Alfa Romeo 750 Competizione
1955: Alfa Romeo 750 Competizione
Alfa Romeo 750 Competizione (italiensk for konkurrence) så dagens lys i 1955, og det var hensigten, at bilen skulle anvendes til væddeløbskørsel i sportsvognsklassen for biler med slagvolumen under 1500 ccm. Bilen er forsynet med en 4-cylindret rækkemotor på 1488 ccm med en effekt på 145hk, hvilket rækker til en tophastighed på 220km/h.
Bemærk to vindspejle og ingen “rygfinne”. Dette eksemplar skulle også befinde sig hos Alfa Romeo i Arese, men det vides ikke, om den er udstillet på museet.
Den ene af de to 750 Competizione. Bemærk ét vindspejl og “rygfinne”.
Det mest usædvanlige ved denne bil er dens karrosseri, et selvbærende karrosseri af stålplade, bygget og designet af designhuset Boano, mens chassiset er fremstillet af Abarth, der ellers er mest kendt for at fremstille hurtige versioner af de mindste Fiat-modeller. Intet ved karrosseriets design leder tankerne i retning af Alfa Romeo, lige bortset fra den antydede Alfa Romeo-trekant i fronten. En fiks detalje er de to karrosserilinjer, der går fra Alfa Romeo-trekantens øvre del til vindspejlet/vindspejlene. Udstødningen sidder udvendigt på bilens venstre side.
Travlhed med seriefremstilling af gadebiler og flere væddeløbssejre med modellerne 1900 og Giulietta betød, at projekt 750 Competizione blev lagt i graven, og man nåede kun at fremstille to prototyper. Det har ikke været muligt af indhente information om forskellen på de to prototyper, men ved hjælp af det tilgængelige billedmateriale kan man se, at det ene eksemplar har ét vindspejl og en “rygfinne” bag chaufføren, medens det andet eksemplar har to vindspejle og ingen “rygfinne”.
Dette billede af den ene af de to 750 Competizione er taget på Alfa Romeos museeum i Arese. Besøg kan varmt anbefales.
Motor og gearkasse til 750 Competizione.
SPECIFIKATIONER, 750 Competizione
Opbygning
Selvbærende karrosseri af stålplade. Langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse, placeret ved motor. Baghjulstræk.
Motor
4-cylindret rækkemotor med to overliggende, kædetrukne knastaksler, topventiler og to ventiler pr. cylinder. Motorblok og topstykke af aluminium. Boring 76 mm. Slaglængde 82 mm. Slagvolumen 1488 ccm. Kompression 10:1. To vandrette dobbelt-karburatorer. Maksimal ydelse 145hk v/8.000o/m. Litereffekt 97,4 hk/l.
Transmission
Manuel 5-trins gearkasse med gearstang, placeret i gulvet. Tør enkeltplade-kobling. Udveksling i differentiale: 4,545:1.
Bremser
Hydraulisk system med tromlebremser for og bag. Mekanisk håndbremse på baghjulene.
Hjulophæng
For: Dobbelte triangler, skruefjedre og hydrauliske teleskopstøddæmpere.
Bag: Stiv aksel med langsliggende reaktionsarme, skruefjedre, hydrauliske teleskopstøddæmper og T-formet stabilisator.
Styretøj
Snekke/rulle.
Hjul
Trådfælge med dæk i størrelse 5,90 x 15″.
Mål og vægt
Længde 347 cm.
Akselafstand 212 cm.
Sporvidde for/bag 122/124 cm.
Egenvægt 690 kg.
Benzintank 80 liter.
Præstationer
Tophastighed 220 km/h.
Produktion
1955: 2 prototyper
Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksfoto.