Alfa Romeo Dauphine

1959: Alfa Romeo Dauphine

Den 4. juni 1959 blev der indgået en aftale mellem franske Renault og italienske Alfa Romeo om licensfremstilling af Renault Dauphine på Alfa Romeos fabrik i Pomigliano d’Arco ved Napoli.

Alfa Romeo Dauphine med rektangulære blinklygter foran og pressede stålfælge uden huller. Bemærk de runde blinklys foran og på forskærmen, på Renault Dauphine i det indsatte billede.

AR Dauphine med 4-cylindret vandkølet rækkemotor, placeret bag. Bemærk kølerribberne ved baglygterne.

For Alfa Romeo betød aftalen en udnyttelse af ledig kapacitet på fabrikken og en øjeblikkelig indtjening uden behov for at binde kapital i udvikling af en ny bilmodel. Renault skulle sørge for værktøjer og materialer, og Alfa Romeo skulle sørge for arbejdskraft, energiforsyning og plads på fabrikken.

Den italienske Dauphine afveg fra sin franske søster på flere punkter. Den havde 12 volt anlæg i stedet for 6 volt, indtrækkets ternede stof var fra Alfa Romeo Giulietta ti, og de forreste blinklygter var rektangulære i stedet for runde.

Dauphine Alfa Romeo, emblem  forskærmen. Dauphine er fransk for kronprinsesse.

 

Alfa Romeo Ondine med pressede stålfælge med huller og gummipuder  de bageste kofangerhorn.

Ondine Alfa Romeo, emblem  forskærmenOndine er fransk for undine, en kvindelig ånd  eller alfsom ifølge middelalderlig folketro lever i vandet.

Alfa Romeo Ondine med 4-cylindret vandkølet rækkemotor.

I 1962 fik bilen en 4-trins gearkasse, og i 1963 fik den skivebremser ved alle hjul.

I 1964 blev motorens kompression øget til 8,5:1, og med en karburator af typen Solex 28 IFT steg den maksimale effekt til 32hk v/4.500o/m.

I 1961 blev model Ondine præsenteret som en luksusudgave af Dauphine. Ondine havde huller i de pressede stålfælge, gummipuder på de bageste kofangerhorn, et ikke-solreflekterende instrumentbræt, tekstilindtræk i bagagerummet (foran) samt chrompyntelister ved vinduerne.

I Frankrig fandtes også en Dauphine Gordini med 40hk, men den version blev aldrig lavet i Italien.

Uso e manutenzioneinstruktionsbog til Alfa Romeo Dauphine.

Interiør i AR Ondine med ikke-solreflekterende instrumentbræt.

SPECIFIKATIONER, Dauphine

Opbygning
Selvbærende karrosseri. Langsliggende motor, placeret bag bagaksel. Gearkasse, placeret foran motor. Baghjulstræk.

Motor
4-cylindret rækkemotor med én sideliggende, tandhjulstrukket knastaksel og to ventiler pr. cylinder. Topstykke af aluminium, motorblok af støbejern. Boring 58 mm. Slaglængde 80 mm. Slagvolumen 845 ccm. Kompression 8,0:1. En karburator af typen Solex 28 IBT. Maksimal effekt 26,5hk v/4.250 o/m. Maksimalt drejningsmoment ca. 66 Nm. Litereffekt 31,4 hk/l.

Transmission
Manuel 3-trins gearkasse med gearstang, placeret i gulvet. Tør enkeltpladekobling. Udveksling i gearkasse:

1. 3,7:1

2. 2,28:1

3. 1,52:1

R. 3,7:1

Udveksling i diff.: 4,375:1

Hjulophæng
For: Dobbelte triangler, skruefjedre, hydrauliske teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator.
Bag: Langsliggende reaktionsarme, skruefjedre og hydrauliske teleskopstøddæmpere.

Styretøj
Tandstangstyring.

Bremser
Hydraulisk system med tromlebremser ved alle hjul.

Hjul
Stålfælge i størrelse 4,5×15″ med dæk i størrelse 5.30×15.

Mål og vægt
Længde 394,5 cm.

Bredde 152 cm.

Højde 144 cm.

Frihøjde 14,5 cm.

Akselafstand 227 cm.

Sporvidde for/bag 125/122 cm.

Egenvægt 630 kg.

Benzintank 32 liter.

Præstationer
Acceleration 0-100 km/t ca. 37 sek. Tophastighed 115km/t.

Produktion
1959-1964 Alfa Romeo Dauphine
1961-1962 Alfa Romeo Ondine

Nypris (1964)
Alfa Romeo Dauphine 775.000 lire
Fiat 850 berlina 750.000 lire

Alfa Romeo Ondine.

Tekst: Erik Schifter-HolmFotoFabriksfoto og diverse.