Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: Motoroptimering

Motoroptimering 17.01.2017 21:14 #24834

Hej alle
En gammel traver af et emne, som er berørt mange gange, også vedr. Giulietta. Ikke desto mindre åbner jeg ballet påny og beder om at høre folks egne erfaringer. Det handler her om 1.4 M-Air 170 HK, som jeg måske kunne overveje at få spiffet lidt. Der er jo en frygtelig jungle af foretagender, mange af dem virker tvivlsomme, synes jeg. Men Autostable og Hessteknik virker seriøse, informative og ikke skamløse i, hvad de stiller i udsigt (ca. 185 HK + 285 NM, evt. lidt mere). Det er ved optimering af styringen uden ekstern boks.
Mine væsentligste forbehold går på værksted, garanti etc. Holder det, når der stilles bedre brændstoføkonomi i udsigt osv.? Og er det i det hele taget det værd?
Min bil er 8 mdr. gl. og har kørt 15000 km. Og så er det en Fiat 500X 4x4 Aut. (håber, I vil svare alligevel - jeg har også en Alfa!)- men motoren er den samme, og gearkassen skulle være beregnet til noget mere moment end det.

Sv: Motoroptimering 18.01.2017 09:44 #24838

Hvis man ser generelt på optimering af styresystemer. Chip tuning som det populært kaldes.
Garantien bortfalder hvis producenten kan bevise at der er foretaget indgreb i systemerne.
Da du taler om at optimere inde i programmet. Betyder det at der ændres på indstillingerne fra fabrikken.
Jeg har ikke hidtil set nogle oplysninger om de tolerancer der anvendes på fabriks indstillinger.
Men hvis optimering forbliver indenfor fabrikkens tolerancer på data i systemet.
Vil det være vanskeligt at bevise at der er sket en optimering
Men når man ser på effekten har jeg vanskeligt ved at se formålet. Ydelsen stiger rundt regnet 10% for en benziner. Jeg tror ikke at der er mange der kan mærke forskel på 170hk og 187 hk.
Det er noget andet med diesel. Kriterier er det samme mht. garantien. Men ydelsen stiger med 30% eller mere og tilsvarende stigning i moment. Det kan mærkes.
I begge tilfælde Benzin og Diesel, ar det en meget brugt undskyldning at få bedre styr på forbruget. Hvis man bruger det man får mere i moment og HK, kan det ikke ses i en forbedring af forbruget.
Held og lykke i din beslutning

Sv: Motoroptimering 18.01.2017 13:08 #24839

Mere vil jo have mere
Og planen er også, at når jeg får Alfa igen, så skal den da også piftes op.
Med det sagt så skulle det efter sigende ikke være muligt at få "chippet" bilen på rullefelt, da DNA'en går ind og driller, når baghjulet ikke drejer med rundt. Så de skal gerne køres ind på vejen, medmindre man vælger den "billige" løsning og bare får lagt et "standardprogram" ind.
Når det er sagt, så kender jeg ikke så mange på Sjælland. I sin tid kørte jeg selv fra Helsingør til Hjallerup for at få kildet min Alfa på maven (havde dog ærinde deroppe i forvejen), da Thomas Landberg er verdenskendt inden for dette felt (og selv tidligere har kørt Alfa)

Mht garantien, så er det ikke helt korrekt, at garantien på motoren bortfalder. Det skal bevises, at en eventuelt reklamation skulle være sket som følge af opgraderingen (Fik jeg at vide af FDM, da jeg engang købte en bil, som viste sig at være chiptunet og som stadig havde fabriksgaranti tilbage). Fik blandt andet skiftet en lambdasonde på garantien, da det ikke kunne bevises, at den stod af pga opgraderingen, selvom værkstedet vidste, at bilen var opgraderet.
Nuværende: Køretøj af Sydkoreansk afstamning
Tidligere: Fiat 127, Alfa Romeo 75 2,0 TS, Alfa Romeo 159 SW Ti 2,0JTDm, Alfa Romeo GTV6 2,5 med lidt ekstra samt en riskoger og en tjekke.
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.10 sekunder

Banner

© 2008-2017 Alfa Romeo Klub Danmark