|
|||||||
ALFA ROMEO GIULIETTA SPIDER
Alfa Romeo Giulietta Spider blev præsenteret som prototype i Milano i foråret 1955, men en egentlig produktionsmodel blev først præsenteret på Automobiludstillingen i Paris samme efterår. Bertone havde foreslået et design af Franco Scaglione til en kommende Giulietta Spider, men designet var for futuristisk og blev kasseret til fordel for det design, som vi kender i dag, nemlig Pininfarinas design. |
|
||||||
|
|||||||
Denne Giulietta Spider-prototype med design af Pininfarina kan ses på Alfa Romeo's Museo Storico i Arese. |
|
||||||
|
|||||||
Spider serie III med større baglygter. |
|
||||||
|
|||||||
Bertones forslag til Giulietta Spider, designet af Franco Scaglione. Fotograferet ved klubbens pilgrimstur (i 2004) til Italien (vor bus holder i baggrunden). |
|
||||||
Modellen blev straks meget populær blandt tilhængere af åbne biler, især på det amerikanske marked, hvilket blot bekræftede den amerikanske Alfa Romeo-importør, Max Hoffmans, forventninger. Giulietta Spider er i en vis udstrækning Max Hoffmans fortjeneste, idet han ivrigt havde opfordret til produktion af en sådan model, og tilmed havde forudbestilt 600 eksemplarer. Ifølge fabrikkens egne data har Giulietta Spider næsten de samme præstationer som sin lukkede søster, Giulietta Sprint, men i virkeligheden er Giulietta Spider noget langsommere, især med kalechen nede.
Giulietta Spider Veloce blev præsenteret i 1956 med en motor med højere kompression og to Weber-karburatorer. Motoren ydede nu 80 hk v/6.300 o/m, hvilket rakte til en tophastighed på 170 km/t.
I 1959 kom Giulietta Spider og Giulietta Spider Veloce i en serie II, begge med motorer med lidt højre kompression og en effektforøgelse på henholdsvis 14 og 16 hk. Akselafstanden blev samtidig øget med 5 cm til 225 cm, og den interne modelbetegnelse blev ændret fra tipo 750 til tipo 101.
I 1961 kom Giulietta Spider og Giulietta Spider Veloce i en serie III, der kan kendes på de større baglygter og en række mindre interiør-ændringer.
I 1962 blev en Giulia 1600 Spider præsenteret på Monza-banen, og en Giulia 1600 Spider Veloce blev præsenteret i 1964. Motorerne var på 1.570 cm3 og ydede henholdsvis 91 og 113 hk, og tophastigheden var nu henholdsvis 171 og 180 km/t. Begge modeller kan kendes på de større baglygter og luftindtag i motorhjelmen, og de fik skivebremser foran fra 1964.
|
|
||||||
|
|||||||
Giulietta Spider med hardtop. | Interiøret i en Giulietta Spider fra 1956. |
|
|||||
|
|||||||
Giulia 1600 Spider med luftindtag på motorhjelmen. |
|
||||||
SPECIFIKATIONER, Giulietta Spider Opbygning Motor Transmission Hjulophæng Styretøj Bremser Hjul Mål og vægt Præstationer Nypriser i Danmark pr. 12. november 1957 Produktion |
|
||||||
Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksfoto. |
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|