|
||||||||
ALFA ROMEO 33 SC12 |
|
|||||||
I 1975 vandt Alfa Romeo verdensmesterskabet for sportsvogne, men man besluttede efterfølgende at reducere sine motorsports-aktiviteter på grund af de mange ændringer i de forskellige mesterskabs-reglementer. Det forhindrede dog ikke mærket i at tage titlen igen i 1977, denne gang med model 33 SC12, en sportsvogn med en 12-cylindret boksermotor på 3 liter, der tidligere havde været anvendt i model 33 TT12, men ydelsen var nu hele 520 hk.
Set udefra forekom model 33 SC12 identisk med 33 TT12, men 33 SC12 havde en monocoque-konstruktion af aluminium, medens 33 TT12 havde en rør-ramme af stål.
Alfa Romeo 33 SC12 havde ingen egentlige konkurrenter i 1977-sæsonen, og bilen var derfor ganske urørlig, både ved kvalifikation og under sæsonens otte løb. De otte sejre blev delt ligeligt mellem d'herrer Arturo Merzario og Vittorio Brambilla.
|
|
|||||||
Bilen på det store billede er ikke en 33 SC12, men en 33 TT12 fra 1975, hvor Alfa Romeo også vandt sportsvognsmesterskabet suverænt.
33 TT12 adskiller sig imidlertid næsten ikke udvendigt. 33 TT12 har “rigtig” rørgitter-ramme (TT står for Telaio Tubolare, rørgitter), mens 33 SC12 har monocoque-konstruktion, altså kasseprofiler opbygget i aluminium-plader (SC skulle være en forkortelse af den italienske betegnelse for monocoque). Indsat er et billede af en 33 SC12 kørt af Merzario på Dijon 500 km. |
|
|||||||
|
||||||||
En imponerende 1-2-3-sejr ved Premio Costa del Sol på Estoril i 1977. Forrest Arturo Merzario, derefter Vittorio Brambilla og Spartaco Dini. |
|
|||||||
|
||||||||
Alfa Romeo var suveræn i sæson 1977 og vandt alle otte løb. |
|
|||||||
|
||||||||
A. Merzario i aktion på Estroril i 1977. | Arturo Merzario i en Alfa Romeo 33 SC 12 Turbo ved sæsonens sidste løb på Salzburg i 1977. Merzario blev nr. 2 i turbo-bilen, mens første- og trejdepladsen blev besat af Brambilla og Francia i de sædvanlige sugemotor-udgaver. |
|
||||||
|
||||||||
Alfa Romeo’s 12-cylindrede boxermotor, som blev anvendt i de forskellige Tipo 33-udgaver og senere også som F1-maskine til Brabham.
I sportsvognsracing i midten af 70’erne var Alfa Romeo suveræn, mens det kneb mere i Formel 1, hvor det kun lykkedes Brabham/Alfa Romeo at få en enkelt sejr, nemlig den kontroversielle sejr i Anderstorp GP 1978 med “støvsugerbilen”. |
|
|||||||
SPECIFIKATIONER, 33 SC12 Opbygning Motor Transmission Hjulophæng Styretøj Bremser Hjul Mål og vægt Præstationer Produktionsår Produktionsantal |
|
|||||||
Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksfoto og Great Marques Alfa Romeo. |
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|