Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Klumper i benzinen / tænding

Sv: Klumper i benzinen / tænding 09.03.2017 19:13 #25288

Enig med J.J. i at det naturligvis er vigtigt, at motoren ikke får ”åndenød”.

Luftfilteret skal naturligvis være i orden – og skiftes iht. serviceintervallerne i instruktionsbogen (hver 40.000 km i.flg. ”vedligeholdelsesplanen” – eller kortere hvis man bor /kører i et meget støvet område). Luftslangerne skal også lukke helt tæt v.hja. ordentlige spændebånd, og luftfilterhuset må ikke sidde løst og vibrere.

Måske er det en god ide at kikke efter snavs i indsugningen – fx inde i slanger mv., når dit luftfilter nu var så gammelt.

Som Riis skriver: Kik efter og fjern evt. fugt eller væsker i tændrørsbrøndene.
Kontroller, om elektroderne på tændrørene skal renses med en stålbørste el. lign./ - eller om de evt. helt skal udskiftes.

Kontroller også, at tændrørshætterne er hele og slutter tæt nok til, at der ikke kan trænge fugt (eller andet) ind. Brug noget kontaktspray til at rense kabeltilslutningerne – inkl. tændrørshætterne (husk at læse ”brugsforvirringen” på dåsen).

Tændrørene holder i princippet 100 KKM på en Alfa 156, men jeg har oplevet, at det har været nødvendigt med udskiftning væsentligt før.
Langt oftest kan en afrensning gøre store underværker, men med 80 KKM på bagen ville jeg nok kikke meget nøje på, om rørene stadig har det helt OK,
(hvis jeg har forstået det rigtigt, at du skal have bilen med helt ned til alperne).

Hvis du skal udskifte, skal du huske, at en Twin Spark skal bruge 8 tændrør, og at der er to forskellige typer rør til hver cylinder. Det ved du sikkert allerede alt om, men de relevante NGK betegnelser, - som jeg i hvert fald aldrig kan huske – kan ses i instruktionsbogen (i 3. udgave er det s. 250))

De officielt anerkendte, ”alternative” NGK-rør iht. instruktionsbogen, kan fås en del billigere, end hos fx VAF eller ”H & H” (her oftest levering fra dag til dag):

www.autodeleshop.dk/bilmaerker/autodele-...10251/taendroer.html

Men der er formentligt stadig mulighed for at ”hente” en større Brexit-besparelse, - selvfølgelig forudsat, man har tid til at vente nogle dage på leveringen) :

www.ebspares.co.uk/parts/EB/EB178.cfm

www.alfaworkshop.co.uk/parts/156_Spark_Glow_Plug.shtml

Desuden bør man for god ordens skyld trække i oliepinden for at sikre sig, at der ikke er vandperler i olien (eller bobler eller olie i kølersystemet) hvilket er sikre tegn på at toppakningen er ”stået af”
– men ikke mindst så man er sikker på, at ”pinden er lang nok”

En ECU-/gaspedal-reset er jo ganske gratis og kan måske være gavnlig – særligt hvis du nu skal ud og trille så langt:

1.Afmonter batterikablet fra den negative pol på batteriet og vent (mindst) 45 minutter, før kablet genmonteres.

2.Sæt tænding på,- dvs. tændingsnøglen i stilling ”MAR”, - i 90 sek.

3.Slå tændingen fra, men lad nøglen blive siddende i tændingslåsen i 90 sek.

4.Start motoren uden at røre gaspedalen og lad bilen gå i tomgang i ca. 15 minutter (kan give problemer med at tage omdrejninger senere, såfremt man gasser op under denne fase).

5.Sluk motoren og vent 10 minutter.

6. Start motoren og kør en tur i bilen, - hvor man kører kvikt, så bilen får lov at arbejde ved forskellige (også høje) omdrejninger, således den kan ”lære” at tilpasse sig ejerens kørestil igen.

God tur til Østrig
Sidste redigering: 09.03.2017 19:17 af Peter Engholm-Pedersen.

Sv: Klumper i benzinen / tænding 10.03.2017 22:07 #25307

Hej

Tak Erik, vi er enige om at det var falsk luft ved spjældhus kombineret med et godt brugt luftfilter, der var årsagen til "udsætterne". Så jeg har ikke gjort mere ved sagen.

Tak Peter E, det var da noget af skriv. Jeg kender alle problematikkerne, da jeg har haft bilen fra ny i nu over 17 år. Alle med en 156 kan helt sikkert få glæde af din fine opsummering.

Nu skal du ikke tro, at bilen er ved at brase helt sammen, så jeg kører trygt af sted i morgen tidlig uden at gøre mere. Bilen har været ned og op ad vej 7 pænt over 20 gange, og altid opført sig OK.

Det er jo det fine ved en Alfa, den taler til dig og siger: "Du har lige serveret frisk olie, nå, så skal vi vel op og ned ad hovedgaden igen. Lidt frisk luft til olien ville hjælpe på humøret.

Det fine er også, at den altid gør det i tide. Den træge kørsel den første km, med kold motor, burde jeg have reageret på for flere måneder siden, indrømmet.

Uffe
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.21 sekunder

Banner

© 2008-2017 Alfa Romeo Klub Danmark