Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst

EMNE: Hvad er afgiften på en spider fra 84?

Hvad er afgiften på en spider fra 84? 12.12.2017 21:20 #27223

Kære alle
Jeg har spider uden afgift produceret i 84, mener jeg. Måske først indregistreret i 1986 i tyskland. Siden kørt i Sverige i nogle år, og hentet til dk i starten af 90èrne vil jeg mene. Den har aldrig kørt i DK.
Mit spørgmål om nogle ved herinde hvor meget afgiften vil være nu her, eller når den bliver 35 år... jeg har nemlig netop set at der er lavet nye regler... hmm

Hilsen
Thomas

Sv: Hvad er afgiften på en spider fra 84? 13.12.2017 10:33 #27224

På SKAT's hjemmeside er en Alfa Spider fra 1985 indregistreret i 2017 med en vurderet handelspris på 75.000 kr. og en afgift på 41.077 kr.
Alfa Stelvio Q og Mini Cooper SE
Sidste redigering: 13.12.2017 10:36 af Ole Jørgensen.

Sv: Hvad er afgiften på en spider fra 84? 13.12.2017 17:54 #27228

Hejsa... ja, det har jeg også kigget på. Og synes også det lyder fornuftigt, men gælder det også de nye regler, som vist trådte i kraft i oktober. Eller er det misforstået.?
Jeg har haft bilen i nogle år nu her, og ville egentlig gerne vente til alderen er 35 år, da det så måske ville være væsentligt billigere, hvor det ofte ligger i omegnen af 12-14.000kr. Men gælder det overhovedet mere. Jeg kan ikke rigtig finde ud af det ... det er sgu lidt forvirrende.

Sv: Hvad er afgiften på en spider fra 84? 13.12.2017 18:55 #27229

Man kan formentlig hos Alfa Romeo museet få oplyst fabrikations dato og hvilket land, din Spider blev leveret til.
Du sender en mail til ArchivioStorico@alfaromeo.com
Når du har datoen, kan du spørge Skat hvad afgiften er udgør i dag. Du kan måske også få en ca. afgift på bilen når den runder 35 år.
Afgiften på en veteranbil (35+ år) udgør/udgjorde 40% af afgiften i DK da bilen var ny.
Dertil kommer div. tillæg for benzinforbrug etc.
Held og lykke med Skat.

Sv: Hvad er afgiften på en spider fra 84? 13.12.2017 21:56 #27233

Tak for svaret.. Det bliver så piv dyrt.
Nu har jeg lige kigget på nettet og fandt dette her hos quickimport. Her regnes det på en anden måde. Med først 40% af bilens pris uden afgift, og bageter lægges 105% ovenpå. Måske jeg skulle prøve skat og lige forhøre mig.

Hvordan beregnes registreringsafgiften på et veterankøretøj?

Biler og motorcykler over 35 år klassificeres som veteran-køretøjer, og der skal betales registreringsafgift ud fra en anderledes beregningsformel, end ved køretøjer der er under 35 år.
Registreringsafgiften på veteranbiler beregnes udelukkende på baggrund af bilens nyvognspris uden afgift i Danmark. Denne værdi kaldes den afgiftspligtige værdi.
Den afgiftspligtige værdi er den værdi, der oprindeligt er blevet betalt afgift af.
Når registreringsafgiften skal beregnes, nedskrives den afgiftspligtige værdi til 40%. Herefter beregnes registreringsafgiften ud fra 105/180% skalaen som ved nye biler.
Der skal altså betales 105% af de første 79.000 kroner af den afgiftpligtige værdi og 180% af resten. I praksis kommer de færreste veteranbiler dog over 79.000 kroner ud fra den afgiftpligtige værdi. Tilsidst tillægges et brændstoftillæg, hvis den bilen eller motorcyklen kører under 16 km/L.
Registreringsafgiften på veteranbiler beregnes som tidligere nævnt på baggrund af bilens nyvognspris i Danmark uden afgift.

Sv: Hvad er afgiften på en spider fra 84? 14.12.2017 13:15 #27235

De nye regler kommer i praksis kun til et angå nogle ganske få biler, nemlig dem der var svinedyre som ny og som har en lav salgspris i dag. Eksempelvis store Mercedes og Jaguar limousiner fra først i firserne. Efter de gamle regler blev de dyrere i afgift som veteran end som brugtbiler, fordi veteranafgiften afhænger af nyprisen i DK i første indregistreringsår. Og det kunne selv SKAT se var urimeligt

Hvis du kan finde en dansk pris fra 1984/1986, så kan jeg - ganske gratis - beregne veteranafgiften for dig. Jeg har gjort det for mange andre, det plejer ikke at svinge mere end +/- 500 kr.
Umiddelbart vil jeg tro, at veteranafgiften ender på 25-30.000, men det er bare et skud fra hoften. Find en dansk pris fra midt i firserne, så er vi snart meget klogere!
Sidste redigering: 14.12.2017 13:22 af Jens Langdahl.
Tid til at oprette siden: 0.08 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark