Alfa Romeo Giulietta Sprint
1954: Alfa Romeo Giulietta Sprint
En af de mest kendte klassikere hos Alfa Romeo er den lille Giulietta Sprint. Dens fødsel er en hel kriminalhistorie for sig, som vi dog gemmer til en anden gang. Selvom bilen anses som designet af Bertone, var også Alfa-fabrikken og Boano fra Ghia involveret.
Den officielle præsentation ved automobil udstillingen i Torino i 1954.
Giulietta Sprint Veloce fra 1956. Bemærk siderude af skyde-typen.
Alfa Romeo Giulietta Sprint blev præsenteret på automobiludstillingen i Torino i 1954, og det var mærkets debut i klassen under 1300 ccm. Man gik en klasse “ned”, idet man håbede at kunne tiltrække et bredere publikum, og Giulietta Sprint fik året efter selskab af sedan-varianten Giulietta og den åbne Giulietta Spider.
Giulietta Sprint var blevet designet af Nuccio Bertone i Torino, og den bød på kort akselafstand, et yderst elegant karrosseri og et sæde-arrangement af typen 2+2. Bilen havde en manuel 4-trins gearkasse med gearstang ved rattet.
I september 1958 blev der foretaget en række ændringer. Gearstangen blev flyttet til gulvet, og bilen fik ny kølergrill og kraftigere gearkasse med Porsche-syncromeshringe. Samtidig steg motorens effekt til 79hk.
Baghjulsophæng med triangel-støttearm foroven.
Styretøj af snekke/rulle-typen og store tromlebremser med køleribber.
Giulietta Sprint Veloce blev præsenteret i 1956, og den adskilte sig fra Giulietta Sprint på en række punkter, herunder gearstang placeret i gulvet, topstykke med højere kompression (8,5:1 mod 8:1), to Weber-karburatorer, en motor-effekt på 79hk og en 80 liters benzintank. Døre, motorhjelm og bagagerumsklap var af aluminium, og alle ruder var af plexiglas med undtagelse af forruden. Ruderne i dørene var af skyde-typen, bortset fra et ganske lille antal Confortevole-varianter (italiensk for bekvem/komfortabel) fremstillet i maj og juni 1958. Vægtbesparelsen var 100 kg, og tophastigheden var nu 180km/t, takket være en ændret udveksling i differentialet
Giulietta Sprint Veloce blev ligeledes “opdateret” i 1958. Ydelsen steg til 96hk, og den kunne nu fås med 5-trins gearkasse. Produktionen af Giulietta Sprint Veloce ophørte i 1962.
27 Alfa Romeo-biler deltog i et meget vådt Mille Miglia 1956, og de tre bedst placerede Giulietta Sprint Veloce kom i mål som nummer 11, 12 og 15 med d’herrer Sgorbati og Zanelli i den første bil, med en gennemsnitshastighed på 117,6 km/t, med G. Becucci i den anden bil og med svenskeren Jo Bonnier i den tredie bil. Alfa Romeo blev samtidig nummer 1, 2 og 3 i klassen for GT-vogne under 1300 ccm.
I 1962 blev Giulia 1600 Sprint præsenteret, en Giulietta Sprint med en motor på 1570 ccm og en effekt på 92hk. Fra 1964 havde bilen skivebremser foran.
Produktionen af Giulietta Sprint var ophørt i 1962, men produktionen blev genoptaget under modelnavnet 1300 Sprint i perioden 1964-1965 for at efterkomme den store efterspørgsel. Bilen havde skivebremser foran som Giulia 1600 Sprint, og produktionen ophørte i september 1965.
D’herrer Sgorbati og Zanelli i Mille Miglia 1956, hvor de kommer i mål som nummer 11.
Interiør i den første udgave med gearstang ved rattet.
Interiøret i Giulietta Sprint Veloce fra 1956 med gearstang placeret i gulvet og stadig håndbremse under rattet.
Giulia 1600 Sprint fra 1962 med “moderne” kølergrill.
SPECIFIKATIONER, Giulietta Sprint
Opbygning
Selvbærende karrosseri. Langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse, placeret ved motor. Baghjulstræk.
Motor
4-cylindret rækkemotor med to overliggende, kædetrukne knastaksler og to ventiler pr. cylinder. Motorblok og topstykke af aluminium. Boring 74 mm. Slag længde 75 mm. Slagvolumen 1290 ccm. Kompression 8:1. En karburator af typen Solex 35 PAIA7. Maksimal ydelse 65hk v/6.000o/m. Maksimalt drejningsmoment 11 kgm v/4.000o/m. Litereffekt 50,4 hk/I.
Transmission
Manuel 4-trins gearkasse med gearstang, placeret ved rattet. Tør enkeltplade-kobling. Udveksling i gearkasse:
1 . 3,25: 1
2. 1,98: 1
3. 1,35:1
4. 1:1
R. 3,25:1
Udveksling i differentiale: 4,556:1
Hjulophæng
For: Dobbelte triangler, skruefjedre, hydrauliske teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator.
Bag: Stiv aksel med langsliggende reaktionsarme, skruefjedre, hydrauliske teleskopstøddæmper og T-formet stabilisator.
Styretøj
Snekke/rulle.
Bremser
Hydraulisk system med tromlebremser ved alle hjul. Mekanisk håndbremse på baghjulene.
Hjul
Stålfælge i størrelse 4,5×15″ med dæk i størrelse 155-15.
Mål og vægt
Længde 398 cm.
Bredde 154 cm.
Højde 132 cm.
Frihøjde 18 cm.
Akselafstand 238 cm.
Sporvidde for/bag 129/127 cm.
Egenvægt 880 kg.
Benzintank 58 liter.
Præstationer
Tophastighed 165 km/t.
Produktion
1954-1962, Giulietta Sprint, 25.790 stk.
1956-1962, Giulietta Sprint Veloce, 3.521 stk.
1962-1964, Giulia 1600 Sprint, 7.107 stk.
1964-1965, 1300 Sprint, 1.900 stk.
Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksfoto.