Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: Hakker/Mister trækkraft under kørsel

Sv: Hakker/Mister trækkraft under kørsel 28.03.2017 00:05 #25523

Min Jiulietta 940 multiair har gennem nogen tid haft problemet med, at motoren pludselig kun kørte på 3 cylindre. Efter nogle hundrede meter kørte motoren normalt igen. Nogle dage startede motoren også kun på 3 cylindre og i sidste ugen var den helt gal. Der lød den som om der kun var 2 cylindre, der trak.
Efterfølgende var motorgangen normal. Men kun efter få kilometer skabte den sig igen. - Så jeg tænkte,at nu skulle det være slut.
Jeg har set på regningen fra Værksted 1 i Aalborg.
Her fremgår det, at der er benyttet et ikke navngivet produkt, som blev hældt i den olie, der var på motoren. Olien på motoren var Shell Helix synt. 5-40, der havde kørt ca. 6000 km. Men iflg værkstedet ville midlet rense modulelementer og øvrige overflader i motoren indvendig. Urenhederne ville blive opblandet i olien i løbet af køreturen på en halv time. Herefter tappede man det hel ud.
Fiat oplyste til værkstedet, at det var vigtigt, at der blev påfyldt Selenia 5-40 multiair olie.
Efter endt kur har min motor opført som en alfamotor skal. Den spinder som en boremaskine.
Bor du i nærheden af Aalborg kunne du besøge Værksted 1, Indkildevej 4G 9210 Aalborg SØ 98169968.

Henning Andersen

Sv: Hakker/Mister trækkraft under kørsel 28.03.2017 10:23 #25524

Jeg kommer fra Billund området, så der er et stykke vej, men hvis de ved noget om det og der er chance for det kan løse fejlen, så er jeg villig til at køre så langt.

Jeg kan se at mit værksted har brugt TOTAL Quartz Ineo First OW-30 olie ved service.

#Henning
Din viste heller ingen fejl i instrumentbrættet?

Sv: Hakker/Mister trækkraft under kørsel 28.03.2017 12:16 #25527

Hej Joacim.
Jeg kan oplyse, at min bil ikke viste fejl ved motorstyringen. Det gør den heller ikke ved tændingsfejl iflg. værkstedet.
Hvis du går tilbage i klubmedlemmernes bemærkninger til multiair problemer, var der på et tidspunkt en besked fra Fiats servicechef der lød: Julia modellerne kører på 0-30 multiair selenia mens Giulietta skal have 5-40 multiair selenia.
Det var også den besked mit værksted fik ved henvendelse til Fiat om min bil.
Autopartner, værkstedssammenslutningen, har sikkert også et værksted i Billund. Jeg ville prøve at besøge sådan et sted. Fortæl historien om kollegaen i Aalborg. Så vil du sikkert få hældt det samme renseprodukt i motoren, som jeg fik. Mit værksted bestilte alt hvad der skulle bruges af Seleniaolie, så det var klar til mig. Mit værksted fortalte, at det normalt anvender Valvoline produkter.
Prøv, det koster ikke noget at spørge. Billund kender helt sikkert ham i Aalborg.

Hilsen Henning

Sv: Hakker/Mister trækkraft under kørsel 28.03.2017 15:13 #25529

Hej

Ribe er jo ikke langt fra Billund så du kunne eventuelt prøve CB auto i Ribe. Jeg havde problem med multiairmodulet og kontakte dem pr. tlf og de foreslog netop en rensemiddel, en køretur , aftapning af olie og rensemiddel, udskiftning af multiairfilter og derpå påfyldning med Selenia olie. Jeg bor i nordvest Jylland så de sendte det hele til mig hvorefter jeg selv udførte processen.
Det hjalp dog ikke på mit problem der viste sig som dårlig motorgang umiddelbart efter start med kold motor hvorefter problemet forsvandt efter et par hundrede meters kørsel. Problemet er væk når batteriet er fuldt opladet og jeg må nok hellere investerer i et nyt batteri.

Sv: Hakker/Mister trækkraft under kørsel 29.03.2017 16:06 #25535

Tak for dine svar Henning.
Jeg kontakte Værksted 1 i Aalborg i går og de kunne godt huske din sag og anbefalede også at vi prøver samme tur på min. Så jeg får booket en tid med dem i næste uge.

#Flemming
Hej Flemming - tak for svar, kan være jeg giver CB Auto et kald hvis værksted 1 ikke løser problemet.

Sv: Hakker/Mister trækkraft under kørsel 29.03.2017 17:18 #25536

Hej Joakim.
Jeg kan fortælle, at min bil starter fra kold på 4 cylindre og uden mislyde.
Det har den ikke gjort længe.
Den har heller ikke lavet unoder hvor den kun trækker på 3 cylindre siden kuren.
Med hensyn til batteriets ladetilstand kan jeg fortælle, at min bils start/stop ikke har været aktiv hele vinteren og er det heller ikke nu. Så hvis ladetilstanden har betydning, og det tror jeg er tilfældet, så virker multiair-
elektronikken, også når start/stop er ude af drift.
Start/stop er kun til at irritere føreren med.
Håber Værksted 1 ordner problemet.

Hilsen Henning
Tid til at oprette siden: 0.17 sekunder

Banner

© 2008-2017 Alfa Romeo Klub Danmark