Alfa Romeo 33 S 1.7 16V Permanent 4

1991: Alfa Romeo 33 S 1.7 16V Permanent 4

Alfa Romeo 33 blev præsenteret med firehjulstræk på Automobiludstilling i Frankfurt i 1983, men det var ikke et “rigtigt” firehjulstræk. Der var tale om et hjælpe-firehjulstræk, hvor chaufføren manuelt kunne tilkoble træk på baghjulene ved hjælp af et håndtag foran gearstangen. Dette hjælpe-firehjulstræk var til kørsel i sne og mudder, og det kunne ikke tåle kørsel på bar asfalt i længere tid. Når firehjulstrækket var koblet til, var for- og baghjul låst sammen.

Alfa 33 Permanent 4 kan kendes på fælgene, der har samme design som fælgene på Alfa 164 3.0 V6 QV.

Der er ikke sparet på emblemerne…

Alfa 33 fik et designmæssigt facelift i 1990, og samtidig fik den et lidt ændret firehjulstræk. Håndtaget foran gearstangen var nu erstattet af en trykknap, og man behøvede ikke længere at holde stille for at tilkoble træk på baghjulene, men der var stadig tale om et hjælpe-firehjulstræk til kørsel i sne og mudder.

På Automobiludstillingen i Genève i 1991 blev Alfa 33 præsenteret med et permanent firehjulstræk. Motoren var den kendte boksermotor på 1712 ccm med fire overliggende knastaksler, 16 ventiler, benzinindsprøjtning med enkelt-gasspjæld og en maksimal ydelse på 129hk. Den almindelige 1.7 havde stadig det gamle 4×4.

Bilens firehjulstræk er af Viscomatic-typen, der er baseret på en visco-kobling, som også er blevet brugt i Volkswagen Golf Syncro og Opel Vectra 4×4. Motoren trækker direkte på forhjulene, og der er så tilføjet et udtag til en kardanaksel, gående bagud til visco-koblingen. Visco-koblingen består af roterende skiver med en silikone-olie imellem til at overføre kraften fra den ene skive til den anden. Når der ikke er nogen hastighedsforskel mellem for- og baghjul, overføres næsten ingen kraft til baghjulene (kun ca. 5% ved ligeudkørsel), men når forhjulene begynder at spinne, overføres mere kraft til baghjulene. Hvis forhjulene holder på is, kan al kraft faktisk overføres til baghjulene, idet visco-koblingen nærmest låser.

Af hensyn til bilens ABS-system åbnes en lille mekanisk kobling automatisk, når man rører bremsen (elektrisk føler på bremsepedalen), og baghjulene ruller nu helt frit. Når bremsepedalen slippes, er der igen mindst 5% trækkraft til baghjulene. Systemet giver en maksimal udnyttelse af vejgrebet, og det arbejder helt automatisk, så chaufføren ikke skal bekymre sig om det. Når man skal på rullebremse med bilen, kan man tage en sikring ud, og så er baghjulstrækket permanent frakoblet.

Røntgentegning af Alfa 33 med permanent firehjulstræk. Visco-koblingen ses på midten af kardanakslen.

Alfa 33 med permanent firehjulstræk er 70 kg tungere end sin forhjulstrukne søster, og det koster 0,5 sek. i acceleration 0-100 km/t samt 7 km/t på tophastigheden. Bagakslen fylder mere, og bagagerummet er derfor 110 liter mindre.

Det svenske bilblad, Teknikens Värld, kaldte i sommeren 1991 bilen for den hidtil bedste Alfa 33. Med aluminiumsfælge, fjern-betjent centrallås, Nardi-rat og Recaro-forsæder kostede den kun SEK 140.000 (DKK 149.000) i Sverige, medens prisen herhjemme ville være cirka kr. 275.000. Bilen blev dog aldrig importeret af importøren. De eksemplarer, der findes i Danmark nu, er importeret brugte – mest fra Tyskland.

Blandt klubbens medlemmer er der (april 2004) registreret fire stk. Alfa Romeo 33 S 1.7 16V Permanent 4.

I 1993 ændredes bilens tilnavn fra Permanent 4 til Q4 i overensstemmelse med de øvrige firehjulstrukne modeller i Alfa Romeo’s program, nemlig 155 Q4 og 164 Q4. Ændringen markeredes ved at gå over til andre fælge, nemlig “split-fælg”-design og runde huller, som vist herunder.

Q4-modellen kendes på de anderledes designede fælge.

SPECIFIKATIONER, 33 S 1.7 16V Permanent 4

Opbygning
Selvbærende karrosseri af stålplade. Langsliggende motor, placeret foran. Gearkasse placeret ved motor. Firehjulstræk. Træk til baghjul overføres via visco-kobling, der elektrisk kobles fra under opbremsning.

Motor
4-cylindret boksermotor med fire tandremstrukne, overliggende knastaksler og fire ventiler pr. cylinder. Motorblok af støbejern og topstykker af aluminium. Boring 87 mm. Slaglængde 72 mm. Slagvolumen 1712 ccm. Kompression 10:1. Elektronisk benzinindsprøjtning af mærket Bosch ML4-1 Motronic. Maksimal ydelse 129 hk v/6.500 o/m. Maksimalt drejningsmoment 151 Nm v/4.600o/m. Litereffekt 75,4hk/l.

Transmission
Manuel 5-trins gearkasse med gearstang, placeret i gulvet. Tør enkeltplade-kobling. Udveksling i gearkasse: 

1. 3,14:1

2. 1,86:1

3. 1,32:1

4. 1,02:1

5. 0,85:1

R. 3,09:1

Udveksling i differentiale: 3,889:1

Hastighed ved 1.000 o/m i 5. gear 31,8 km/t.

Hjulophæng
For: McPherson-fjederben med skruefjedre og hydrauliske teleskopstøddæmpere. Krængningsstabilisator.
Bag: Stiv aksel med 4 reaktionsarme, Panhard-stang, skruefjedre og hydrauliske teleskopstøddæmpere.

Styretøj
Tandstangsstyring med servoassistance.

Bremser
Hydraulisk system med servoassistance, ABS og skivebremser med ventilerede skiver for og massive skiver bag. Mekanisk håndbremse på baghjulene.

Hjul
Aluminiumsfælge 5,5×14″ m. 185/60HR14.

Mål og vægt
Længde 407 cm. 

Bredde 161 cm. 

Højde 137 cm. 

Akselafstand 247 cm. 

Sporvidde for/bag 136/138 cm. 

Frihøjde 12 cm. 

Bagagerum 290/1.050 liter. 

Egenvægt 1.070 kg. 

Brændstoftank 53 liter. 

Vægt/kraftforhold 8,3 kg/hk.

Præstationer
Acceleration 0-100 km/t 8,9 sek. 

Tophastighed 198 km/t. 

Acceleration 0-1.000 m 31,8 sek. 

Brændstofforbrug landevej/motorvej/by 16,7/12,5/10 km/l.

Produktionsår
1991-1994

Nypriser pr. 10.10.1991
Alfa 33 1.5 i.e. (95 hk), kr. 165.915
Alfa 33 1.7 i.e. (105 hk), kr. 192.002
Alfa 33 1.7 16V QV (129 hk), kr. 233.011
Alfa 33 S 1.7 16V Permanent 4 (129hk), ca. kr. 275.000
(de firehjulstrukne blev ikke importeret til DK)

Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksfoto.