Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst

EMNE: Turbo på 3,0 v6

Sv: Turbo på 3,0 v6 07.10.2016 14:26 #24063

Ja, GO FOR IT.

Og hold os endelig opdateret
Carsten Skals
Vissenbjerg
Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic 2010
DPF afmonteret, EGR slettet, chippet.
0-100 km/t 6.92 sek.
V-max: Speedometer 254 km/t GPS: 244 km/t.
Økonomisnit: www.spritmonitor.de/en/detail/685723.html

Tidligere sjove/interessante biler:
156 1.6 TS (fik skiftet til 1.8)
147 2.0 TS
156 2.5 V6 (fik en 3.0 V6 i)
159 2.2
147 1.6 TS Lusso
Fiat Coupé 16v Turbo

Sv: Turbo på 3,0 v6 07.10.2016 16:01 #24064

Jeg er også med på en kikker....
Mvh
Johnny (Mads)
Alfetta 2000 L berlina 1982

Sv: Turbo på 3,0 v6 07.10.2016 17:19 #24065

Dejligt at nogen prøver, hvad andre drømmer om.
På forhånd tak

Sv: Turbo på 3,0 v6 10.12.2016 17:38 #24624

Noget nyt i turbo projektet

Sv: Turbo på 3,0 v6 30.03.2017 11:19 #25544

Hej

Jeg er selv turbo-glad og har fundet frem til flg. vedr. 3,0-turbo kit. (korrigér gerne hvis jeg tager fejl).

Der er indkøbt alle stumper fra en 2,0 V6 Turbo 12V til montering på en 3,0 V6 12V.

Manifold osv. passer ikke på en 24V!

2,0 og 3,0 12V er fysisk ens udenpå, og derfor er det sådan set bare at skrue alle stumperne på - det mekaniske burde være ret ligetil. Men der skal også ekstra benzin til og evt. styring af tændingen, så den ikke tændingsbanker.

MEN - en stor udfordring er, at den originale turbo fra 2,0'eren er med T25-flange (Garrett GT2538) og kan maks. flowe ca. 235-240 Hk på den lille motor. På en 3,0'er vil den måske kun kunne lave 220 Hk, da trykket i udstødningen bliver højt, og ladetrykket ind er relativt lavt (= meget dårlig virkningsgrad).

En turbo med T25-flange er ikke let at opgradere, medmindre den bygges helt om som en hybrid med stumper fra andre ladere, og hvad værre er - der er ikke plads til et større kompressorhus, da dette er meget tæt på motorblokken med den originale manifold/beslag.

Jeg ender nok med at montere det hele alligevel og kører med lavt tryk med for lille turbo - bare for at have turbo - men der skal svejses manifold, hvis der skal laves flere end ca. 220 Hk. Alt sammen så vidt jeg er orienteret.

Min stykliste ser sådan her ud (taget fra 2,0'eren):
- manifolder (for + bag) + beslag til mont. på blok/turbo
- downpipe + kat. (skal svejses/kortes af for at passe på org. 3,0 samling)
- GT2538 turbo + diverse olieslanger til/retur
- bundkar
- Intercooler + rør
- Trykslange til inds. manifold
- "Turbo" inds. manifold (den org. kan vist også bruges uden modificeringer)
- Slanger til vandkøling

ABS-boksen skal "skubbes" lidt for at gøre plads til intercooleren.
Der skal monteres en var. benzintryksregulator.
Monteres en bredbåndslanbdamåler samt ladetryksur.

Jeg glæder mig

Hilsen Peter Lundorf
Alfa 164 3,0 V6 12V 1990 - målt til 184 Hk og 260 Nm
Sidste redigering: 30.03.2017 11:24 af Peter Jessen Lundorf.
Tid til at oprette siden: 0.13 sekunder

Banner

© 2008-2017 Alfa Romeo Klub Danmark