Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Hvilken undervogn skal jeg vælge til min Alfa 105

Hvilken undervogn skal jeg vælge til min Alfa 105 09.07.2017 09:26 #26137

Hvilken undervogn skal jeg vælge til min Alfa Bertone?
Fjedre og støddæmpere er afgørende for en bils køreegenskaber og der skal man ikke gå på kompromis på kvaliteten
Min bil skal bruges dagligt i sommerhalvåret og måske lidt trackday.
De fleste leverandøre har røde og gule Koni dæmpere og Bilstein dæmpere hvilket alle er kvalitetsdæmpere. Hvilken dæmpere skal jeg vælge?
Hvor meget kan man sænke Bertonen uden det bliver problematisk i dagligdagen? Alfaholic har deres fjedersæt i 3 ”højder” sandard, 1” og 2” sænket.
VH Thomas Bak

Sv: Hvilken undervogn skal jeg vælge til min Alfa 105 09.07.2017 11:00 #26139

Du kan sikkert finde lidt inspiration i denne tråd: www.alfaklub.dk/index.php?option=com_kun...15791&Itemid=119
Lars
Giulietta 1750 TBi
Giulia 1300 Super

Hvilken undervogn skal jeg vælge til min Alfa 105 09.07.2017 14:31 #26141

Hej Lars
Det link giver rigtigt mange svar, tak for det....
Men jeg mangler nogle input til, hvor meget man kan sænke en Bertone til gadebrug.
VH Thomas

Sv: Hvilken undervogn skal jeg vælge til min Alfa 105 09.07.2017 18:08 #26144

Du kan få adskillige handling kits hos de sædvanlige classic Alfa reservedels leverandører.
Her link til Highwood Alfa highwoodalfa.com/f36b87d3-91f0-46cf-b483-b91ea3a5a32e-9.html Scroll ned til
Harvey Bailey/Eibach handling kit 4 springs + stiffer front anti-roll bar complete with new drop links and bushes. Developed by Harvey Bailey Engineering in the UK. This is still the best handling kit on the market.
og ClassicAlfa classicalfa.com/categories.php?category=...ension-%26-Steering.
classicalfa.com/categories.php?category=...pension-%26-Steering har også forskellige kits.
Min Spider havde sænkning fjedre, hvor meget ved jeg ikke. Den ramte ret ofte fartbump med gitteret under motoren. De kan i værste tilfælde give revner i forreste vanger. Du skal regne med, at frihøjden er 2-3 cm lavere end uden.

Sv: Hvilken undervogn skal jeg vælge til min Alfa 105 09.07.2017 19:35 #26146

Hej Thomas. De 40mm sænkningsfjedre fra Eibach er efter min mening tilstrækkelig. Jeg støder af og til på nogle trafikbump og kantstens nedkørsler, som jeg må køre diagonalt over. For øvrigt har jeg kun anvendt gummibøsninger i undervognen, ingen superflex nylon bøsninger til min GT.
Undervognen er fint afstemt, ikke for hård med godt vejgreb. Fjedrene har sat sig lidt siden billederne, i min profil, blev taget. Så den står lidt lavere nu.

Ole
Giulietta 170 Multiair
159 Q4
Guilia Spider 1600 Junior
GT 1600 Junior

Sv: Hvilken undervogn skal jeg vælge til min Alfa 105 10.07.2017 17:12 #26153

Du ska' bare skære lidt af standard-fjedrene!
Husk bare at det du skær' af forfjereren gi'r det dobbelte i sænkning fordi fjederen står bidt i A-armen (midt mellem bærekuglen og indfæstnings-akslen i forbroen. Så hvis du vil sænke 5cm skal du ta' det halve af fjederen. Mål op hvor meget det er på den indspændte fjeder. Hvis det er 10% af den samlede fjederlængde bli'r den afkortede fjeder således 10% STIVERE! - og det er nok meget passende..
Hvis du finder ud af, at du har taget for meget, eller evt skal til syn, kan du bare klodse op med 10mm gummi f.eks..
Hint:
Alt stål, jern eller legering, varmebehandlet - eller styrkeøget har samme materialestivhed uanset om det hedder Eiback, Lektron eller ...
Så hvis de er opgivet til 440pund/tomme eller 80 N/mm er de lige stive i indbygning for samme højde. Der er ikke noget hokupokus.
Der kan være noget med styrke, hvis der er sparet på materialet med tynd tråd og lille viklingsdiameter.

Parametrener er (for stivhed): tråddiameter/(viklediameter * antal viklinger * en eller flere konstanter).
Heraf ses, at reducerer man viklinger (står i nævner) stiger stivhed.
Fortsættes
Sidste redigering: 10.07.2017 17:14 af Claus Rohr.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.14 sekunder

Banner

© 2008-2017 Alfa Romeo Klub Danmark