ALFA ROMEO GIULIETTA
Alfa Romeo Giulietta blev præsenteret i november 1977 som den nye Giulietta, for modelnavnet havde i perioden 1954-1965 været brugt til en anden Alfa Romeo-model. Den nye Giulietta (ofte omtalt som Nuova Giulietta for at skelne fra den oprindelige Giulietta), skulle erstatte model Giulia fra 1962 i mellemklasse-segmentet, og den havde et meget kileformet design med lav forende og høj bagende. Rudolf Hruska, der tidligere havde været konstruktionschef for Alfasud, havde været ansvarlig for skabelsen af den nye Giulietta. |
|
||||||
|
|||||||
Tidlig Giulietta uden rundt Alfa Romeo-logo på bagagerumsklappen. |
|
||||||
|
|||||||
Giuliettaens første facelift. Den nederste del af karrosseriet blev (på de dyere modeller) malet i en mørkere farve og en tværgående guimmiliste blev sat så den flugtede gummiprofilerne indsat i kofangerne. |
|
||||||
Mekanisk set var Giulietta nærmest identisk med model Alfetta fra 1972 med forhjulsophæng med torsionsfjedre og DeDion-baghjulsophæng med kobling og gearkasse placeret mellem baghjulene.
Motorerne var arvet fra model Giulia og bestod af den kendte letmetalmotor med to kædetrukne, overliggende knastaksler. På den lille motor på før 1.290 cm3 var boringen øget fra 74 til 80 mm og slaglængden reduceret fra 75 til 67,5 mm, så slagvolumen var nu på 1.357 cm3. Den store motor på 1.570 cm3 var uændret. De to motorer ydede henholdsvis 95 og 109 hk. Den lille 1.3 kom aldrig til Danmark.
I maj 1979 blev Giulietta 1.8 præsenteret. Motoren var den kendte letmetalmotor på 1.779 cm3, der også blev anvendt i Alfetta, og som tidligere havde været anvendt i 1750 Berlina, GTV og Spider. Motoren ydede 122 hk, og bilens tophastighed var 180 km/t.
|
|
||||||
|
|||||||
Giulietta efter det sidste facelift kendes på brede sorte lister på kofangerne, ændret frontgrill og ekstra plastpanel bagpå.. |
|
||||||
I maj 1980 blev Giulietta 2.0 præsenteret, men den var tiltænkt eksport, så den blev først solgt i Italien fra maj 1981 og da kun med udstyrsniveauet Super. Motoren var den kendte letmetalmotor på 1.962 cm3 lånt fra Alfetta, og som tidligere havde været anvendt i 2000 Berlina, GTV og Spider. Motoren ydede 130 hk, hvilket rakte til en tophastighed på 184 km/t.
I juni 1981 blev Giulietta præsenteret med et facelift, der bestod af en metalgrå stribe rundt om hele bilen i kofangerhøjde, og 1.8-varianten fik en lys kølergrill, visker/vasker til forlygterne samt tågeforlygter. Faceliftet betød også nyt rat, ny midterkonsol og nye sæder. Giulietta 2.0 Super fik højre sidespejl og letmetalfælge.
Fra juni 1982 og resten af året blev Giulietta-modellen også tilbudt i en 1.6 EC- og 1.8 EC-variant (Extra Comfort). Disse specialvarianter havde elektriske sideruder, letmetalfælge og radio med kassettebåndafspiller. Udvekslingen i differentialet var ændret, så bilerne kun kunne opnå tophastighed i 4. gear, men til gengæld havde bilerne en bedre brændstoføkonomi.
I 1982 blev Giulietta 2.0 TI præsenteret, og den var kun til det italienske marked. Bilen havde en lys kølergrill, en sort stribe hele vejen rundt i kofangerhøjde, et rundt Alfa Romeo-logo på bagagerumsklappen samt letmetalfælge. De forreste sideruder var elektriske, og bilen havde centrallås.
|
|
||||||
|
|||||||
Det italienske politi holdt også meget af Giulietta. Her en af de allersidste årgange. | Bagfra kan Giulietta 2.0 Turbodelta kendes på der særlige Autodelta-emblem i venstre side. De første af de 361 eksemplarer var fra før faceliftet (hvor den bl.a. fik plastikpanelet med tågebaglygterne). |
|
|||||
I starten af 1983 blev Giulietta 2.0 Turbodiesel præsenteret. Motoren var lånt fra Alfetta 2.0 Turbodiesel og var fra motorproducenten VM i byen Cento i Ferraraprovinsen. Motoren havde en motorblok af støbejern, fire separate letmetaltopstykker og var forsynet med indirekte brændstofindsprøjtning fra Bosch og en turbolader fra KKK. Slagvolumen var på 1.995 cm3, motoren ydede 82 hk v/4.300 o/m, og det maksimale drejningsmoment var 17 kgm v/2.500 o/m. Tophastigheden var 158 km/t, og det gennemsnitlige brændstofforbrug 12,8 km/l. Det var denne motor, der i oktober 1979 havde gjort Alfetta 2.0 Turbodiesel til den første italienske personbil med turbodieselmotor. Interiøret var identisk med Giulietta 1.8, men støjdæmpningen var forbedret. |
|
||||||
Alfa Romeo følte sig forpligtet til at efterkomme ønskerne fra en krævende kundekreds og til at leve op til mærkets sportslige traditioner, så i maj 1983 blev Giulietta 2.0 Turbodelta præsenteret. Motoren var bygget hos Autodelta, Alfa Romeos sportsdivision, og det var den kendte letmetalmotor på 1.962 cm3 med 2 stk. dobbelte Dell’Orto-karburatorer, men den havde nu en turbolader fra Alfa Romeo Avio. Motoren ydede 170 hk v/5.000 o/m, det maksimale drejningsmoment var på 28,8 kgm v/3.500 o/m, og tophastigheden var 206 km/t. Bilen kunne kun fås i sort med en rød stribe hele vejen rundt og med røde sæder. Letmetalfælgene var 5-huls og med nyt design, ruderne tonede, og der var ventilerede bremseskiver for og bag. Giulietta 2.0 Turbodelta blev kun fremstillet i 361 eksemplarer.
|
|
||||||
Interiør i en Giulietta fra 1984. |
|
||||||
SPECIFIKATIONER, GIULIETTA 1.3 Opbygning Transmission Hjulophæng Styretøj Bremser Hjul Mål og vægt Præstationer Produktion Nypriser i Danmark pr. 20.01.1978 |
|
||||||
Tekst: Erik Schifter-Holm. Foto: Fabriksfoto og diverse. |
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|