|
|||
ALFA ROMEO 1750 BERLINA
Med 1750 genoplivede man en gammel modelbetegnelse, selv om bilens motorstørrelse nærmere var 1800 ccm. 1750 var Alfa Romeo's topmodel sidst i tresserne. |
|
||
|
|||
Den unge dame beundrer den ny 1750 Berlina. Næsten alle Giulia'ens kanter og prægninger var glattet ud. |
|
||
Det var meningen, at modelnavnet 1750 skulle vække minder om den meget berømte 6C 1750, der blev fremstillet fra 1929 til 1933 (ligesom f.eks. modelnavnet Alfetta, der også senere blev "genbrugt"). Den nye model havde i virkeligheden et slagvolumen på 1.779 ccm, og i forhold til Giulia'en havde den et mere moderne design, og den var mere rummelig. Karrosseriet bød på et "sikkerhedskarrosseri", og med 114 hk kunne den præstere en tophastighed på 180 km/t. Benzintilførslen skete ved hjælp af to dobbelte Weber-karburatorer, medens udgaver til det amerikanske marked blev forsynet med benzinindsprØjtning fra Spica. 1750 Berlina blev præsenteret i Vietri sul Mare ved Salerna i begyndelsen af 1968, og der var allerede blevet fremstillet nogle få tusinde eksemplarer således, at det straks var muligt at levere nye biler. Nogle få ændringer (nyt rat, hængende pedaler i stedet for stående, to-kreds bremsesystem og jod-forlygter) blev præsenteret på Automobiludstillingen i Torino i 1969, og disse ændringer blev indført fra modelåret 1970. Modellen kunne også fås med en 3-trins automatgearkasse fra ZF. Model 1750 Berlina blev godt modtaget af publikum, og produktionen havde rundet 100.000 eksemplarer, da modellen blev afløst af en 2000 Berlina. |
|
||
|
|||
Man kan nok se, hvor Alfa 156 har hentet inspirationen til instrumenterne. Det lille billede øverst er fra en 2000 Berlina. |
|
||
|
|||
Alfa Romeo 1750 Berlina var rent teknisk en forfinet udgave af Giulia'en. Foruden en lidt større motor havde den generator i stedet for dynamo, hydraulisk kobling, lastafhængig bremsekraftfordeler til baghjulene og fra 1970 endvidere to-kreds bremsesystem med for/bag-opdeling. For så vidt angår hjulophæng, hav.de Berlina'en en krængningsstabilisator monteret bag, hvilket Giulia'en "manglede". |
|
||
SPECIFIKATIONER, 1750 Berlina
Opbygning Motor Transmission Hjulophæng Styretøj Bremser Hjul Mål og vægt Præstationer Produktionsår Produktionsantal Pris pr. 1. december 1968 |
|
||
Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksfoto. |
|
||
|
|
|