Alfa Romeo Tipo 33 Stradale
1968: Alfa Romeo Tipo 33 Stradale
Det blev kun til 18 eksemplarer af gadeudgaven af Alfa Romeo’s succesrige racervogn, Tipo 33. Det var imidlertid en ekstremt flot bil. Alfa Romeo’s tidligere designchef, Walter de’Silva, pegede således på Tipo 33 Stradale, som et af Alfa Romeo’s bedste design.
En Tipo 33 Stradale er vel en Tipo 33 Stradale, vil du måske sige? Men prøv at se lidt på billederne her!
Ovenfor ser du den første prototype med opslåede halvmågevingedøre. Det bageste luftudtag ovenpå er delt i fire små felter, og der er ingen luftudtag bagved nogen af hjulene.
Den to-liters V8-motor, der sad i væddeløbsudgaven af Alfa Romeo Tipo 33, blev i en noget ændret udgave (230 DIN hk i stedet for 270 DIN hk) anvendt i en meget begrænset produktion af aggressive gaderacere.
Motoren havde som nævnt kun to liters slagvolumen (den mindste, kendte V8′ er i en bil), fire overliggende knastaksler, tørsumpsmøring og dobbelttænding. Gearkassen var 6-trins (!), og en racerkobling gjorde bykørsel vanskelig.
Akselafstanden blev øget med 100 mm for at give chauffør og passager en acceptabel grad af komfort, og det færdige resultat blev en meget lav og strømlinet coupe, designet og konstrueret af Franco Scaglione. Karroseriet blev bygget af den milanesiske karrosseribygger, Marezzi.
Tipo 33 havde en rørgitterramme, men på Stradale-udgaven var rørene lavet af stål i stedet for som på de mange racerudgaver af magnesium.
Alfa Romeo havde lovet 95% af den ydelse som den åbne racerversion havde, og en test på Balocco test-banen beviste den meget effektive aerodynamiske form, da bilen var i stand til at nå en tophastighed på 260 km/t ved 9.000 o/m.
Her ser du det eksemplar, der står på museet. Luftudtaget ovenpå er da blevet sammenhængende, og der er kommet to-delt luftudtag bag baghjulene (intet ved forhjulene).
Alfa-museets Tipo 33 er en mellemting mellem den første prototype og den endelige udgave.
Fra begyndelsen af 1968 og indtil marts 1969 fremstillede Autodelta (med hjælp fra karrosserifirmaet, Marezzi, som tidligere nævnt) 18 eksemplarer, og inden den egentlige produktion var der blevet fremstillet en prototype, som blev vist påbil udstillingen i Frankfurt i september 1967. Den endelige udgave blev vist på bil udstillingen i Geneve i marts 1968.
Fra 1968 til 1976 fremstillede mange designhuse opsigtsvækkende concept-biler på samme chassis. Bertone fremstillede sine modeller Carabo og Navajo, Italdesign sin model Iguana og Pininfarina en berlinetta, en roadster kaldet “Cuneo” og en spider.
Her er den endelige version. Nu er der kommet net-luftudtag bag både for- og baghjul. Der er to i stedet for fire forlygter og dermed en lavere lygteåbning, der ender i en spids nederst. Der er kommet to normale vinduesviskere (kun en på billedet), fastgjort under forruden, i stedet for en hængende pantografvisker.
SPECIFIKATIONER, Tipo 33 Stradale
Opbygning
Gitterramme af stålrør. Karrosseri af stål og aluminium, designet af Franco Scaglione. Langsliggende motor, monteret centralt. Gearkasseplaceret bag motor. Baghjulstræk.
Motor
8-cylindret 90° V-motor med 2 x 2 overliggende, kædetrukne knastaksler. 2 ventiler og 2 tændrør pr. cylinder. Motorblok og topstykke af aluminium. Boring 78 mm. Slaglængde 52,2 mm. Slagvolumen 1995 ccm. Kompression 10,0:1. Spica-benzinindsprøjtning. Maksimal ydelse 245 SAE hk (230 DIN hk) v/8.800 o/m. Maksimalt drejningsmoment 22,5 SAE kgm (21,0 DIN kgm) v/7.000 o/m. Litereffekt 122,8 SAE hk/l (115,3 DIN hk/l).
Transmission
Manuel 6-trins gearkasse med gearstang placeret i gulvet. Hydraulisk, tør enkeltplade-kobling. Udveksling i gearkasse:
1. 3,25:1
2. 2,18:1
3. 1,6:1
4. 1,3:1
5. 1,12:1
6. 0,96:1
R. 3,273:1
Udveksling i differentiale: 4,556:1.
Hjulophæng
Dobbelte triangler, skruefjedre, teleskopstøddæmper og krængningsstabilisator for og bag.
Styretøj
Tandstangsstyring.
Bremser
Hydraulisk 2-kreds-system med 250 mm skivebremser for og 280 mm skivebremser bag. Ventilerede bremseskiver for og bag. Håndbremse på baghjulene.
Hjul
Aluminiumsfælge med dæk i størrelse 5,25 M 13 for og 6,00 L 13 bag.
Mål og vægt
Længde 397 cm.
Bredde 171 cm.
Højde 99 cm.
Akselafstand 235 cm.
Sporvidde for/bag 135/145 cm.
Egenvægt tør 700 kg.
Egenvægt køreklar 860 kg.
Vendediameter 13,0 m.
Bagagerum 50 l.
Benzintank 98 l.
Vægt/effektforhold 2,86 kg/SAE hk (3,04 kg/DIN hk) tør. 3,51 kg/SAE hk (3,74 kg/DIN hk) køreklar.
Præstationer
Tophastighed 260 km/t.
Acceleration 01.000 m 25,0 sek.
Gennemsnitlig brændstoføkonomi 3,3 km/l.
Produktionsantal
18 stk.
Produktionsår
1968-1969.
Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksfoto og Internettet.