Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: Nybegynderspørgsmål Giulietta 2.0 JTDM

Nybegynderspørgsmål Giulietta 2.0 JTDM 04.02.2017 16:58 #24955

Har nu haft Giuliettaen i ét år og vil selv udføre service på den. Jeg har adgang til autoværksted med lift af typen hvor man "trækker" bærearme ud og justerer længde og vinkel afhængig af hvordan bilen står over liften. Bilen har skørter:
Hvor på undervognen må jeg løfte bilen?
Er det let af lokalisere oliefilter og brændstoffilter? Er der særlige forholdsregler ved skift af brændstoffilter når det nu er diesel? Jeg synes jeg kan huske der er et eller andet med udluftning af systemet?
Hvor sidder luftfilteret? Er der et "kabinefilter"/pollenfilter på sådan en? Hvor sidder det i givet fald og er det let at skifte?
Da jeg købte bilen fik jeg sat Pirelli P Zero Rosso 225/40 ZR18 dæk på bilen. I løbet af kort tid blev de "hæl og tå" slidte med en irriterende rumlen i kabinen til følge. (Sporringen er ok) Min dækmand siger Pirellis dækmønster ikke er velegnet til bilen. Hvilke dæk skal jeg vælge, for at undgå "hæl og tå" slid?

Sv: Nybegynderspørgsmål Giulietta 2.0 JTDM 05.02.2017 13:09 #24956

myAlfaRomeo kan du finde alle bilens bøger. På side 147 i brugs- og vedligeholdelsesvejledningen er der et billede, som viser løftepunkterne (på bilen er de markeret med en indpresset trekant, men dem kan man nok ikke se, når der er skørt på).

Desuden kan du finde service- og fabrikskampagner til netop din bil og serviceplan med tjekliste.
Giulietta 1.4 TURBO BENZINA MULTIAIR TCT
ex 159 Sportwagon 2.2 JTS — 147 1.6 TWIN SPARK — 146 1.8 TWIN SPARK — 145 1.4 Boxer

Sv: Nybegynderspørgsmål Giulietta 2.0 JTDM 05.02.2017 13:16 #24957

Jeg havde for et par uger siden min Giulietta på lift. Lige bag motor/gearkasse er nogle store bilte på rammen som holder motor/gearkasse, der sætter du de forreste arme.
Bagenden har nogle store beslag lige foran hjulophængene, der skal de bagerst arme sættes. Sørg for at forenden (den tungeste del af bilen) ikke hænger for langt frem.
Oliefilteret sidder lidt forskud for midten af motoren - det er ikke let at lokalisere. Du skal have bundpladen under motoren af, for at tappe gammel olie af.
Min er en benzin, så jeg har ikke brændstoffilter, men normalt sidder det på pladen mod kabinen. Jeg ved ikke om det skal udluftes, men normalt er der en ventil i bunden af filtret til at tømme vand ud af filtret.
Luftfiltret sidder i højre inderskærm bag kofangeren - man skal have plastforingen af (det er ikke let). Kabinefiltret sidder i højre fodrum forrest.
Tværrillede dæk har det med at danne "hæl og tå" på baghjulene. Hvis man skifter for- og baghjul med 5-6000 km plejer det at gå. Min G kører på Michelin Pilot dæk, de har ikke dannet "hæl og tå slid" i de formentlig ca. 40.000 km de har siddet på bilen.
Sidste redigering: 05.02.2017 13:20 af Erik og Ann Løye.

Sv: Nybegynderspørgsmål Giulietta 2.0 JTDM 06.02.2017 00:13 #24960

Når du skifter brændstoffilteret så sætter du tænding på ca 10-15 sekunder det gør du 4-5 gange så er den luftet ud og filteret fyldt med brændstof.

Du skal ikke lade motoren trække olien ind ved at tørne motoren.

Olie filteret sidder bag på motoren lige over højre inderste trækakselled , der sidder en plastkop. gaffel nøgle nr 32 . Og lidt bonus info:laugh: pas på når denne filterkop skrues ud , for olien kommer ned over trækakselled ,ned i bærearm osv. det er et frygtelig svineri hvis du ikke passer på
Oliekoppen skal ikke spændes mere end 2,5 kg det er ikke meget.

Mvh Flemming

Sv: Nybegynderspørgsmål Giulietta 2.0 JTDM 06.02.2017 11:03 #24961

På de sidste årgange er der ikke "trekanter" på panelet, der viser løftepunkterne.
Jeg har fået oplyst, bilen skal løftes på den langsgående vange (panelet) uden at beskadige plastskørtet, og svejsningen.
Jeg har købt en gummiklods i T. Hansen for ca kr. 50.00, og skåret en rille i den, så jeg kan løfte på vangen uden at beskadige svejsningen.

Tage

Sv: Nybegynderspørgsmål Giulietta 2.0 JTDM 06.02.2017 21:08 #24965

Hvis det er på samme måde som på 159, så løsner man lige den kop uden og tage den af, så venter man 3-4 min og olien er løbet ned i bundkaret.
Så kan man tage filteret op uden og svine med olien.
Alfa Romeo Giulietta 1750 TBI QV 2013 Rosso Competizione.
Alfa Romeo 156 1,8ts RST Berlina 2004 Daytona blå.

Før: Alfetta 2.0 Berlina / 33 1.7Ie / 145 1.6ts / 146 1.6ts / 156 2,5 V6 / 156 1,8ts RST Berlina / 159 2,4 210hk.
Tid til at oprette siden: 0.34 sekunder

Banner

© 2008-2017 Alfa Romeo Klub Danmark