Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: 3,0 V6 12V - nu med turbo :-)

3,0 V6 12V - nu med turbo :-) 19.07.2017 15:27 #26205

Ja, så er der turbo på den gamle 164 3,0 V6 12V fra '90.

Idéen til ombygningen kom efter at have set nærmere på en 2,0 V6 TB motor og hørt fra diverse kilder, at blokken på en 2,0 og en 3,0 er meget ens. Dvs. beslag og manifolder mv. passer på begge maskiner.

Igennem et års tid er stumperne til kittet blevet skrabet sammen, og det består af:
- TB manifolder (for+bag)
- diverse rør til turbobeslaget
- turbobeslag
- GT25 turbo (original 2,0 V6 TB enhed)
- Intercooler
- Diverse rør til luft ind og ud
- TB indsugningsmanifold
- bundkar

Trin 1: formålet var at få monteret kittet så nemt som muligt uden at ændre for meget på den originale udstødning og kat. Derfor valgte jeg kun at lade udstødningsgassen fra den forreste cylinderrække blæse ind i turbinehuset på turboen. Derved kunne jeg beholde den originale montering til den bageste manifold - det gjorde installationen noget mere enkel, og samtidig blev det en spændende test af, om kun én cylinderrække er nok til at få turboen i gang.

Svaret er, at én cylinderrække ikke kan få turboen til at lave ladetryk overhovedet. Jeg tænker det er simpelt - energien, der kommer ind i turbinehuset skal være større end den energi, der skal bruges i kompressorhuset/indsugningen. Med denne konfiguration er turboen en prop i systemet, og det mærkes tydeligt over 3.000 o/min., hvor den har svært ved at trække vejret. Fra 1.000-2.500 o/min. har den et fint (lidt bedre end i NA-trim) træk, så turboen laver en lille smule der.

Summa summarum så sidder møllen på motoren, og det hele ser ud til at virke efter hensigten.

Trin 2: forbinde bageste cylinderrække til turbinehuset og se hvad der sker.

Der er pt. ikke ændret på tænding eller brændstof/dyser. Benzintryksregulatoren kan sandsynligvis hæve trykket/benzinmængden med stigende tryk i indsugningsmanifolden, så jeg håber der nok benzin til fx 0,2 bar overtryk.

Under alle omstændigheder er GT25-turboen så lille, at den ikke kommer til at yde mere end 230-240 Hk, og modtrykket/temp. fra turbinehuset kan teoretisk blive for højt i cylinderen og fx medføre tændingsbanken, så et lavt ladetryk er under alle omstændigheder ønskeligt - indtil videre.

Her er lidt billeder...........

Mere info kommer, når der er monteret mere luft til turboen.

P.S.: kittet er sat sammen af det jeg lige havde ved hånden, så rørføringen er mildest talt ikke køn - men det virker indtil videre........
IMG_6089.JPG


IMG_6090.JPG
Sidste redigering: 20.07.2017 12:57 af Peter Jessen Lundorf.

Sv: 3,0 V6 12V - nu med turbo :-) 20.07.2017 11:08 #26207

Det oplagte Busso projekt!

Ligesom at konvertere 2.0 V6 TB til 3.0 V6 TB, denne tråd har kørt i 6 år (!) på alfaowner.com (som desværre har ødelagt deres hjemmeside med reklamer):
www.alfaowner.com/Forum/tuning-andamp-up...tv-3-0-v6-turbo.html

Eftersom slutresultatet mere eller mindre er det samme, så er der sikkert nogle tekniske detaljer i den, som du kan bruge til noget.

PS. Il Busso: "Second dyno: 562nm @3520rpm,368 cv @5980 rpm".
Giulietta 1.4 TURBO BENZINA MULTIAIR TCT
ex 159 Sportwagon 2.2 JTS — 147 1.6 TWIN SPARK — 146 1.8 TWIN SPARK — 145 1.4 Boxer
Sidste redigering: 20.07.2017 11:43 af Thomas Lund Nielsen.

Sv: 3,0 V6 12V - nu med turbo :-) 20.07.2017 14:23 #26208

Godkendelse af turbo-Busso

Færdselsstyrelsen har lavet "nye" regler for ombyggede biler.
Se afsnit 18.06 s. 697:
www.fstyr.dk/~/media/FD8C1B7BAB5D476F99C3580F19AD9CA1.pdf

Man skal være særlig opmærksom på 3 ting: teknisk egnethed, emissioner og støj.

Emissioner
Bilen er reg. 1. gang før oktober 1990, hvilket betyder, at der ikke skal fremlægges dokumentation for luftforurening - kun generel opfyldelse af CO-krav.

Egnethed
Bilen har samme bremser og undervogn som en QV 24V-udgave med 233 Hk, hvilket betyder, at bilen er teknisk egnet til 233+20% = 280 Hk.
Da der er eftermonteret turbo skal bilen som udgangspunkt opfylde lidt strengere krav, men da den er egnet til 280 Hk, skal man blot dokumentere denne egnethed via fx udprint fra reservedelslister osv.

Støj
Jeg anvender standard katalysator og lyddæmpere, så alt er ok her.

Summa summarum - jeg kan køre direkte til syn og få den godkendt med op til 280 Hk, så længe jeg har en valid rullefeltsmåling med. Note: turboen må ikke være så stor, at det er sandsynligt, at den har mere end de 280 Hk, hvilket ikke er et problem for mig, da turboen ikke kan lave mere end ca. 240 Hk max.

Sidste redigering: 20.07.2017 14:27 af Peter Jessen Lundorf.

Sv: 3,0 V6 12V - nu med turbo :-) 22.07.2017 15:54 #26209

Det ser gennemtænkt ud, og det bliver spændende at høre om, hvordan den turbo kommer til at spille!

Selv er jeg blevet helt afhængig af turbo, det er sjovt at se nabobilen tro, at han kan følge med, men så slår turboen til...

giuliettaturbo.jpg
Giulietta 1.4 TURBO BENZINA MULTIAIR TCT
ex 159 Sportwagon 2.2 JTS — 147 1.6 TWIN SPARK — 146 1.8 TWIN SPARK — 145 1.4 Boxer
Sidste redigering: 22.07.2017 15:57 af Thomas Lund Nielsen.

Sv: 3,0 V6 12V - nu med turbo :-) 23.07.2017 09:47 #26210

Thomas Lund Nielsen skrev:
....det er sjovt at se nabobilen tro, at han kan følge med, men så slår turboen til ....

Det kalder jeg turbotøven ...
Ole
Alfa Spider 916 3,2 V6, 2005
Alfa Giulietta 2,0 JTDm Sportivo QV, 2014
Fiat 500 Twinair 105 S, 2015

Sv: 3,0 V6 12V - nu med turbo :-) 26.07.2017 17:23 #26235

Ole Jørgensen skrev:
Det kalder jeg turbotøven ...

Det er prisen, men jeg ville nu stadigvæk ikke undvære turboen på min 1.4 motor...

PS. Skiltet stammer fra den her "Turbodelta" (med Alfa Romeo Avio turbo):

giuliettaturboautodelta.jpg

PS. Og en af de 361 er vist til salg...
www.la-scuderia.nl/lsstart/component/autostand/car/view/3/21
Giulietta 1.4 TURBO BENZINA MULTIAIR TCT
ex 159 Sportwagon 2.2 JTS — 147 1.6 TWIN SPARK — 146 1.8 TWIN SPARK — 145 1.4 Boxer
Sidste redigering: 28.07.2017 15:25 af Thomas Lund Nielsen.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.26 sekunder

Banner

© 2008-2017 Alfa Romeo Klub Danmark