Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Hel- eller dellakering efter skade?

Hel- eller dellakering efter skade? 17.09.2016 11:57 #23654

Hej

Findes der en standard/grænse for hvornår man kan forlange en hellakering frem for en dellakering efter en skade?

Hvis f.eks. hele bagpartiet skal males om og der er opstået revner og ridser under forruden, kan forsikringen så undlade at få resten af bilen (tag, fordøre og forskærme) malet?

Det r for øvrigt en veteran jeg taler om.
Venlige hilsner
Ole
Nuværende Alfa: Alfa 156 JTS, 2,0 RST Berlina, 2003

Tidligere italienere: 156 JTS SW 2,0, årg. 2003, Alfa 159 Tbi Berlina årg. 2009, Alfa 156 JTS Berlina, 2,0 årg. 2002, Fiat Punto Evo.
Sidste redigering: 17.09.2016 11:58 af Ole Steen Rasmussen.

Sv: Hel- eller dellakering efter skade? 17.09.2016 16:18 #23660

Grundlæggende kan du ikke kræve at der bliver udbedret ting, der ikke er forårsaget af uheldet.
Så hvis de anførte ting, er tidligere opståede lakskader, så kan du ikke kræve.
Så er der det altid åbne spørgsmål. Kan maleren, er han i stand til at lakere således at der ikke er visuel forskel på farven.
Hvis bilen eksempelvis er Alfa Rød, kan det være særdeles vanskeligt lige at ramme den let falmede røde.
Så kan der være et forhandlings grundlag, hvor man påpeger at en sådan lakering ikke vil blive accepteret, da det vil medføre en værdiforringelse af køretøjet, når der beviseligt i farve nuancer, kan ses at der har været en skade.
Tag en snak med forsikringen og forhold dem overfor denne kendsgerning.
Så kan du muligvis, udtrykkeligt muligvis, forhandle dig til en løsning hvor du bidrager til en hellakering med at deltage med en donation.

Hvis det ikke lykkedes, kan du tale med maleren om hvad meromkostningen vil være for en hellakering.

Men grundlæggende, du kan ikke forlange mere en udbedring af skaden.
Held og lykke

Sv: Hel- eller dellakering efter skade? 17.09.2016 17:25 #23661

Jeg fik en pris her i Nordsjælland på nogle småskader og lakering sidste år på min daværende røde Spider 1970.
Hellakering kr. 20.000 og hellakering med klarlak (holder længere) kr. 25.000.
Som Bjarke skriver, kan man kun forvente lakering af de beskadigede dele/områder.
Jeg ville selv tale med maleren om merprisen for hellakering.

Sv: Hel- eller dellakering efter skade? 17.09.2016 19:18 #23663

Jeg har fået skader på min racerSud efter nærkontakt med konkurrenter, bl.a skiftet en dør. Farven, orange, er ramt spot on. Glemt alt om at overbevise et forsikringsselskab om at dække andet end det skadede
Troels

159 TBI TI SW, Sprint QV, Sud 16V Trofeo, 1300 GTJ (racerprojekt)

Sv: Hel- eller dellakering efter skade? 20.09.2016 00:06 #23720

Tak alle tre.
Jeg er helt med på, at det kun er det skadede der skal udbedres.
Problemet er egentlig, at den eksisterende lak ikke er særlig god (tidligere ejer har fået den malet - for billigt? - om) og jeg forudser, at det kan give problemer at få en ny lak og så den gamle til at spille sammen.
Jeg må se hvad taksatoren siger.
Venlige hilsner
Ole
Nuværende Alfa: Alfa 156 JTS, 2,0 RST Berlina, 2003

Tidligere italienere: 156 JTS SW 2,0, årg. 2003, Alfa 159 Tbi Berlina årg. 2009, Alfa 156 JTS Berlina, 2,0 årg. 2002, Fiat Punto Evo.

Sv: Hel- eller dellakering efter skade? 20.09.2016 06:47 #23727

Du har kun krav på at få den i samme stand som før skaden faktisk så kan taksator trække fra standardpris på lak hvis eks det er en "garage"lakering som bilen havde før eller give til såkaldt spotlakering (hvis bilen er meget falmet i lak kan du ikke forlange at farven skal passe 100 % Maler poler et stykke og affotograferer det område og blandeanlægget toner farven ind efter det pågældende stykke Havde en stor veteranskade på værkstedet for et par år siden hvor kunden selv supledere op på lakering der var kun en dør som ikke var dækket af skaden Men bilen fik en lakering til kr 65000 i stedet for standard til ca 20000 kr
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.16 sekunder

Banner

© 2008-2017 Alfa Romeo Klub Danmark