Alfa Romeo 164 Q4
1994: Alfa Romeo 164 Q4
Alfa Romeo 164 Q4 blev præsenteret i slutningen af 1993, og modelbetegnelsen afslørede straks, at dette var noget helt særligt. Kendere vidste, at Q’et stod for quadrifoglio (firkløver), og at 4-tallet betød firehjulstræk. Denne bil havde imponerende præstationer og evnen til at stå fast. Den helt nye 6-trins gearkasse, det elektroniske Viscomatic-firehjulstræk, ABS-bremseme og den kraftfulde V6motor placerede denne 164’er blandt eliten af personbiler med fire døre.
Firehjulstrækket var udviklet af Alfa Romeo og Steyr-Puch i Østrig. Der var blevet brugt megen tid på udvikling af systemet, og der var blevet bygget adskillige prototyper. Viscomatic-systemet er baseret på en visco-kobling, som vi kender fra Alfa Romeo 33 Q4, og som også blev brugt i Volkswagen Golf Syncro og Opel Vectra 4×4. Motoren trækker direkte på forhjulene, og der er så tilføjet et udtag til en kardanaksel, gående bagud til viscokoblingen foran det bageste differentiale. Koblingen, der består af roterende skiver med en silikone-olie imellem til at overføre kraften fra den ene skive til den anden, var blevet videreudviklet og var nu styret elektronisk. Ved at sætte mere eller mindre tryk på olien kan man få baghjulene til at trække mere eller mindre. Dette kan gøres så effektivt, at hvis forhjulene står og spinner på is, vil der blive sat så kraftigt et tryk på koblingen, at al kraft overføres til baghjulene.
Læderindtræk, aircondition og en airbag var standard.
Det bageste differentiale og den elektronisk styrede visco-kobling. Planetgearet bruges alene til at frakoble trækket bagtil under opbremsning, så ABS-systemet kan fungere optimalt.
Motoren var den hidtil kraftigste udgave af V6’eren. 228 hk havde den og en inciterende lyd. Men den havde bedre magt over tingene i den lettere, forhjulstrukne udgave.
Den elektroniske styreenhed får oplysninger om bremsning, styreudslag, bilens hastighed og forskellen i for- og baghjulenes hastighed. På basis af disse oplysninger giver den besked til hydraulik-systemet om hvor meget tryk, der skal sættes på visko-koblingen, og dermed hvor megen kraft, der skal ledes til baghjulene. Styreenheden kommunikerer også med Bosch Motronic- og ABS-systemet. Systemet giver en maksimal udnyttelse af vejgrebet, og det arbejder helt automatisk, så føreren ikke skal beslutte noget om dets indstilling. Det var det mest avancerede firehjulstræk-system, der fandtes, og det kan sammenlignes med det system, som fandtes i Porsche 959.
Bilen var forsynet med “tydelige” skørter, der ikke faldt i alles smag, og der blev kun solgt ganske få eksemplarer.
Styringssystemet til 4-hjulstrækket er omfattende: 1: ABS-styreboks. 2: Motronic styreboks. 3: Viscomatic-kontrolboks. 4: Accelerometer. 5: Viscomatic og servostyrings hydraulik-niveau-føler. 6: 4WD fejlfunktions-kontrollampe. 7: Stik til Alfa-tester. 8: Viscomatic-styresystem med olietryksføler, hydraulik-akkumulatorventil og flow-ventil. 9: Viscomatic positionsføler. 10: Koblingspedal-føler. 11: Bremsepedal-føler. 12. Ratudslags-føler. 13: Bakgearsføler. 14: ABS-føler. 15: Gaspedalstilling-føler. 16: Omdrejningstals-føler.
På røntgentegningen er hele transmissionssystemet fremhævet.
SPECIFIKATIONER, 164 Q4
Opbygning
Selvbærende karrosseri af stålplade. Tværstillet motor placeret foran. Gearkasse placeret ved motor. Viscomatic elektronisk firehjulstræk.
Motor
6-cylindret 60 graders V-motor med 4 overliggende, tandremstrukne knastaksler og 4 ventiler pr. cylinder. Motorblok og topstykker af aluminium. Boring 93,0 mm. Slaglængde 72,6 mm. Slagvolumen 2.959 ccm. Kompression 10:1. Elektronisk benzinindsprøjtning af typen Bosch M3.7. Maksimal ydelse 228 ECE hk v/6.300 o/m. Maksimalt drejningsmoment 280 ECE Nm v/5.000 o/m. Litereffekt 77,7 hk/l.
Transmission
Manuel 6-trins gearkasse fra Getrag med gearstang placeret i gulvet. Tør enkeltplade-kobling. Udveksling i gearkasse:
1. 3,77:1
2. 2,33:1
3. 1,68:1
4. 1,29:1
5. 1,03:1
6. 0,837:1
R. 3,72:1
Udveksling i differentiale: 3,88:1
Hjulophæng
For: McPherson-ophæng med skruefjedre, hydrauliske teleskopstøddæmpere (justerbare) og krængningsstabilisator.
Bag: McPherson-ophæng med skruefjedre, hydrauliske teleskopstøddæmpere (justerbare) og krængningsstabilisator.
Styretøj
Tandstangsstyring med servoassistance.
Bremser
Hydraulisk system med servoassistance, ABS og skivebremser med ventilerede skiver for og bag. Lastafhængig bremsekraftfordeler til baghjulene og mekanisk håndbremse på baghjulene.
Hjul
Aluminiumsfælge i størrelse 6,5×16″ med dæk i størrelse 205/55ZR16.
Mål og vægt
Længde 456 cm.
Bredde 176 cm.
Højde 139 cm.
Akselafstand 266 cm.
Sporvidde for/bag 154/152 cm.
Tør egenvægt 1.700 kg.
Benzintank 75 liter.
Præstationer
Acceleration 0-100 km/h: 7,5 sek.
Tophastighed 240 km/t.
Produktionsår
1994-1997
Pris i 1994
Kr. 750.000
Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksfoto/-tegninger.