se en ombytter fra Tyskland koster mellem 3 og 5500 euro. og så skal den sættes i. Det er vel dobbelt op.
Sidste redigering: 15.02.2014 10:20 af Alex Backer.

Sv: En kort glæde 15.02.2014 20:45 #12880

I værste fald kan det godt hænge sammen med den stump der falder af i den cylinder. Jeg har haft en Land Rover discovery 3,9 V8 hvor den ene foring den sank og afmonterede en hel del af et af de bagerste stempler hvor alu stumperne de kunne findes i de forreste stempler på modsatte side:woohoo: .
Det er bare ``TRÆLS`` når sådan noget sker.

Sv: En kort glæde 16.02.2014 10:49 #12883

Sker sådan noget fordi man ikke skifter tændrør i tide, eller er det bare bad luck?
ex Giulietta 1.4 TURBO BENZINA MULTIAIR TCT — ditto — 159 Sportwagon 2.2 JTS — 147 1.6 TWIN SPARK — 146 1.8 TWIN SPARK — 145 1.4 Boxer
Tid til at oprette siden: 0.10 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark