Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: Varme anlæg

Varme anlæg 31.10.2017 09:17 #26939

Hej alfa venner. Jeg er ny i klubben da jeg lige har købt en 156 TS 2,0 fra år 2000. Jeg har et spørgsmål der omhandler mit varme apparat. Når jeg tænder det kan jeg ikke rigtig høre det og jeg syntes godt nok det tager lang tid om at ordne forruden osv, er det normalt at man ikke kan høre blæseren i denne model? Efter noget tid er der varmt i kabinen men hva der er lidt is på forruden tager det en krig inden det er væk, håber at høre fra jeg om jeg skal have nyt varmeanlæg eller om det er sådan det er på denne model.

Sv: Varme anlæg 31.10.2017 10:00 #26940

Hvis du skuer helt op for blæseren skal du kunne høre at der kommer luft.
Da jeg købte min 147 kom der næsten ingen luft, det viste sig at filteret i kabinen var totalt stoppet, efter jeg skiftede det kom der masser af luft.

Hvis der går lang tid inden der kommer varme kan det være at din kølevandstermostat er defekt. Det hjalp voldsomt da jeg skiftede min, nu her jeg varme i varmeapparatet få minutter efter koldstart.

Sv: Varme anlæg 31.10.2017 20:35 #26944

Hvis din klima kontrol ser ud som vedhæftet billede så betjener du det følgende:
Med venstre kontrolgreb stiller du kabine temperaturen. Knappen med snefnugget tænder/slukker for AirCon kompressoren.

Kontrolgrebet i midten kontrolerer blæser hastigheden. Sætter du den på auto så ændres blæser hastigheden automatisk efter forholdene.
Manuel hastighed af blæseren sættes med step 1 - 4.. Med knappen sætter du recirkulation så luften tages fra kabinen istedetfor ude fra.

Med højre Kontrolgreb stiller hvor luften skal blæses hen.
Sætter du helt over på det orange max så tændes el-bagruden og temperaturen og blæser hastigheden sættes til sættes til max. Med knappen kan du manuelt tænde EL-bagruden.

Hvis blæseren ikke vil køre selvom du sætter kontrolgrebet på 4 så kan det skyldes at blæsermotoren er groet fast eller at hastigheds variatoren er gået i stykker.

Hastighedsvariatoren er en elektrisk del der sidder i varme anlægget tæt ved blæseren.
Variatoren styres a klima kontrollen bag de tre greb.

Hvis motor temperaturen er længe om at komme op på lidt under 90°C eller aldrig kommer op ved kørsel så trænger du til en ny termostat som allerede nævnt.

Alfa_156_klima_kontrol.jpg

Hastighedsvariator:

Heater_Fan_regulator.jpg
Sidste redigering: 31.10.2017 20:36 af Henrik Leegaard.
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.48 sekunder

Banner

© 2008-2017 Alfa Romeo Klub Danmark