700 hk, 2648 ccm V8 turbomotor – opgivet af Ferrari, færdiggjort af Alfa Romeo. | ||||
Alfa Romeo er en af de fire store bilproducenter, der i øjeblikket er i drøftelser med arrangørerne af IndyCar serien, vedrørende levering af nye motorer. Den nuværende kontrakt med Honda udløber næste år. Ud over Alfa Romeo er organisationen i samtale med Honda, Porsche og Audi, som også har tilkendegivet interesse.
For Alfa Romeo er denne omtale omkring mesterskabet meget velkommen. Sikkert set i lyset af genindførelsen af mærket i USA, formentlig næste år. Genindførelsen er en ambitiøs plan, da den bl.a. inkluderer det, at fremstille udvalgte modeller i USA. Luca de Meo (den administrende direktør for Alfa Romeo Automobiles) tilkendegav i øvrigt for nylig på Paris Motor Show 2008, at den nuværende finanskrise ikke vil berøre planerne (de seneste nyheder indikerer desværre, at han tog fejl …).
Alfa Romeo var fra 1989 til 1991 også en motorleverandør til mesterskabet, desværre med ringe succes. Den 700 hk stærke 2648 ccm V8 turbomotor var en videreudvikling af et aldrig afsluttet Ferrari-projekt. Chassiset blev i samarbejde med Alex Morales Motor Sport, udviklet af selskabet March. Det bedste resultat i den første sæson var en 8. plads for Roberto Guerro. Med den samme kører tog holdet i 1990, en 5. plads. I 1991 leverede den tidligere Formel 1-kører Danny Sullivan March-Alfa Romeoens bedste resultat, en 4. Plads. Sullivan blev nr. 11 i det samlede mesterskab det år. Desværre blev projektet droppet ved udgangen af sæsonen. |
||||