|
|||
ALFA ROMEO 750 COMPETIZIONE
Alfa Romeo 750 Competizione (italiensk for konkurrence) så dagens lys i 1955, og det var hensigten, at bilen skulle anvendes til væddeløbskørsel i sportsvognsklassen for biler med slagvolumen under 1.500 cm3. Bilen er forsynet med en 4-cylindret rækkemotor på 1.488 cm3 med en effekt på 145 hk, hvilket rækker til en tophastighed på 220 km/h. |
|
||
|
|||
|
|||
Bemærk to vindspejle og ingen "rygfinne". Dette eksemplar skulle også befinde sig hos Alfa Romeo i Arese, men det vides ikke, om den er udstillet på museet. |
|
||
|
|||
Den ene af de to 750 Competizione. Bemærk ét vindspejl og "rygfinne". |
|
||
Det mest usædvanlige ved denne bil er dens karrosseri, et selvbærende karrosseri af stålplade, bygget og designet af designhuset Boano, mens chassiset er fremstillet af Abarth, der ellers er mest kendt for at fremstille hurtige versioner af de mindste Fiat-modeller. Intet ved karrosseriets design leder tankerne i retning af Alfa Romeo, lige bortset fra den antydede Alfa Romeo-trekant i fronten. En fiks detalje er de to karrosserilinjer, der går fra Alfa Romeo-trekantens øvre del til vindspejlet/vindspejlene. Udstødningen sidder udvendigt på bilens venstre side. Travlhed med seriefremstilling af gadebiler og flere væddeløbssejre med modellerne 1900 og Giulietta betød, at projekt 750 Competizione blev lagt i graven, og man nåede kun at fremstille to prototyper. Det har ikke været muligt af indhente information om forskellen på de to prototyper, men ved hjælp af det tilgængelige billedmateriale kan man se, at det ene eksemplar har ét vindspejl og en "rygfinne" bag chaufføren, medens det andet eksemplar har to vindspejle og ingen "rygfinne". |
|
||
|
|||
Dette billede af den ene af de to 750 Competizione er taget på Alfa Romeos museeum i Arese. Besøg kan varmt anbefales. |
|
||
|
|||
Motor og gearkasse til 750 Competizione. |
|
||
SPECIFIKATIONER, 750 Competizione Opbygning Motor Transmission Bremser Hjulophæng Styretøj Hjul Mål og vægt Præstationer Produktion |
|
||
Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksfoto. |
|
||
|
|
|