ALFA ROMEO 20-30 HP
ALFA ROMEO 20-30 HP
Model 20-30 HP fra ALFA-fabrikken(Anonima Lombarda Fabbrica Automobili) var nærmest identisk med model 24 HP fra 1910 og kunne også kaldes 24 HP serie E. Motoren var “lånt” fra 24 HP, men knastakslen var ikke længere tandhjulstrukket, men nu kædetrukket for at reducere støjen. Den maksimale ydelse var steget til 49 hk, hvilket tillod en tophastighed på 115 km/t. Sporvidden var øget med 10 cm til 145 cm for og bag, og køretøjet kunne fås i to karrosserivarianter, torpedo og berlina.
Alfa Romeo 20-30 ES Sport fra 1921. Bemærk “Alfa” med skråskrift på kølergrillen, selvom teksten på det runde emblem blev ændret til “Alfa-Romeo Milano” i 1919.
Ved første verdenskrigs udbrud, den 3. august 1914, erklærede Italien sig neutralt og var dermed ikke direkte berørt af krigen. I årene 1914 og 1915 blev der fremstillet 285 stk. færdige chassis’er af model 20-30 HP. I 1915 blev der endvidere påbegyndt fremstilling af 95 stk. chassis’er af model 20-30 HP, men de blev først færdiggjort i 1920 (efter krigen), da Italien erklærede Østrig-Ungarn krig, den 24. maj 1915, og senere erklærede Tyskland krig den 27. august 1915 og dermed nu var berørt af krigen.
ALFA 20-30 HP med torpedo-karrosseri fra 1914.
Det færdige chassis af en 20-30 ES Sport.
I 1921 blev model 20-30 HP præsenteret som model 20-30 ES Sport med en lidt ændret motor. Boringen var øget til 102 mm, og slagvolumen var nu 4.250 cm3. Kompressionen var øget til 4,5:1, den maksimale ydelse var nu 67 hk v/2.600 o/m og tophastigheden 130 km/t. Akselafstanden var reduceret til 290 cm. Hjulene var nu enten støbte stålfælge eller trådhjul, og dækstørrelsen var 820 x 135.
Model 20-30 ES Sport kunne fås med elektrisk selvstarter som ekstraudstyr. Produktionen af model 20-30 ES Sport ophørte i 1922, og der blev fremstillet 124 eksemplarer.
Baronesse Maria Antonietta Avanzo fotograferet ved sin 20-30 ES Sport. Hun blev nummer tre generelt og vandt dameklassen ved Brescias Grand Prix 1921.
Billede fra Targa Florio 1921. Bil nummer
21 er en 20-30 ES Sport med Ugo Sivocci bag rattet, bil nummer 20 er en 20-30 ES Sport med Enzo Ferrari bag rattet, og bil nummer 34 er en 40-60 HP med Giuseppe Campari bag rattet. De tre biler fuldførte det 432 km lange løb og kom i mål som henholdsvis nummer fire, fem og tre. Løbet blev vundet af Giulio Masetti i en Fiat 451.
SPECIFIKATIONER, 20-30 HP
Opbygning
Stålchassisramme med karrosseriaf stålplade. Langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse, placeret ved motor. Baghjulstræk.
Motor
4-cylindret rækkemotor med sideliggende, kædetrukken knastaksel og to sideventiler pr. cylinder. Motorblok og topstykke (samlet) af støbejern. Boring 100 mm. Slaglængde 130 mm. Slagvolumen 4084 ccm. Kompression 4,2:1. En enkelt-karburator. Maksimal ydelse 49hk v/2.400 o/m. Litereffekt 12,0 hk/l.
Transmission
Manuel 4-trins gearkasse med gearstang, placeret på køretøjets højre side. Tør flerpladekobling. Udveksling i gearkasse:
1. 3,5:1
2. 2,42:1
3. 1,6:1
4. 1:1
R. 4,5:1
Udveksling i differentiale: 3,267:1.
Hjulophæng
For og bag: Stiv aksel med halvelliptiske, langsliggende bladfjedre.
Styretøj
Snekke/rulle.
Bremser
Mekanisk system med tromlebremser på baghjulene. Mekanisk håndbremse på baghjulene.
Hjul
Stålfælg med træeger og dæk i størrelse 820 x 120.
Mål og vægt
Længde 436 cm.
Akselafstand 320 cm.
Sporvidde for/bag 145/145 cm.
Egenvægt 1.000 kg.
Benzintank 70 liter.
Præstationer
Tophastighed 115 km/t.
Produktion
1914-1920, 20-30 HP, 380 stk.
1921-1922, 20-30 ES, 124 stk.
Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksbilleder.