Alfa Romeo Spider 1600 "Duetto"

1966: Alfa Romeo Spider 1600 "Duetto"

Alfa Romeo Spider 1600 blev præsenteret på Automobiludstillingen i Genève i marts 1966, som en afløser for Giulietta/Giulia Spider fra 1955.

Alfa Romeo Spider 1600 “Duetto”, 1966.

…og med hardtop.

Den nye Spider var designet af Pininfarina, og det var designhusets sidste bil, inden Battista Pininfarinas død i 1966. Designet var nyt, og bilen fik hurtigt tilnavnet “Osso di seppia” (italiensk for blæksprutte-knogle) på grund af dens runde form, den lave front og hæk og indpresningen på siden fra forhjulet og bagud. Kun to måneder efter dens præsentation i Genève blev den sejlet over Atlanten med det gode skib Raffaello for at blive udstillet i USA.

Bilen er kendt som “Duetto”, men officielt har den aldrig heddet andet end Alfa Romeo Spider 1600. Alfa Romeo udskrev en konkurrence for at finde et velegnet modelnavn, og vindernavnet blev “Duetto” (italiensk for duet), men man har aldrig gjort brug af vindernavnet i brochurer, etc.

Bilen havde en birolle i Mike Nichols’ film “The Graduate” (Fagre Voksne Verden) fra 1967 med Dustin Hoffman og Anne Bancroft. Mike Nichols vandt en Oscar for bedste instruktion, og Simon & Garfunkel havde lavet musikken. Mon ikke de fleste kender sangen “Mrs. Robinson”, der også blev indspillet af Frank Sinatra?

På røntgentegningen kan man se de mange grundlæggende fælles træk for alle 105-modellerne. Motor med dobbelt overliggende knastaksler, skivebremser på alle hjul, dobbelte tværsvingarme foran, og stiv bagaksel med skruefjedre og reaktionsarme bag.

I 1967 kom Spider 1750 Veloce, der i sit ydre var identisk med Spider 1600. Den havde en motor på 1779 ccm med en maksimal ydelse på 114hk, hvilket tillod en tophastighed på 188km/t. De øvrige tekniske ændringer var en hydraulisk manøvreret kobling, Spica-brændstofindsprøjtning til det amerikanske marked, og man kunne nu vælge et 25%-spærredifferentiale som ekstraudstyr.

For at tiltrække et yngre publikum blev Spider 1300 Junior præsenteret i 1968. I sit ydre var den ligeledes identisk med Spider 1600, og den havde en motor på 1290 ccm med en maksimal ydelse på 88hk, der rakte til en tophastighed på 168km/t. Spider 1300 Junior var ca. 20% billigere end Spider 1750 Veloce og var dermed attraktiv for det yngre publikum.

Her overrækker Alfa Romeo-direktøren Giuseppe Luraghi nøglerne til præmien til vinderen af navne-konkurrencen, Guidobaldi Trionfi.

Cockpittet i en Alfa Romeo Spider 1600 “Duetto” fra 1966.
Gennem Spider-modellens 28 år lange liv fik den tre større facelift udvendigt og endnu flere indvendigt.

Bagagerum på 300 liter er flot, især når de efterfølgende GTV og Spider (Tipo 916) kun rummer det halve.

SPECIFIKATIONER, Spider 1600 “Duetto”

Opbygning
Selvbærende karrosseri. Langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse placeret ved motor. Baghjulstræk.

Motor
4-cylindret rækkemotor med to overliggende, kædetrukne knastaksler og to ventiler pr. cylinder. Motorblok og topstykke af aluminium. Boring 78 mm. Slaglængde 82 mm. Slagvolumen 1570 ccm. Kompression 9:1. To karburatorer af typen Weber 40 DCOE 27. Maksimal ydelse 110hk v/6.000o/m. Maksimalt drejningsmoment 14,2 kgm v/2.800 o/m. Litereffekt 70,1 hk/l.

Transmission
Manuel 5-trins gearkasse med gearstang, placeret i gulvet. Tør enkeltplade-kobling. Udveksling i gearkasse:

1. 3,3:1

2. 1,98:1

3. 1,35:1

4. 1:1

5. 0,79:1

R. 3,01:1

Udveksling i differentiale: 4,556:1.

Hjulophæng
For: Dobbelte triangler, skruefjedre, hydrauliske teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator.
Bag: Stiv aksel med langsliggende reaktionsarme, skruefjedre, hydrauliske teleskopstøddæmper og T-formet stabilisator.

Styretøj
Snekke/rulle.

Bremser
Hydraulisk system med skivebremser ved alle hjul (bremseforstærker fra 1967). Mekanisk håndbremse på baghjulene.

Hjul
Stålfælge i størrelse 4,5×15″ med dæk i størrelse 155SR15.

Mål og vægt
Længde 425 cm.

Bredde 163 cm.

Højde 129 cm.

Akselafstand 225 cm.

Sporvidde for/bag 131/127 cm.

Egenvægt 990 kg.

Bagagerum 300 liter.

Benzintank 46 liter.

Præstationer
Acceleration 0-100 km/t 10,3 sek. Tophastighed 182 km/t.

Produktion
1966-1968 Spider 1600
1967-1969 Spider 1750 Veloce
1968-1969 Spider 1300 Junior

Nypriser i 1967
Alfa Romeo Spider 1600, kr. 51.951
Fiat 124 Sport Spider, kr. 44.000
Volkswagen 1200, kr. 15.249

Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksfoto.