Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: Brændstofforbrug Giulietta

Sv: Brændstofforbrug Giulietta 20.03.2017 20:01 #25448

Ole Jørgensen skrev:
Søren Grøndberg skrev:

Der er en fejlvisning på ca. 6 kmt på 235/35 -19 i forhold til org. 235/40-19

Der er en forskel på 3,5%, da omkredsen er henholdsvis 203,29 cm og 210,68 cm.

Alt andet lige vil et målt forbrug på 20 km/l med den store omkreds blive til ca. 19,3 km/l med den lille omkreds på samme måleafstand og det er ikke meget.

Glemte at skrive at det er ved 90 km i timen, der viser bilen ca.84 km i timen med uorg. 235/35-19 men korrekt med org. 235/40- 19, må indrømme jeg aldrig måler forbrug
Med venlig alfa hilsen Søren
Thy

Sv: Brændstofforbrug Giulietta 21.03.2017 08:46 #25451

Jeg tror nu også at ens kørestil betyder meget mere end mange tror, hver femte år skal jeg på skolebænken, for at beholde mit
CHAFFØRUDDANNELSBEVIS ( Blå bevis ) da jeg har næsten alt i kørekort og skal bruge det på mit arbejde hverdag
Det er et uges kursus, hvor man bliver undervist i mange ting
Der er sat en hel dag af med ØKO. kørsel, hvor man starter med at køre en tur med lastbil og hænger, der skal man køre som man plejer og der er sat en masse måleudstyr til lastbilen og der bliver lavet en udregning på hvor langt bilen går på en liter, efterfølgende skal man følge kørelærens anvisninger med hensyn til kørestil, og det er bestemt ikke sjovt for skulle jeg køre sådan hverdag, kørte jeg bestemt ikke med store biler
Jeg mener at huske på en tur på Ca. 14 km. gik lastbilen ca. 300 meter længere pr. ltr, lyder ikke af så meget
300 meter gange xxxxxxxxxxxxxxxx km. om året bliver mange kilometer for en vognmand og en Alfa Romeo hvis den bliver brugt som pendlerbil hverdag
Med venlig alfa hilsen Søren
Thy
Sidste redigering: 21.03.2017 11:20 af Søren Grøndberg.

Sv: Brændstofforbrug Giulietta 21.03.2017 09:27 #25452

Søren Grøndberg skrev:
Jeg tror nu også at ens kørestil betyder meget mere end mange tror

Netop og især på de moderne motorer med næsten ingen volume og med turbo. Her kan der virkelig spares meget ved lidt morfar kørsel, mens en tung fod forbruger meget brændstof. Forskellen mellem lavt og højt forbrug er øget meget i forhold til de ældre motorer med stor volume.

Jeg har selv svært ved at opnå de oplyste forbrugstal, men det er nok min egen skyld.
Ole, Aarhus
Alfa Spider 916 3,2 V6, 2005
Alfa Giulietta 2,0 JTDm Sportivo, 2014
Fiat 500 Twinair 105 S, 2015
Sidste redigering: 21.03.2017 09:30 af Ole Jørgensen.

Sv: Brændstofforbrug Giulietta 21.03.2017 11:19 #25453

Hej

Vi kører altid morfar kørsel, som jeg skrev skal vi ikke "bevise" noget.
Det er mange år siden, det var sjovt at køre lyskurvræs, det har vi ikke gjort siden vi havde 33, 105hk. Dengang var det sjovt at "jorde" en Golf GTI, der troede den var hurtig.
Vores kørselsmønster har ikke ændret sig endnu, siden skiftet fra 159 til Giulietta. Det sker først om et par måneder. Så er det (forhåbentlig) slut med regelmæssige ture til Århus og Valby.
Vi håber, at den vil køre lidt længere på literen, når den har kørt lidt længere.

Tage

Sv: Brændstofforbrug Giulietta 22.03.2017 06:40 #25456

Hej Tage,

Der er flere ting du kan tage fat i her med det samme:
1) lav reelle forbrugsmålinger - hvor mange km har du kørt siden sidste optankning delt med det antal liter du tanker. bilens computer kan du ikke nødvendigvis tage for gode fisk, den benytter en bunke forudsætninger som ikke alle er lige realistiske.
2) lav kvikke accelerationer og sæt så i højeste gear, fx 1. og 2. gear til 60 km/t - derefter 6. gear. for en turbomotor er vejen til lavt forbrug = lave omdrejninger. tilstræb et godt flow i trafikken og en jævnt tråd på gassen - ikke noget on/off. ideelt set skal det kun være nødvendigt at bremse når bilen skal standses helt.
3) brug motorbremse frem mod røde lys. motoren lukker så helt for benzintilførslen = absolut nul forbrug. ved udkobling kører motoren i tomgang. benyt stop/go hvis du har det.
4) lave temperaturer, korte ture og bykørsel koster ekstra
5) morfarkørsel er ikke sundt for en motor, den skal blæses igennem jævnligt (mindst hver uge) - gælder også (bag)bremser, der eller risikerer at gro til.

Lad os høre hvordan det går ..
Maserati Quattroporte
Alfa Romeo 156 GTA
Ducati Monster S4 916

Sv: Brændstofforbrug Giulietta 24.03.2017 09:56 #25477

Tage Juul Rasmussen skrev:
Dengang var det sjovt at "jorde" en Golf GTI, der troede den var hurtig.

Det er det stadigvæk, men nu er det mere SUV typerne, jeg går efter!

PS. TCT er også dygtig til økokørsel, hvis man altså gider...
PPS. Gad vide om den kører længere på literen, når man sætter DNA i A?
Giulietta 1.4 TURBO BENZINA MULTIAIR TCT
ex 159 Sportwagon 2.2 JTS — 147 1.6 TWIN SPARK — 146 1.8 TWIN SPARK — 145 1.4 Boxer
Sidste redigering: 24.03.2017 10:26 af Thomas Lund Nielsen.
Tid til at oprette siden: 0.24 sekunder

Banner

© 2008-2017 Alfa Romeo Klub Danmark