Alfa Romeo 2600 Sprint
1962: Alfa Romeo 2600 Sprint
Efter de allieredes bombning under Anden Verdenskrig tog det Alfa Romeo flere år at komme sig og vende tilbage til normal bilproduktion. Den første rigtige efterkrigsbil var model 1900 med en 4cylindret motor med dobbelte, overliggende knastaksler og et slagvolumen på 1884 ccm. Med tiden blev der fremstillet flere forskellige vellykkede Sprint- og Spidermodeller af denne, den første model med selvbærende karrosseri. I 1958 blev 1900serien afløst af den nye 2000-serie, der med et slagvolumen på 1975 ccm havde en lidt større udgave af samme motor.
Den nye 2000-serie blev dog ikke den “bærende” del af Alfa Romeo-programmet, på grund af de populære Giulietta og Giulia-modeller. Der blev hurtigt fremstillet smarte Sprint- og Spider-modeller til 2000-serien, og i 1958 præsenterede Alfa Romeo en Spider-model med karrosseri af Touring bygget på en forkortet bundplade. I 1960 blev Sprint-modellen præsenteret med karrosseri af Bertone.
I 1962 blev det meddelt, at en ny 2600serie var på vej. Den nye 2600-serie havde samme chassis og hjulophæng og næsten samme karrosseri som 2000-serien. Den nye 6-cylindrede motor på 2.584 ccm havde samme udseende som den 4-cylindrede motor, men det var en alublok med våde cylinderforinger i den 6-cylindrede motor, der selvfølgelig også havde flere kræfter. Motorerne i Spider- og Sprint-modellerne havde 145hk ved 5.900o/m, og de kunne nå en tophastighed i nærheden af 200km/t.
Det var svært at se forskel på en 2000- og en 2600-model, men de havde dog intet til fælles med model 2600 SZ, der blev præsenteret i 1965. Med samme korte akselafstand som Spider- og Sprint-modellerne var model 2600 SZ en overraskende coupe med design af Zagato. Den havde rektangulære forlygter og sit helt eget udseende. Selvom den ikke havde flere kræfter end de mere ‘”jordnære” 2600 Spider og 2600 Sprint, havde den bedre præstationer, takket være mindre luftmodstand og lavere egenvægt, og den var i stand til at nå en tophastighed på 210km/t. For de bedre præstationer måtte man acceptere ringere pladsforhold og et højere støjniveau.
SPECIFIKATIONER, 2600 Sprint
Opbygning
Selvbærende karrosseri designet af Bertone. Langsliggende motor placeret foran. Gearkasse placeret ved motor. Baghjulstræk.
Motor
6-cylindret rækkemotor med 2 overliggende kædetrukne knastaksler. 2 ventiler pr. cylinder. Motorblok og topstykke af aluminium. Boring 83 mm. Slaglængde 79,6 mm. Slagvolumen 2584 ccm. Kompression 9,0:1. 3 dobbelte, vandrette karburatorer af typen Solex 44 PHH. Maksimal ydelse 145hk v/5.900o/m. Maksimalt drejningsmoment 18,8 kgm v/2.000 o/m. Litereffekt 56,1 hk/l.
Transmission
Manuel 5-trins gearkasse med gearstang placeret i gulvet. Hydralisk tør enkeltplade-kobling. Udveksling i gearkasse:
1. 3,304:1
2. 1,987:1
3. 1,354:1
4. 1,0:1
5. 0,79:1
R. 3,01:1
Udveksling i differentiale: 4,778:1
Hastighed i 5. trin ved 1.000 o/m 32,1 km/t.
Hjulophæng
For: Dobbelte triangler, skruefjedre, teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator.
Bag: Stiv aksel med langsliggende reaktionsarme, skruefjedre og teleskopstøddæmpere.
Styretøj
Snekke/rulle.
Bremser
Hydraulisk system med servo-assistance med 316 mm skivebremser for tromlebremser bag. Mekanisk håndbremse på baghjulene.
Hjul
Stålfælge med dæk i størrelse 165 x 400.
Mål og vægt
Længde 458 cm.
Bredde 171 cm.
Højde 138 cm.
Frihøjde 15 cm.
Akselafstand 258 cm.
Sporvidde for/bag 140/137 cm.
Egenvægt 1.370 kg.
Benzintank 60 liter.
Vægt/effekt 9,4 kg/hk.
Præstationer
Tophastighed 197 km/t. Gennemsnitlig brændstoføkonomi 6,9 km/l.
Produktionsår
1962-1966
Produktionsantal
6.999 stk. heraf 597 højre-styrede.
En 2600 SZ i selskab med en 2600 Sprint, fotograferet ved Classicotræffet i 2006.
Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Internettet og Gert Lehman.