Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale

1959: Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale

Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale er resultatet af Alfa Romeo’s aerodynamiske eksperimenter, der blev udført i samarbejde med Bertone. I forhold til model Giulietta Sprint Veloce har Giulietta Sprint Speciale et lavt, “vindglat” karrosseri med kurvede linier, en anderledes front, en afskåret bagende, en kortere akselafstand og en lavere vægt.

Ved den første præsentation på biludstilling i Torino i oktober 1957 stod Giulietta Sprint Speciale’n på Bertone’s stand uden Alfa Romeo-mærke og uden forkofanger.

Her er endnu en prototype, hvor der er kommet blinklys og Alfa-trekant på, mens forkofangeren stadig mangler.

Det var Alfa Romeo’s mål at fremstille en agil bil til gadebrug med lille motor og høje præstationer, og målet må siges at være opfyldt. Motoren er den kendte og afprøvede 4-cylindrede aluminiums-rækkemotor på 1290 ccm med to overliggende, kædetrukne knastaksler. Kompressionen er øget til 9,7:1, og dermed er effekten øget til 97hk v/6.500o/m. Bilen har en 5-trins gearkasse, og tophastigheden er 183km/t.

Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint Speciale blev præsenteret på automobiludstillingen i Genève i foråret 1963 og erstattede model Giulietta Sprint Speciale fra 1957. Karrosseriet var uændret, men motoren var en anden. Motoren var igen en 4-cylindret aluminiums-rækkemotor, men nu på 1570 ccm. Kompressionen var igen 9,7:1, men effekten var nu 113hk v/6.500o/m, og det maksimale drejningsmoment var 13,4 kgm v/4.200 o/m. Tophastigheden var nu 191km/t.

Sprint Speciale i passende omgivelser.

En tidlig model, hvor man rigtig kan fornemme den vindglatte udformning.

I en tid uden vindtunnel foretog Alfa Romeo aerodynamiske undersøgelser på motorvejen mellem Milano og Torino. På bilens karrosseri var der fastgjort små uldtråde, der gjorde det muligt at se fartvindens turbulens på karrosseriet. Testbilen blev filmet fra en anden bil, og filmen var et godt grundlag i bestræbelserne på at skabe et mere aerodynamisk karrosseri.

Motorændringen var ikke for at give bilen bedre præstationer, men for at gøre bilen mere kørbar/anvendelig på grund af den store motors højere drejningsmoment ved lave omdrejninger. Bilen var 75 kg tungere end model Giulietta Sprint Speciale, og interiøret var ændret med blandt andet et nyt instrumentbord med anderledes instrumentering. De første 200 eksemplarer havde samme bremsesystem som model Giulietta Sprint Speciale, men fra oktober 1963 blev bilen fremstillet med skivebremser foran.

I øjeblikket (efterår 2007) er en rød Giulietta Sprint Speciale fra 1963 til salg i Italien for EUR 34.000, og en hvid Giulia 1600 Sprint Speciale fra 1965 er til salg i Spanien for EUR 42.000.

Interiør i Giulietta Sprint Speciale.

Instrumentbord i Giulia-modellen, hvor de tre instrumenter sidder i samme højde.

Giulia Sprint Speciale. Bemærk også TZ1 i baggrunden.

SPECIFIKATIONER, Giulietta Sprint Speciale

Opbygning
Selvbærende karrosseri. Langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse, placeret ved motor. Baghjulstræk.

Motor
4-cylindret rækkemotor med to overliggende, kædetrukne knastaksler og to ventiler pr. cylinder. Motorblok og topstykke af aluminium. Boring 74 mm. Slaglængde 75 mm. Slagvolumen 1290 ccm. Kompression 9,7:1. En karburator af typen Weber 40DCOE3. Maksimal effekt 97 hk v/6.500 o/m. Maksimalt drejningsmoment 11,4 kgm v/5.500 o/m. Litereffekt 75,2 hk/l.

Transmission
Manuel 5-trins gearkasse med gearstang, placeret i gulvet. Tør enkeltplade-kobling. Udveksling i gearkasse:

1. 3,25:1

2. 1,98:1

3. 1,35:1

4. 1:1

5. 0,85:1

R. 3,25:1.

Udveksling i differentiale: 4,556:1.

Hjulophæng
For: Dobbelte triangler, skruefjedre, hydrauliske teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator.
Bag: Stiv aksel med langsliggende reaktionsarme, skruefjedre, hydrauliske teleskopstøddæmper og T-formet, central reaktionsarm.

Styretøj
Snekke/rulle.

Bremser
Hydraulisk system med tromlebremser ved alle hjul. Mekanisk håndbremse på baghjulene.

Hjul
Stålfælge i størrelse 4,5×15″ med dæk i størrelse 155×15.

Mål og vægt
Længde 412 cm.

Bredde 166 cm.

Højde 128 cm.

Frihøjde 14 cm.

Akselafstand 225 cm.

Sporvidde for/bag 129,2/127 cm.

Egenvægt 950 kg.

Benzintank 80 liter.

Præstationer
Tophastighed 183 km/t.

Produktion
1959-1963: Giulietta Sprint Speciale: 1.252 stk.
1963-1965: Giulia 1600 Sprint Speciale: 1.400 stk.

Nypriser
pr. 10.11.1958 (kilde: BilÅrbogen 1958):
Alfa Romeo Giulietta, 34.600 kr.
Alfa Romeo Giulietta Spider, 44.720 kr.
Alfa Romeo Giulietta Sprint, 47.250 kr.
Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale, 77.150 kr.
Fiat 1100, 17.800 kr.
Fiat 1200 Spider, 29.993 kr.
Mercedes-Benz 180, 29.713 kr.
Porsche 356, 45.840 kr.
Volkswagen type 1, 13.296 kr.

Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksfoto og diverse.