Alfa Romeo Alfetta GT/V8

1977: Alfa Romeo Alfetta GT/V8

I 1977 fremstillede Alfa Romeo’s væddeløbsafdeling, Autodelta, en lille serie usædvanlige gadebiler.

Alfetta GT/V8 kendes på de særlige luftindtag på motorhjelmen, på den dobbelte centerudstødning og emblemet på bagklappen.
Som det kan ses, var der lidt uoverensstemmelser om, hvad modellen skulle hedde. Nummerpladen siger GT/V8 (med en ganske tynd skråstreg), mens navnelinien på pressefotoet siger Alfetta GTV 2.6i V8. På siden af bilen står 2.6, og på bagklappen 2600!

Den daværende tyske Alfa Romeo importør i Aachen havde bestilt ca. 20 stk. Alfetta GTV med motorer fra Montreal.

Bilerne fik modelnavnet Alfetta GT/V8, og de havde alle en V8-motor på 2,6 liter med fire overliggende knastaksler og mekanisk benzinindsprøjtning. Den maksimale ydelse var 200hk v/6.500 o/m, hvor en ”normal” Alfetta GTV 2.0 havde en ydelse på 122hk v/5.300o/m. Acceleration fra nul til 100 km/t var 7,5 sek. mod 9,5 sek. for en 2.0, og tophastigheden var over 230 km/t mod 195 km/t for en 2.0.

Interiør i Alfetta GT/V8.
Instrumentbordet stammer fra Alfasud Sprint!

I Tyskland blev Alfetta GT/V8 solgt for 50.000 DM svarende til cirka 20.000.000 Lire eller ca. 2,7 gange prisen for en Alfetta GTV 2.0

90 graders V8 med fire overliggende knastaksler og mekanisk benzinindsprøjtning med to “4-cylindrede” Spica-indsprøjtningspumper. Cylindervolumen er 2.593 cm3, og maks. effekt 200 hk. Og lyden fantastisk!
Spica-indsprøjtningssystemet er ikke alt for nemt at have med at gøre. Viggo Pedersen, Vallø, der ejede en sådan, havde selv ombygget koldkørselssystemet ved hjælp af bl.a. en voks-termostat. Det kræver lidt opfindsomhed. Reservedelene er heller ikke for lette at få fat i.

Dette eksemplar har fået udskiftet Spica-indsprøjtningssystemet med fire dobbelte karburatorer. Det er en ofte set forandring at udskifte Spica-systemet med karburatorer.
Vort klubmedlem, Jakob Nielsen, som har en metalbrun Montreal, har fået monteret Bosch motorsport indsprøjtningssystem, der “gemmer sig” flot under det originale luftfilter, så man ikke opdager “uoriginalitet”.

SPECIFIKATIONER, Alfetta GT/V8

Opbygning
Selvbærende stålkarrosseri. Langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse, placeret bag. Baghjulstræk.

Motor
8-cylindret 90-graders V-motor med 4 overliggende, kædetrukne knastaksler og 2 ventiler pr. cylinder. Motorblok og topstykke af aluminium. Boring 80 mm. Slaglængde 64,5 mm. Slagvolumen 2593 ccm. Kompression 9:1. Mekanisk benzinindsprøjtning af mærket Spica. Maksimal ydelse 200hk v/6.500o/m. Maksimalt drejningsmoment 270 Nm v/4.750 o/m. Litereffekt 77,1 hk/l.

Transmission
Manuel 5-trins gearkasse med gearstang, placeret i gulvet. Tør enkeltpladekobling. Udveksling i gearkasse: 

1. 3,30:1

2. 2,00:1

3. 1,37:1

4. 1,04:1

5. 0,83:1

R. 3,09:1

Udveksling i differentiale: 4,10:1

Styretøj
Tandstangstyring.

Bremser
Hydraulisk system med skivebremser for og bag. Mekanisk håndbremse på baghjulene.

Hjulophæng
For: Dobbelte triangler med langsliggende torsionsfjedre, hydrauliske teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator.
Bag: De Dion-aksel med skruefjedre, hydrauliske teleskopstøddæmpere og krængningsstabilisator.

Hjul
Aluminiumsfælge 5,5×14” med dæk i størrelse 195/70-14.

Mål og vægt
Længde 421 cm. 

Bredde 166 cm. 

Højde 133 cm. 

Akselafstand 240 cm. 

Sporvidde for/bag 136/135,8 cm. 

Egenvægt 1.300 kg. 

Benzintank 54 liter.

Præstationer
Acceleration 0-100 km/t 7,5 sek. Tophastighed over 230 km/t.

Produktion
1977: ca. 20 stk.

Pris
50.000 DM = ca. 20.000.000 Lire = ca. 2,7 x Alfetta GTV 2.0

Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Internettet og fabriksfoto.